Extreem knoeien met eten..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

111ramira

Extreem knoeien met eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 22:00

Hoi allemaal,
Ik heb sinds een paar maanden men paard op een weide staan samen met het paard van de eigenaar al iets oudere mensen). Hun paard is ook al 25j. Maar merk als ik ze brokken geef, dat hun paard (die verzorg ik mee) voer in haar mond neemt en bijna alles terug eruit laat vallen..ze probeert wel te malen, maar dit gebeurt op een andere manier als mijn paard doet..Nu dacht ik al dat ze mischien haken had op de tanden, en voorgesteld aan de eigenaar of die de tandarts eens kan laten komen om te zien naar haar tanden, maar hij zei, nee dat hoeft niet want alles is gecontroleerd..Nu weet ik niet wat ik moet doen want vind het best zielig dat ze zo moet eten. Maar ik kan toch ook niet achter zijn rug de tandarts laten komen ofwel gewoon doen? Ik moet wel zeggen, ze is niet mager ofzo geworden dus kan toch genoeg gras eten ook.
Wie weet raad?

shera

Re: Extreem knoeien met eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:02

Klinkt als problemen met het gebit maar als de eigenaar het niet wil laten controleren...tsja. Misschien slobber geven? Of mag dat ook niet van de eigenaar?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:03

Is het echt nagekeken?
Anders eens proberen om slobber te geven, hoeft het beessie ook niet zo heel erg te kauwen als het daadwerkelijk is nagekeken.

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 22:06

ze krijgen brok met zemelen, dus het is al nat..maar ja het valt er evenzeer uit..
ofwel moet ik haar brokken weken?
Ik denk niet dat het echt gecontroleerd is, maar meestal die oudere mensen denken toch zo van ja laat de natuur maar zijn gang gaan...
Het zit eigenlijk zo, ik huur de weide voor een zeer schappelijke prijs, ze kunnen zelf de stal in lopen enzo (heb 4 stallen erbij) en ik verzorg de paarden. Want die man is ook iedere werken en die wou het werk niet meer doen (stallen en voeren en de wei onderhouden enzo)

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:44

Waarschijnlijk heeft het paard te lange voortanden en moeten deze gevijlt worden. Mijn paardje van 18 begint nu ook te knoeien volgens de tandarts is het dat. Kan ook last hebben van pijnlijke of loszittende kiezen.. Zou toch kijken of je er een tandarts kan naar laten kijken..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:33

Een paard van 25 jaar heeft meestal last van zijn gebit. Grote kans dat er niet veel meer aan gedaan kan worden, dit is ouderdom. Inderdaad slobber of iets wat hij wel binnen kan krijgen.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:35

Misschien ligt het niet aan de tanden maar aan de lippen, kan ze die wel goed sluiten? Ik weet niet of je het wel eens geprobeert hebt, maar met je hoofd omlaag en open mond eten gaat niet echt lekker, ook al kan je gewoon goed kauwen Knipoog

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:37

Duco is inmiddels 28 en heeft dit ook, hij knoeit ontzettend en ik moet dan ook altijd alles rondom zijn voerbak en de voerbak zelf schoonmaken. Ik denk dat het iets is dat met ouderdom te maken heeft, hij doet het trouwens ook na het drinken. De helft komt er net zo hard weer uit. Clown
En inderdaad: het lijkt wel alsof hij zijn mond gewoon niet goed dicht doet.

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 19:39

ja idd wat water drinken heeft ze dit ook. Mischien dat het toch aan de ouderdom ligt. Maar ik moet toch mijn paard nu in het kort ook laten nakijken dan laat ik ook ineens haar tanden nazien..
Maar ze maalt ook niet echt zoals mijn paard, ze doet meer happen, ja hoe moet ik het uitleggen, mond open en toe doen ipv malen..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:27

Misschien kun je zelf eens voelen of er haken op zitten?

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:22

Volgens mij hoeft het niet altijd een probleem te zijn. De mijne is 16, wordt ieder jaar door de tandarts gecontroleerd en gedaan en heeft dus geen tandproblemen. Maar evengoed kan hij smeren met eten als de beste. Vooral met slobber maakt hij er een potje van. Een hap en dan eerst de hele staldeur onder lebberen om daarna pas de volgende hap te nemen. Tja, wie wat bewaart zeg maar...ik vindt het altijd wel grappig.
Afbeelding

Sunny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:21

Mijn pony is 22 jaar en vorig jaar voor het eerst de tandarts laten kijken (niet dat ze ergens last van had maar gewoon omdat ze inderdaad al wat ouder is....) De tandarts kan maar weinig doen hoor. Bij een ouder paard zitten de tanden vaak al wat losser waardoor hij niet of minder kan gaan vijlen. Maar het natuurlijk wel verstandig om de tandarts er even na te laten kijken, dat trekt hij zelf wel zijn conclusies.
En tja als die mensen dr geen geld aan willen uitgeven, misschien kan je zelf een beetje voelen en die mensen proberen te overtuigen.