Na een hoop gesop ben ik erachter gekomen dat mijn paard artrose heeft in zijn si-gewricht (bij zijn bekken in de buurt) . Dit moet ontstaan zijn door een trauma van jaren geleden. Doordat dit al lange tijd speelt is hij hier een manier op gaan vinden om te lopen. Zijn bekken staan hierdoor erg scheef en hij heeft een holle rug. Zijn rug kan hij niet goed bol krijgen.
Ik heb dit paard 3/4 jaar geleden gekocht en hij is helemaal goed gekeurd, terwijl hij toen al zo scheef was. Ik had aan de dierenarts gevraagd wat dat was waarop hij zei: dit paard heeft verkeerde bespiering als je veel traint komt het wel goed... na een half jaar intensief gymnastiseren merkte ik nog geen verschil. Hij heeft singelnijd en hij wil niet dat je opstapt. Als je eenmaal zit is er geen probleem meer en loopt hij prima. Ik verklaarde dit in eerste instantie doordat hij eerder met een niet passend zadel gereden heeft en daar lelijke drukplekken aan over gehouden heeft. Ik dacht misschien een nare associatie.
Toch zat het me niet helemaal lekker en heb ik er een osteopaat/fysiotherapeut bij gehaald.. deze durfde hem niet te behandelen omdat ze bang waren dat zijn si-banden gescheurd waren of dat hij atrose had..
Nu heb ik vandaag een inwendige echo laten maken en hij heeft inderdaad atrose. De dierenarts en osteopaat/fysiotherapeut zeggen dat hij hierdoor zijn rug simpelweg niet anders dan hol kan houden. Hierdoor kan hij het gewicht van een ruiter niet goed aan..
Ik krijg nu bepaalde oefeningen mee om nog wat betere bespiering te krijgen zodat hij misschien dat gewicht iets beter kan dragen en ze raden me aan om een apart beslag te laten zetten, zodat hij beter kan afwikkelen. een zogenaamd spat-beslag.
Ze zeggen dat ik recreatief nog wel af en toe lekker in het bos kan rijden maar raden me eigenlijk aan om het aangespannen te rijden aangezien hij dan geen druk op zijn rug heeft.
Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel pijn hij heeft aangezien als je eenmaal met hem bezig bent hij prima loopt..
Heeft iemand ervaring met artrose op deze plek of met iets soortgelijks..?