Vierde Kieuwboog Defect of te wel Forth Branchial Arce Defec

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Vierde Kieuwboog Defect of te wel Forth Branchial Arce Defec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 17:56

[MD] Ernstige vorm van Cornage geopereerd. Eng gezicht? Veilig?

In het bovenstaande topic is te lezen dan mijn paardje naar de kliniek moest voor een operatie aan een ernstige stemband afwijking.

Deze operatie is de eerste keer niet goed gegaan en ze wordt aankomende week nog een keer geopereerd aan dit probleem. Nu vertelde de DA mij vandaag nadat hij weer een echoscopie had gedaan, dat ze een afwijken had in haar luchtpijp (geloof ik).
Deze afwijking is genaamd Vierde kieuwboog defect of ook wel Forth Branchial Arce Defect.

Nu heb ik ff op internet rond gekeken maar ik kan het alleen vinden als menselijke afwijking en niet bij een paard ofzo. Zijn er meer mensen hier die dit kennen, of een paard hebben die dit had/heeft?

Ik ben ook heel benieuwd of het erfelijk is?.

Maar blijkt dus dat door die afwijking een ernstige cornage kan komen bij 2 of 1 stemband. BIj haar is het er maar 1. Plus dat het paard 15 jaar oud is en dat ze pas een raar geluid ging maken rond haar 12 levensjaar. Dit lijkt me ook raar als het een aangeboren afwijking is.