koliek echt of niet echt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prow

koliek echt of niet echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 14:48

Mijn pony heeft 2 dagen koliek gehad.
Ik had op een zaterdag 2 keer gereden.
Tijdens het rijden ging die steets liggen.
Toen ging ik naar stal en zette hem in de wei.
Hij ging in de wei plat liggen,we hebben toen een dierenarts er bij gehaalt.
En die zij dat die koliek had.
Volgendedag,lag die weer plat in de stal.
En weer een dierenarts gehaalt, en zij dat hij nog steets koliek had.
Volgendedag, log die veer plat en kreunde toen hadden we een andere dierenarts gebelt.
die zij dat hij geen koliek had en toen de dierarts weg ging, ging hij weer plat liggen

was dit om aandacht of was het echt koliek

(hij heeft ook een verwaarlooste worm infexsie gehad)
als die het om aandacht deet wat moet ik dan doen eigeilijk want dan weet ik niet of het egt is of nep

niet meer reageeren A.U.B
Laatst bijgewerkt door Kris op 13-10-08 09:44, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Everytime

Re: koliek egt of niet egt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:58

Ik heb het denk ik kunnen ontcijferen Huilen van het lachen.

Ik lees eruit dat jou pony al sinds zaterdag koliek heeft.
Hij heeft gas-koliek gehad en zandkoliek?

Ik lees uit dit onduidelijke verhaal een ziek paardje meid.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:04

Dat de pony rustig was en een lage pols had, wil zeggen dat er nu geen sprake was van koliek.
Het verhaal blijft warrig, omdat er gesproken wordt over gaskoliek, zandkoliek, aandachttrekkerij, worminfectie..........
Als je niet zeker bent van je zaak (en inderdaad, jij kent je pony het beste) dan zou ik (weer) contact opnemen met je dierenarts en duidelijk vragen wat je moet doen, hoe je pony zou moeten/kunnen reageren en wanneer je eventueel weer moet bellen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:10

prow schreef:
Ik had zaterdag gereden op mijn pony en dat ging heel goed.
Toen had ik hem op wei gezet en kwam ik vanmiddag terug en ging het bos effe in.
Ik reedt naar mijn huis en toen begon hij te graven, maar ik dacht dat hij het deed omdat hij gewoon hyper was dus ging ik weer terug naar stal.
Maar onderweg viel hij gewoon neer en toen dacht ik dat hij moe was of het wel grappig vond, maar toen dacht ik het kan ook koliek zijn dus trok hem weer omhoog.
Toen kwam ik een ruiter tegen en die zei dat ik beter terug kon stappen, dus dat deed ik. Tijdens dit stappen schrok ik want hij is toen nog 9 keer gaan liggen. Hierdoor was ik echt bang dat hij koliek had.
Terug op stal heb ik hem in de wei gedaan om te kijken wat hij zou doen. Tegen een mevrouw heb ik gezegd dat hij 9 keer is gaan liggen.
Toen ik naar het weiland liep zag ik hem plat liggen en kreunen.
Direct heb ik de dierenarts gebeld en hij zei dat het gaskoliek was.
De volgende dag ging ik bij hem kijken en het ging heel goed.
Vanavond ging ik ook even kijken en lag hij weer plat in zijn stal te kreunen.
Weer heb ik de dierenarts erbij gehaald en hij zei dat het zandkoliek was en deed een slang in zijn neus.
De volgende dag lag hij weer plat in stal te kreunen, deze vertelde mij dat hij een lage pols heeft en rustig is.
Terwijl voordat de dierenarts er was hij lag en aan het schrapen was.

Kan dit zijn door dat die de laatste dag gewoon aandacht wou of komt het door dat hij een verwaarloosde worminfectie had?

(ik hoop dat je het een betje kan lezen)

Ik heb geprobeerd er een wat duidelijker verhaal van te maken.
Persoonlijk denk ik niet dat een paard doet alsof hij koliek heeft om alleen maar aandacht te krijgen.
Of het een verwaarloosde worminfectie kan zijn geweest had je misschien beter aan de dierenarts kunnen vragen.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 08-10-08 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:10

prow schreef:
Zaterdag had ik gereden op mijn pony, dat ging heel goed.
Na het rijden had ik hem op wei gezet, ik kwam die middag terug en ging het bos even in.
Ik reed naar mijn huis en toen begon mijn pony te graven.
Maar ik dacht dat hij het deed omdat hij gewoon hyper was.
Dus ging ik weer terug naar stal.
Maar onder weg viel die gewoon neer, en toen dacht ik: hij is moe en ik vond het wel grappig.
Maar toen dacht ik het kan ook koliek zijn, dus trok ik hem weer omhoog.
Ik kwam een ruiter tegen en die zij dat ik beter maar terug kon stappen.
Dus dat deed ik, alleen toen ging mijn pony nog negen keer liggen en toen schrok ik.
Ik was toen wel bang, ik dacht dus dat mijn pony koliek had.
Ik heb hem in de wei gezet om te kijken wat hij zou doen.
Ik heb het tegen een mevrouw gezegt dat hij negen keer ging liggen.
Toen liep ik naar het weiland, en zag ik hem plat liggen en kreunen.
Gelijk de dierenarts gebeld, en hij zij dat het gas koliek was.
De volgende dag ging ik bij hem kijken en het ging heel goed.
Maar vanavond ging ik weer even kijken en toen lag mijn pony weer plat in de stal te kreunen.
Dus weer de dierarts er bij gehaald, de dierenarts zij toen dat mijn pony zandkoliek had, en deed een slang in zijn neus.
Volgende avond lag mijn pony weer plat te kreunen in de stal.
Weer de dierarts gebeld en toen zij die hij heeft een logen(?) pols en is rustig.
Terwijl die voor de dierenarts er was aan het schrapen was en lag.

Kan dit zijn door dat die de laatste dag gewoon aandacht wou of komt het door dat hij een verwaarloste worm infectie had?

(Ik hoop dat je het een beetje kan lezen)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:12

Ik kan het wel lezen hoor. Niet makkelijk, maar het gaat best.

Je pony stelt zich niet aan, dat kennen dieren niet (alleen mensen stellen zich aan). Hou hem heel goed in de gaten en laat de dierenarts weer komen als je denkt dat het nodig is. Sterkte!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:13

Ik zou meteen aan je DA vragen wat je moet doen. Die weet het het beste. En mensen, ik denk dat ze nu wel weet dat het niet zo duidelijk geschreven was. Knipoog

prow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:17

Musjes schreef:
Ik kan het wel lezen hoor. Niet makkelijk, maar het gaat best.

Je pony stelt zich niet aan, dat kennen dieren niet (alleen mensen stellen zich aan). Hou hem heel goed in de gaten en laat de dierenarts weer komen als je denkt dat het nodig is. Sterkte!

ik had 2 dierartsen en die zijden albij iets ander daarom vaarg ik of het klapt de ene zegt dat het een verwaarloste worm infexsie is de ander zecht het is koliek

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:19

Moeilijk, je kan slechts een derde DA erbij halen... Meis heel veel sterkte met je pony! Leuke pony trouwens!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:19

Kan het dat je paard het allebei heeft? Misschien eens nog een andere DA laten komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:20

Voer het anders eerst bij word in met spellingscontrole.
Dan kopieer je het en plak je het op bokt.
Er klopt echt maar heel weinig van.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:21

Als ik het goed begrijp, is je pony dus omgevallen terwijl jij erop zat. Als dat zo is, dan stelt hij zich echt niet aan. En dat je erbij zet dat je het wel grappig vond, snap ik al helemaal niet, ik zie er namelijk de lol niet van in. Maar je pony stelt zich echt niet aan (als ik je verhaal goed begrijp! Lachen )

prow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:22

sorry maar dit moet er effe uit
IK HEB DILEXTIE!!!!!!!!! Boos! Boos!
een nomaal kindt kan het makelijk en ik niet
dus ik probeer heel goedt me best te doen alleen ik zie het soms gewoon niet

(dit is niet voor iedreen alleen de geene die vormij boos over komen en zeggen dat die het beter konde of zoiets)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:24

Een verwaarloosde worminfectie kan koliek veroorzaken.
Wat ik er van maak is dat het gewoon niet duidelijk is wat voor koliek het was, maar wél dát het koliek is! En als je pony dat nu nog steeds heeft ( na 5!!!!! dagen!) zou ik als de sodemieter maken dat ik bij een kliniek kwam!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:24

prow schreef:
sorry maar dit moet er effe uit
IK HEB DILEXTIE!!!!!!!!! Boos! Boos!
een nomaal kindt kan het makelijk en ik niet
dus ik probeer heel goedt me best te doen alleen ik zie het soms gewoon niet

Daarom geef ik je dus als tip om het in word te typen.
Dan geeft word aan dat je iets fout gedaan hebt doormiddel van een rood streepje er onder.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:25

En mag ik vragen waarom hij niet op tijd ontwormt is dan?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:26

Moderatoropmerking:
Ik heb een berg offtopic reacties verwijderd. Als een verhaal niet leesbaar is, TEM dan gewoon even. Het is toch nergens voor nodig om massaal bovenop de TS te duiken en steeds maar weer door blijven zagen over ABN.
TS heeft tot 3x toe haar post aangepast om de mensen in dit topic tevreden te stellen, het is nu wel leesbaar en een stuk ingekort.
Verder heeft TS ook nog gemeld dat ze dyslectisch is dus in plaats van met zijn allen bovenop de TS te duiken is het wellicht een beter plan de TS te helpen zoals enkele in dit topic wél hebben gedaan.

@prow, ik verplaats je topic even naar het forum Medisch, daar hoort het meer thuis dan op VSW.

VSW-->MD

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:46

@prow ik zou nog een keer dierenarts erbij halen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:51

Moderatoropmerking:
Wederom offtopic reacties verwijderd. Dit is de laatste keer, wordt er nu weer offtopic gegaan zullen er andere maatregelen genomen worden.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:55

[/quote]

ik had 2 dierartsen en die zijden albij iets ander daarom vaarg ik of het klapt de ene zegt dat het een verwaarloste worm infexsie is de ander zecht het is koliek[/quote]

Maar je pony kan ook koliek hebben door een verwaarloosde worminfectie. Dus de ene dierenarts zegt "je pony heeft koliek". De andere dierenarts zegt (waarschijnlijk) dat de koliek komt door een verwaarloosde worminfectie. De dierenarts kan je vast veel beter helpen dan wij. Bel ze, of je ouders, anders even als je niet meer weet hoe en wat.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:05

Mijn pony heeft ook al een aantal keren koliek gehad (4x om percies te zijn) oorzaak onbekend maar, de dierenarts geeft haar altijd 2 spuitjes zodat het binnen een half uur over is en ik kreeg de eerste keer als advies mee, Lijnzaad maken en 2x per dag voeren, na de 4e keer doe ik het 2 keer per dag (eerst 3 keer in de week) en het gaat weer super met der. En je betaald de dierenarts niet voor niks zoveel toch? ik vind dat je best mag zeggen ik wil wat meer informatie over hoe dit komt, ik heb dit niet eerder mee gemaakt en ik wil weten wat ik er tegen kan doen. zo heb ik het ook gedaan en nu gaat het nog super goed!.
*snel afkloppen*.

Oja, en het is wel slim om een schema te maken met de ontwormingsdatums erop, die van mij worden 3 x in het jaar ontwormt volgens de dierenarts genoeg. als je een schema maakt voor jezelf en die ophangt in de stal weet je percies wanneer ze geent en ontwormt moetten worden. Lachen