Voedingsadvies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:07

Hoi,

ik ben na een verhuizing wat zoekende naar de juiste voeding voor mijn 8-jarige drachtige Tinkermerrie. Ze staat niet zwaar in de arbeid, we maken eens een stevige bosrit en af en toe wat recreatief dressuurmatig rondmodderen in de bak..

Voordien kreeg ze 2 kg basisbrok per dag, naast een stevige hoeveelheid hooi en na het werk een schep kruidenmuesli van Subli. Dat was echter toen ze 's winters op stal stond en dagelijks stevig werd gereden.

Inmiddels staat ze 24/7 (nu nog) buiten op een inmiddels kale wei, ze krijgt dagelijks een bult kuil bijgevoerd en 3 a 4 keer per week een halve schep Kentucky Light granenmix gemengd met Equifit Base.

Deze laatste is hier in de omgeving niet meer verkrijgbaar en eigenlijk neig ik ook om van die Kentucky af te stappen. Per 01 november komt Chubby 's nachts op stal en overdag in de wei. 's Morgens en 's avonds krijgen ze krachtvoer en 's avonds kuil. We mogen zelf krachtvoer klaarzetten of meedoen met de basisbrok, waar mijn voorkeur niet naar uit gaat. Ik heb goede verhalen gehoord over Marstall. Ik denk aan de Naturell aangevuld met Sinfonie voor de avondmaaltijd. Voor 's morgens baal ik een beetje dat er geen ruwvoer verstrekt wordt, maar misschien is een schep luzerne een goede vervanging?

Bovenstaande gaat echt puur op mijn eigen gevoel en is niet nader berekend met vitaminen of juiste verhoudingen of iets dergelijks. Ik ben wat terughoudend betreffende E-nummers en andere enge toevoegingen..

Graag verneem ik jullie advies en mening over mijn eigen ideeen.

anneliesdj

Re: Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:09

Hoe vaak, hoe lang en hoe intensief word je paard precies gereden? Hoe groot is ze en hoeveel maanden dragend?

Watvoor kwaliteit ruwvoer krijgt ze en ik begrijp dat ze dan alleen 's middags krijgt?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:45

Hoeveel ze gereden wordt wisselt echt per week Bloos Maar zeg maar 2x per week een lekkere bosrit van een uurtje of 2 en 1x een dressuurhalfuurtje.. Ze is 8 jaar jong, 1.62 hoog en weegt zo rond de 650 kg vermoed ik.. Ze is nu 3 maanden drachtig..

Het ruwvoer wisselt ook enorm qua kwaliteit en kan ik dus geen zinnig woord over zeggen, de vorige baal was prachtig droog en smakelijk, deze baal is zuur en behoorlijk nat nog. Er ligt ook een groene baal kuil naast, maar ik heb begrepen dat deze erg vers is en te eiwitrijk voor onze kudde (Chub staat in de wei met een 4 jarige Bels en een 20 jaar oude D pony).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:57

Ok, uitgaande van 2 bosritten van 2 uur met matige inspanning en een half uur dressuur op L niveau (?).

Onbeperkt ruwvoer is eigelijk altijd het beste, jouw paard heeft ongeveer 7-8kg per dag nodig, uitgaande van matige kwaliteit. Daarbij kun je haar elke dag 0,5 tot 1kg onderhoudsbrok geven en voorlopig is dat voldoende.

Vanaf 6-7 maanden dracht kun je het beste overgaan op een merrie/veulenbrok en dat langzaam opvoeren, met 7 maanden 1kg per dag oplopend tot je bij 11 maanden ongeveer 2kg geeft. Als het veulen is geboren kun je de merrie het beste een goede veulenbrok geven (waar het veulen van mee kan eten) wat je nog verder opvoert tot het veulen 2 maanden is, merrie heeft dan zo'n 3,5-4kg brok nodig per dag. Als het veulen 2,5-3 maanden is krijgt hij zelf zijn eigen brokken waardoor je de hoeveelheid brokken van de merrie langzaam kunt afbouwen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 18:49

Ik voer dus liever geen brok Bloos

Daarnaast wordt er -naast de weidegang die in de winter natuurlijk weinig voedzaams biedt- slechts één keer ruwvoer verstrekt als ze weer op stal komen na een (koude? natte?) dag.. Is het dan niet verstandiger 's morgens iets te geven als luzerne in plaats van brok of granenmix of muesli?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:54

Beter 's morgens op stal al ruwvoer en als het enigzins mogelijk is ook in de wei.
Brokken hoef je niet perse te voeren, meeste paarden kunnen prima zonder, je moet dan alleen iets meer ruwvoer geven. Voor de vitaminen zijn dan bv pavokoeken goed als toevoeging.

Maar tegen de tijd dat ze 7-8 maanden drachtig is kun je beter wel gaan bijvoeren met een merriebrok.

Wil je geen brok, granen en muesli voeren? Waarom dan niet en waarom wel lucerne?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:03

Jawel, ik voer graag een zo natuurlijk mogelijk (dus weinig kunstmatige toevoegingen en E-nummers) voer: granenmix of muesli.

Ik werk zelf full time, dus zelf gaan voeren is geen optie. En vanuit stal wordt dus geen ruwvoer gegeven 's morgens of in de wei overdag. Daarom zoek ik iets wat dat ruwvoer 's morgens echt kan vervangen. Ik dacht zelf dat luzerne als ruwvoer gezien kan worden? Daarvan een schep 's morgens en dan 's avonds dus een halve schep (zolang dat voldoende is ivm dracht) muesli of granenmix en veel ruwvoer.. Maar is dat een beetje logisch? Of zie ik dan iets over het hoofd? En is Marstall inderdaad een goed voer?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:08

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:12

Met Marstall heb ik geen ervaring, heb je een etiket wat je kunt scannen? (met ingredienten)

Natuurlijk voeren is goed maar als je paard op een kale wei staat en alleen 's avonds ruwvoer krijgt zou ik dat wel erg weinig vinden. Als ze 's morgens toch brok voeren kunnen ze dan bij jouw paard niet even een pluk hooi om de hoek gooien?

Lucerne kun je idd als ruwvoer zien en kun je tot max zo'n 3kg per dag van voeren maar in brokken zit precies wat een dragend paard nodig heeft en in jouw geval (met weinig ruwvoer) heeft je paard meer nodig dan een schep luzerne.

Dan zou ik eerder voor een goede muesli gaan, sommigen zijn kwalitatief bijna net zo goed als een sportbrok dus kan een goede vervanging zijn maar nogmaals; in een merrie/veulenbrok zitten heel anderen verhoudingen dan onderhoudsbrok.

Zelf heb ik goede ervaringen met Havens, zowel de sportbrok als de muesli is echt goed spul, paarden gaan er ook ontzettend van glimmen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:17

levi schreef:
Misschien is Hartog Grasmix iets voor je als ruwvoer.
http://www.hartog-lucerne.nl/gras-mix_nl.html
Ik voer al een hele poos Marstall en ben er zeer tevreden over.

Zou je idd kunnen doen maar voor een drachtige merrie zit daar heel weinig bruikbaars in. (bv geen eiwit en energiearm)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:18

Ah, die grasmix klinkt ook goed! En is hier vlakbij goed verkrijgbaar.. Is zo'n grasmix prijzig?

Anneliesdj, ik wil absoluut vragen of het toch mogelijk is of dan toch mijn dragende merrie ( Schijnheilig ) hooi kan krijgen 's morgens.. Met het vorige veulen heb ik gemerkt dat ze geen behoefte had aan merriebrok, maar voldoende had aan veel kuilgras en 2 a 3 kg basisbrok. Ik heb altijd geleerd dat 1 kg merriebrok in verhouding net zoveel bevat als 2 kg basisbrok, zodat je er minder van hoeft te voeren? Maar misschien is dat achterhaald en zijn er meer voordelen?

Ik voer nog geen Marstall, maar hier vind je beide brochures:
http://www.marstall.nl/pdf/Naturell.pdf en http://www.marstall.nl/pdf/sinfonie7.pdf

En onder assortiment vind je op deze website de gehele lijn: http://www.marstall.nl/

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:27

Merriebrok staat qua gehalten ongeveer gelijk aan dubbele hoeveelheid basisbrok, dat klopt wel maar de verhoudingen liggen heel anders. Ga je merriebrok vervangen voor basisbrok dan voer je niet alleen dubbele hoeveelheden eiwit maar ook dubbel zoveel vitaminen ed, in de meeste gevallen kan het geen kwaad maar het is toch beter om een merrie/veulenbrok te nemen, is in verhouding ook goedkoper meestal.

Ik ga zo even naar je brochure's kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:35

Als je een van die beide wilt nemen zou ik gaan voor de Sinfonie maar eigelijk zijn ze geen van beide geschikt voor dragende en zogende merrie's.

Dit is allemaal voor sobere rassen of nerveuze paarden erg geschikt maar een dragende of zogende merrie heeft het eiwit en de energie juist wel nodig.

En meer voeren heeft geen zin en is juist onverstandig als ik die brochure lees.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:39

Oké, dank je wel voor je advies! Marstall heeft ook een lijn voor dragende en zogende merries, misschien moet ik daar wat meer naar kijken! Ik dacht eigenlijk een combi te maken tussen de Naturell en Sinfonie..

Ik weet ook niet of die hoeveelheid eiwit zo belangrijk is voor een Tinker? Tijdens haar vorige dracht heeft ze nogal last gehad van rasp en mok en dat heeft toch ook te maken met de eiwitopname? Misschien is dat belangrijker als ze verder komt in de dracht, alhoewel ze pas in juni is uitgerekend en ze dan al lekker weer 24/7 op een goede weide staat!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:43

Bij mijn weten heeft mok niets te maken met eiwitopname, had ze droge of natte mok?

Eiwit heeft een dragende/zogende merrie nodig, van welk ras ze ook is. Er zijn idd rassen die gevoelig zijn voor (te) veel eiwit maar een dragende/zogende merrie heeft echt veel eiwit en veel energie nodig en dat haalt ze nooit alleen uit die Naturell of Sinfonie, ookal geef je haar 10kg per dag.

Lijkt me niet slim om ze te combineren, staat ook in de brochure dat je beter geen andere muesli's erbij kunt voeren en niet meer mag geven dan geadviseerd wordt.

Eiwit en energie is idd belangrijk in het laatste deel van de dracht, rond 7-8 maanden wordt alleen ruwvoer echt te weinig. Als ze de laatste maanden in een vette weide staat scheelt het idd al behoorlijk maar dan nog is het wel slim om bij te voeren met het oog op vitaminen, mineralen en energiebehoefte.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:08

Even ter verduidelijking, de gehalte's waar je merrie wat aan heeft is de energie(Vrep) en het eiwit(Re).
In de brochure van Marstall staat helaas niet hoeveel energie erin zit maar hier toch even een vergelijking;

Marstall Sinfonie
Re 80gr

Subli basisbrok
Vrep 85
Re 121gr

Subli Merriebrok
Vrep 111
Re 143gr

Subli Veulenkorrel
Vrep 128
Re 155gr

Je ziet dat beide gehalte's bij de basisbrok veel lager zijn dan bij de merriebrok, bij de veulenbrok zijn ze zelfs nog iets hoger en daarom geef ik er de voorkeur aan om de merrie ook veulenkorrel te geven. Voordeel daarvan is ook dat je geen aparte brokken voor veulen en merrie hebt en dat het veulen gewoon bij de merrie mee kan eten, bij een merriebrok lukt dat vaak niet omdat die te groot zijn.

In de Marstall Sinfonie zit minder eiwit dan in een basisbrok en waarschijnlijk veel minder energie maar helaas heb ik dat niet in de brochure kunnen vinden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 23:17

Hé, da's wel duidelijk inderdaad! Fijn om dat zo op een rijtje te hebben!
Heb je zo weet of er ook muesli's zijn met dergelijke hogere waarden? Of is dat echt weggelegd voor brokjes?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:23

Ik denk dat het weggelegd is voor de merrie en veulenbrok aangezien je normaal gesproken zo min mogelijk eiwit wilt met het oog op hoefbevangenheid ed.
Dus als je veel eiwit wilt ben je echt aangewezen op merriebrok of veulenbrok, sportbrok zit wel iets meer energie in maar lang niet zoveel als in merriebrok.

Op de site van Havens kan ik geen analyse's vinden helaas, we moeten het dus doen met Subli.