Boeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jilly__

Boeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:38

Hallo,

Mijn paard boerde gisteren ontzettend veel, zijn buik rommelde ook vrij hard. Zelf dacht ik dat er eits niet goed met zijn darmen zat dus ben met hem gaan wandelen.(gewoon erlangs). Nu een dag later boerde hij niet meer zo maar zijn buik rommelde nog erg, dus weer even gewandeld, dit hebben we 3 dagen gedaan toen was eigenlijk alles weer zoals het was.

Nu ongeveer 3 weken later heeft hij er weer last van, ik een vriendin gebeld en die dacht ook dat het iets met de darmen was, ik weer gewandeld maar het kan toch niet zo vaak in een korte tijd. Bij mijn vee arst heb ik de voicmail al ingesproken maar daar heb ik nog niks van gehoord, wat denken jullie dat het kan zijn?

Hij heeft geen apart voer of minder of meer op de wei gestaan ofzo alles is eigenlijk hetzelfde gebleven.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Jilly

Wilawander

Re: Boeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:43

Boeren zie je vaak bij opgassing van de darmen. Vaak laten ze dan ook veel scheten. Als hij dat vaker heeft is het verstandig om te gaan zoeken naar de oorzaak. Vaak ligt deze in de voeding. Voordat er een fikse gaskoliek onstaat. Je zou preventief een paar dagen colosan kunnen geven.

Hoe zijn z'n tanden? Als hij zijn voer niet goed kauwt kunnen er ook kolieken onstaan. Giftige planten? eikels in de wei?

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:44

Mijn pony heeft dat ook gehad, kreeg net voer en ineens kwamen er rare geluiden uit zn mond, alsof hij het zwaar had met ademhalen, ben met hem in de bak gaan wandelen en heb hem even los gelaten zodat hij even kon doen wat hij wilde. Hij bleef maar liggen en omrollen en opstaan, stukje lopen weer liggen en omrollen. Ik heb hem weer beet gepakt en weer gaan lopen, hij wilde niks meer eten, ook geen appeltje..
Later weer in de wei gezet, en toen hoorde ik niks meer! Hij at gewoon weer van het gras, ik ging het appeltje weer halen en dat wilde hij nu wel.
Later aan de staleigenaar gevraagt wat het was ( ze was op vakantie toen het gebeurde ) en zij zei dat hij te snel had gegeten waardoor het ''vastzat'' in zn darmen.
Nu krijgen ze wat door hun voer waardoor ze langer moeten kauwen en het dus meer gemalen wordt waardoor het niet meer vast kan zitten.

Ik heb dus zo'n vermoede dat jou paard ook te snel heeft gegeten, en dat het dus ook vast zat in zn darmen. Als dat het niet is, zou ik langsgaan bij je VA.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:51

Wilawander schreef:
Boeren zie je vaak bij opgassing van de darmen. Vaak laten ze dan ook veel scheten. Als hij dat vaker heeft is het verstandig om te gaan zoeken naar de oorzaak. Vaak ligt deze in de voeding. Voordat er een fikse gaskoliek onstaat. Je zou preventief een paar dagen colosan kunnen geven.

Hoe zijn z'n tanden? Als hij zijn voer niet goed kauwt kunnen er ook kolieken onstaan. Giftige planten? eikels in de wei?

Ja het is nu 2x gebeurd in een maand tijd, hoop dat de vee arts vandaag nog terug belt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:54

hey, mijn vroegere merrie boerde nadat ze op een eiwitrijke wei had gestaan en ebweging werkte ook super, pas op voor gaskoliek. Geen idee of je het voedingsschema hebt aangepast, voer je oko knoflook trouwens? is nl scherp voor een paard.

Mijn paard meurde behoorlijk uit haar mond. De jouwe ook? Sterkte.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 13:43

detour schreef:
hey, mijn vroegere merrie boerde nadat ze op een eiwitrijke wei had gestaan en ebweging werkte ook super, pas op voor gaskoliek. Geen idee of je het voedingsschema hebt aangepast, voer je oko knoflook trouwens? is nl scherp voor een paard.

Mijn paard meurde behoorlijk uit haar mond. De jouwe ook? Sterkte.

Hij stinkt nogal ja, knoflook voer ik hem nie hij krijgt alleen hooi appels en haver brokken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:28

Laat die appels maar eens weg en kijk eens hoe het dan gaat. En de tanden na laten kijken.