Eén van mijn paarden loopt de laatste jaren te klungelen met hoesten. Uiteindelijk kreeg Steffi vd Laarse het gelukkig weer goed maar het blijft terugkomen. Er zit soms wel 6 maanden tussen en dan begint het weer. Droge harde kuchen. De kruiden die Steffi voorschrijft helpen elke keer maar ik bleef me afvragen wat de reden was. Het hooi werd nat gemaakt, hij staat 24/7 buiten als hij dat wil, staat niet op hooi dus het bleef maar door m'n hoofd spoken wat de oorzaak was.
Als ik hem rijdt begint hij de volgende ochtend tussen 4.00 en 6.00 weer te hoesten. Dus stopte ik met rijden als hij weer begon want dan verergerde het immers.
Maar... nu geef ik ze iedere avond voordat we naar bed gaan een appel en een flinke pluk hooi voor de nacht.
Vorige week hoorde ik hem een paar keer hoesten terwijl hij appel at.
Opeens bedacht ik me dat het toch niet van de appel zou komen?
Kwam ik afgelopen zaterdag bij de fouragehandel en hadden ze daar weer zakken wortels waar ik 3 van heb meegenomen. Ik wilde nu zeker weten of het van de appels komt of niet.
En wat schetst mijn verbazing? Vanaf vrijdag hebben ze geen appels meer gehad en het hoesten is over!!!
Toen bedacht ik mij dat, als ik hem heb gereden, hij altijd een extra appel krijgt en drong het opeens tot me door dat niet het rijden maar die extra appel er ws voor zorgt dat het hoesten dan verergert.
Nu ben ik heel nieuwsgierig of iemand van jullie ook zoiets heeft meegemaakt. Ik had er nog nooit van gehoord.