Scheve spieren op schouder gekweekt..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Scheve spieren op schouder gekweekt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:31

Hoi, Helaas lag mijn zadel bagger en stom genoeg ben ik daar dus te laat achter gekomen arme pony maar er wordt nu wat aan gedaan Ja
Maar haar spieren op haar schouders zijn dus scheef gekweekt, en ik merkte ook al dat ze linksom makkelijker liep zonder in een modderige bak uit te glijden dan rechtsom..
Maar er is net een zadelmaker bij geweest en ik heb dus besloten om niet meer te rijden tot die spieren goed en recht gekweekt zijn.
Kan iemand tips geven wat het beste te doen?
Ik wil sowieso leren longeren op een juiste manier voor ponylief, en mijnzelf het gelijk ook goed aanleren.
Alleen moet ik alles zelf betalen dus.. ik heb niet veel uit te geven, heb gelukkig wel een spaarrekening met een boel centjes.
Ik bedoel dus hebben jullie nog tips wie het beste te bereiken in/rond Wageningen en of jullie nog rek en strek oefeningen hebben om haar gelijk losser te krijgen?
Ik wil iig niks verkeerd doen, dus elke iets is welkom!! Ja
Hopelijk begrijpen jullie mij Lachen
Groetjes Zus Jacobs.

aerdenhout1

Re: Scheve spieren op schouder gekweekt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:37

Niet rijden zal denk ik het probleem niet verhelpen. De pony is dus scheef en om dat weer goed te krijgen zal je moeten rechtrichten. Longeren is altijd goed...mits op de juiste manier gedaan natuurlijk! Een paard alleen maar rondjes om je heen laten lopen heeft niets met longeren te maken. Maar voor zowel rijden als goed longeren heb je nodig ....les, les en nog eens les. En dat kost nu eenmaal geld.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 21:14

Ja en dat ben ik me natuurlijk eerlijk erg bewust van!!
Alleen omdat het zadel voorlopig dus niet gaat passen omdat die spieren verkeerd gekweekt zijn, en longeren is natuurlijk niet alleen maar rondjes lopen maar door te 'leren' longeren (ik heb namelijk nooit les gehad maar gewoon maar 'wat' gedaan zoals het mij geleerd was, en nu weet ik 100% zeker dat dat dus niet goed is en idd alleen maar rondjes lopen is.)
Maar idd ik dacht zelf aan lange lijnen om zo recht te richten en die andere schouder sterker kweken zodat het zadel weer recht ligt en ik dus ook van op het paard kan trainen met Natuurlijk les Lachen
Daar is al wel voor geregeld Lachen
En ik heb wel geld hoor, alleen geen bakken dus ik kan ook niet elke week een les volgen als het te duur is.
Dus vraag ik om hulp hier, ik hoop dat mensen mij evt tips kunnen geven over bij welke mensen dit kan en bij welke ik absoluut niet aan moet kloppen etc.
Groetjes

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:58

Les nemen van een instructeur in de buurt waar mensen goede ervaringen mee hebben. Kan je niet 1 keer in de week betalen dan doe je bv 1 keer in de twee weken. Goede instructie kan je begeleiden en tips geven hoe je je paard moet rechtrichten. En je daarnaast af en toe eens een longeerles geven. Je kunt een tijdje met een barebackpad gaan rijden, maar dit is meestal niet even snel opgelost. Zoek een goede zadelmaker om een zadel te laten aanmeten. Een met wat ruimte zodat de bespiering weer kan toenemen.( bv een zadel waarbij je het kopijzer makkelijk kunt verwisselen ) Verder kan je op deze site veel theorie lezen over rechtrichten en bijbehorende oefeningen: http://www.paardenbegrijpen.nl Succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 18:36

Hoi bedankt voor de link !! Ja
Ik ben zowieso aan het zoeken naar iemand!
Ik heb nu een Wintec die eigenlijk goed past zolang haar bespiering recht is.
Alleen is haar bespiering niet recht dus ligt het zadel slecht en verbeterd er niks als ik met zadel ga rijden.
Ik heb een goede zadelmaakster erbij gehad gister Lachen
Ik ga even die link bekijken.

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:41

Sportmassage is in zo'n geval ook heel nuttig.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:26

De vraag is natuurlijk: waarom heeft het paard ongelijke bespiering op de schouder.
Zadel kan een oorzaak zijn, maar ook een spierprobleem (massage kan daar inderdaad helpen).
Of is het de natuurlijke scheefheid van een paard en heb je voorheen met rijden niet goed aan rechtrichten gedaan.
Of is het paard scheef in zijn lijf op het gebied van de gewrichten. Zolang dat niet duidelijk is, is het moeilijk goed op te bouwen. Ook zal de meer ontwikkelde schouder niet ineens in bespiering afnemen dus enige ongelijkheid hou je altijd. Aan de dubbele lijnen werken is wel heel goed, dan leer je ook kijken. De site van paardenbegrijpen is daarbij zeker een aanrader.
Zoek een goede instructeur. Succes Haha!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 06:47

Hoi, Nee het is eigenlijk echt mijn eigen schuld ..
Ze is overduidelijk een links paard dat dus moeilijker rechtsom loopt ik dacht dat het niet uit maakte als ik daar weinig aan deed.. nou dit is het resultaat.
Gelukkig weet ik nu beter.
Ok bedankt Lachen
Groetjes

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:53

Bij hoefproblemen zie je vaak ook een wat schever ontwikkeld paard: ontlasting van een pijnlijk voetje... primair.... geeft secundair een schever paard.
HKO en atrose laag in de hoef bijvoorbeeld.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:41

Klopt zelfs ongelijke hoeven zonder dat er rontgenologisch iets aan de hand is, geeft een schever ontwikkeld paard. Symmetrie is echt belangrijk in training en lijf en voeten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 08:13

Haar hoeven zijn helemaal inorde hoor Ja
Ik heb volgende week mijn eerste les en dan gewoon aan de hand.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:29

ik denk dat je eerst moet achterhalen wat nu het probleem is.
je denkt aan het zadel en dat ze zich scheef heeft ontwikkeld, maar er kunnen nog legio andere dingen zijn waarom hij scheef is.
is zul je moeten achterhalen waar het paard scheef is en in welk weefsel (spieren, gewrichten, banden, kapsel), daarna kun je zeggen hoe je dit kunt oplossen en met welke oefeningen je dit kunt bereiken.
alleen massage of alleen oefneingne zal waarschijnlijk niet voldoende werken het is vaak een samenhang van meerdere factoren die zorgen dat het geheel weer recht wordt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:51

Ik weet hoe het kwam Lachen
Doordat ik een kant verwaarloosd heb, gelukkig heb ik gister mijn eerste les gehad en nu een hw oefening.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:53

Ik zou dit soort oordelen NIET direct van een zadel verkoper aannemen Twister.
Daar heb je paardenartsen voor. Er bestaan natuurlijk goede zadelpassers maar ze hebben allemaal 1 doel: een zadel aan jou verkopen.
Laat een paardenarts eens kijken naar je paardje of anders een paardenfysio. Misschien is er wel iets heel anders aan de hand en ben je zo klaar met een simpele oplossing. Lachen

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:57

Misschien is een fysiotherapeut geen gek idee, hij/zij kan je de juiste oefeningen geven om de bespiering weer helemaal goed te krijgen, ook hebben ze vaak verstand van zadels. De oefeningen kun je dan samen met je instructrice/instructeur doorvoeren in je rijden.