pavo Aura/summerfit vs. pavo multivit en haver voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

pavo Aura/summerfit vs. pavo multivit en haver voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:09

even een vraagje wat ik beter zou kunnen voeren.

Ik heb een fjord, redelijk breed. Ze krijgt nu 2x per dag een handje brok en 2x per dag een halve kilo haver. Nu is de haver op, maar ik vraag me af of ik er goed aan doe om haver te voeren. brok hoeft ze iig niet veel, ze is dik genoeg en niet overdreven veel aan het werk. Toch heb ik het idee dat ze af en toe wat futloos is, weinig energie heeft. Ze krijgt verder 2x per dag ruim goed hooi en staat avn 11 uur 's ochtends tot een uur of 7 op de weide (wel redelijk kaal).

Het is dus niet mijn bedoeling haar te overvoeren, maar ik wilhaar wel wat fitter krijgen. Mijns inziens heb ik daarvoor 2 mogelijkheden:

dagelijks een pavo koek bijvoeren
dagelijks wat pavo multivit aan de brokken toevoegen.

Als ik de koeken ga voeren, kan ik de brok achterwege laten lijkt me.

wat zouden jullie kiezen n warom? heeft iemand ervaring met die koeken? hoe doen de paarden het erop? merk je verschil qua energie?

En dan de vraag of het verstandig is om haver te blijven voeren ja of nee?

bedankt alvast!

Nouvel

Re: pavo Aura/summerfit vs. pavo multivit en haver voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:28

Ik heb juist begrepen dat een Pavo koek geen extra energie geeft, maar wel de nodige vitamines e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:36

pavokoek is puur ideaal voor vitamines.
Ik voer een halve koek 's ochtends.
's avonds krijgt hij een mengsel van granenmix(Vipagraan)en musli met kruiden,ongeveer 1/3 kilo.
Hier zit ook wat haver in,maar niet teveel.
Vidar heeft genoeg energie,glanst lekker maar is niet fel of druk.
Pure haver zou ik niet snel voeren aan een sober ras,misschien is dan een granenmix of musli iets voor je.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:13

ik stap sowiezo van mijn pavo idee af, omdat er schijnbaar ontzettend veel suiker inzit. Vanmiddag komt er een voedingsdeksundige van Marstall voeders langs, ben beneiuwd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:58

lonnie schreef:
ik stap sowiezo van mijn pavo idee af, omdat er schijnbaar ontzettend veel suiker inzit. Vanmiddag komt er een voedingsdeksundige van Marstall voeders langs, ben beneiuwd!

Klopt.

Maar in de Pavo brokjes (Liga) zit minder suiker.

Wil je met ons je bevindingen delen?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:49

ik voer mijn pony en vaders paard koeken. Ze doen het er heel goed op en glanzen het best van stal. (klinkt arro ik weet het maar is wel zo Bloos ) Zowel paard als pony staan op de koeken omdat het heet hoofden zijn, met name de pony. Sinds hij op de koeken staat is hij rustig. Lijkt me dus niet echt wat jij zoekt. Pavo liga heeft veel meer energie erin. heb het pavoteam gemailt en die vertelden dat het energie gehalte net hoger is dan een basisbrok. Dat komt dan al meer in de richting van wat jij zoekt. Mischien gewoon wat sportbrok voeren?