Oorzaak langdurig hoesten, appels?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Oorzaak langdurig hoesten, appels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:02

Eén van mijn paarden loopt de laatste jaren te klungelen met hoesten. Uiteindelijk kreeg Steffi vd Laarse het gelukkig weer goed maar het blijft terugkomen. Er zit soms wel 6 maanden tussen en dan begint het weer. Droge harde kuchen. De kruiden die Steffi voorschrijft helpen elke keer maar ik bleef me afvragen wat de reden was. Het hooi werd nat gemaakt, hij staat 24/7 buiten als hij dat wil, staat niet op hooi dus het bleef maar door m'n hoofd spoken wat de oorzaak was.

Als ik hem rijdt begint hij de volgende ochtend tussen 4.00 en 6.00 weer te hoesten. Dus stopte ik met rijden als hij weer begon want dan verergerde het immers.

Maar... nu geef ik ze iedere avond voordat we naar bed gaan een appel en een flinke pluk hooi voor de nacht.
Vorige week hoorde ik hem een paar keer hoesten terwijl hij appel at.
Opeens bedacht ik me dat het toch niet van de appel zou komen?
Kwam ik afgelopen zaterdag bij de fouragehandel en hadden ze daar weer zakken wortels waar ik 3 van heb meegenomen. Ik wilde nu zeker weten of het van de appels komt of niet.

En wat schetst mijn verbazing? Vanaf vrijdag hebben ze geen appels meer gehad en het hoesten is over!!!
Toen bedacht ik mij dat, als ik hem heb gereden, hij altijd een extra appel krijgt en drong het opeens tot me door dat niet het rijden maar die extra appel er ws voor zorgt dat het hoesten dan verergert.

Nu ben ik heel nieuwsgierig of iemand van jullie ook zoiets heeft meegemaakt. Ik had er nog nooit van gehoord.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Oorzaak langdurig hoesten, appels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:04

Hoe het met paarden zit weet ik niet, maar ik weet dat er mensen zijn die inderdaad luchtwegklachten krijgen door allergie voor appels (ook voor verschillende andere vruchten trouwens). Het zou denk ik dus best heel goed kunnen.

Ben wel erg benieuwd wat er gebeurt als je hem geen appels meer geeft!

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:16

Hoi, apart het verhaal van de appels.. Ik ben zelf geen liefhebber van appels voeren, omdat het nogal eens niet lekker kan gaan met die schillen en klokhuis etc. Bij mij is er ooit een paard bijna in gestikt..
Maar ik weet niet hoe oud je paardje is?? Kan ouderdom zijn.. Kan misschien zijn dat ie het niet goed wegkrijgt waardoor het blijft hangen.. Dus wellicht iets met het gebit.. Maar je geeft aan dat ie wel gewoon eet...
Naar mijn idee zou het heel goed kunnen dat het blijft hangen waardoor ie steeds hoest... Hou het in de gaten of hij echt stopt met hoesten nu je de appels niet meer voert.
Mocht ie af en toe nog hoesten; er is een zeer goede hoestdrank in de ruitersportwinkel van Cavalor, het is wel flink prijzig maar het is echt een super goed middel vergeleken met andere merken. de lichtere samenstelling is 40 euro (werkt al super goed) en de zwaardere is geloof ik rond de 70 euro.

succes ermee

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:10

Mensen kunnen idd allerlei allergieachtige reacties op appels krijgen maar van paarden had ik nog niet eerder gehoord. Maar waarom zij niet?
Afgelopen nacht heb ik hem helaas wel weer horen hoesten maar ik geef toch voorlopig geen appels meer. Kijken hoe het op de langere duur gaat.

Het paard is 12 jaar Michelle, dus leeftijd lijkt me niet mee te spelen. Tnx voor de tip van de hoestdrank. Zal het in gedachten houden Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:11

Onze tinker is ook voor veel dingen allergisch waaronder appel en wortel en sommige wekken bij hem ook hoesten op en een dikke keel. Wat je zou kunnen kijken is nog een keer een stukje appel geven als hij niet hoest en dan zijn keel eens in de gaten houden of je daar wat ziet opzwellen. Het heeft ons bijna 3 jaar geduurt voordat we er achter waren dat hij een dikke keel krijgt en gaat hoesten van granen.

Is dat zo geen appel meer geven of dingen waar appel inzit zoals in sommige snoepjes en mueslis.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:37

Dus het komt toch vaker voor! Leek me ook al raar dat Spikkel de enige was met zo'n reactie op appels.
Hij heeft 2 nachten geleden wel weer gehoest maar daarna nog niet weer. Ik kan me zo voorstellen dat als hij jarenlang een bepaalde stof heeft binnengekregen waar hij niet goed tegen kon dat even tijd nodig is om zijn lichaam te verlaten.

Ben dan ook heel benieuwd hoe dat in de toekomst zal gaan.
Ik blijf voorlopig wortels voeren om ook een goed beeld te krijgen over een langere periode zonder appels.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:06

Onze tinker heeft heeft steeds tot maximaal een week nodig om de zwelling te laten verdwijnen en het hoesten houdt maximaal 2 weken aan. Hangt ook af van de hoeveelheid die hij binnen heeft gekregen.

MrredsSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:27

Hoi,
Er zijn paarden die gevoelig zijn voor suikers. In appels, penen, brood en in veel sooretn krachtvoer zitten veel suikers.
In darmen word de weerstand bepaald. Suikers zijn niet goed voor de darmen, ze worden er lui van.
Darmen hebben vezels nodig(zit in bv. hooi, wilgentakken, bietenpulp) Hoesten kan een reactie zijn op de suikers. Tip: Geef je paardje vezels en laat de suikers weg.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 20:07

Hoi Mrreds, dank voor de tip maar mijn paarden krijgen juist veel vezels en maar wenig suikers. Ze staan op een havervrij en melassevrije muesli, krijgen zoveel hooi als ze willen en kunnen het hele jaar door 24/7 buiten als ze willen.

Maar goed dat je het meldt, zo leer je steeds weer bij.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:15

Mijn man en kinderen hebben last van hooikoorts en in het hooikoortsseizoen kunnen ze geen appels eten. Krijgen ze een dikke keel, last van hun ogen. Maar ze zijn dan ook gevoelig voor bepaalde bloeiende planten, grassen, bomen. Waarom zou dat bij een paard niet kunnen? Vorig jaar had een pony bij ons op stal ook steeds last van zijn keel. Hoesten en slijmen. Later bleek dat dat kwam van de appels en de muesli. Dus mocht tie geen appels meer en heel langzaam is hij weer opgeknapt. Heeft wel een hele tijd geduurd. Misschien heeft jouw paard ook last van andere dingen, gevoelig voor stof?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:15

@Sheela, daar zeg je wat, mijn paarden krijgen wel muesli Verward

Het paard waar het om gaat is idd gevoelig voor stof. Daarom staan ze niet op stro en krijgen nat hooi. Steffi v.d. Laarse zei dat het maar goed was dat hij altijd naar buiten kon omdat hij anders gegarandeert problemen met de longen had gekregen.

Afgelopen nacht heeft hij ook weer staan hoesten en behoorlijk ook. Toen ik vanmorgen de mest uit het land haalde hoorde ik hem ook weer.

Ik vrees dat alleen geen appels en de kruiden van Steffi niet voldoende is dit te laten stoppen en zal maar weer eens een afspraak maken.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:49

Ik heb mijn paard sinds 2 maanden, en ze hoeste niet toen ik haar kocht.
Een paar weken later, op het land, begon af en toe een droog kuchje.
Dit was ook de tijd dat ik bij ging voeren, en ook regelmatig appels en wortels. De da kan niks horen in de longen,zegt alleen haar keel is geiriteerd.
Nu lees ik dit topic, en heb ik zon vermoeden dat het bij haar ook aan de appels kan liggen. Ze is verder niet ziek geweest ofzo

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 22:18

Zit niets anders op dan uit te proberen Jessie.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:20

Heel apart verhaal zeg..
het klinkt mij in de oren als een allergie..
Ik ben zelf zwaar allergisch voor rauwe appel en ga binnen ong. 10 minuten dood, door zwaar ademnood als ik geen medicatie neem. Doorg hoesten en kuggen (en vreselijk zwelling en jeuk) zijn mijn eerste symptomen..
mensen met een lichte vorm van allergie kunnen ook alleen hoesten als symptoom hebben)
Geen idee of paarden dit kunnen hebben..
Maar dat zou misschien kunnen...