Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
romeorowan schreef:Anneliesdj: hoe kom je erbij dat het de nekslag voor een hoefbevangen paard zijn?
Een paard die hoefbevangen is geweest, zit al heel snel in de chronische fase. Ik denk dat je kan zeggen dat als je een jaar je paard gezond kan houden na de hoefbevangenheid, dan zijn de hoeven in dat jaar helemaal vernieuwd. Dan is het wel chronisch maar het hoefbeen zit weer vast aan de hoornwand.
Ik heb 2 jaar gewacht voor ik mijn merrie heb laten dekken en door het zogen van het veulen is ze nu voor het eerst echt slank. Ze heeft tijdens de dracht geen enkel probleem gehad, ook niet tijdens de bevalling en nu met het zogen gaat het ook perfect.
Als je paard al pijnlijk loopt, dan zou ik haar niet laten dekken.
Wilawander schreef:romeorowan schreef:Anneliesdj: hoe kom je erbij dat het de nekslag voor een hoefbevangen paard zijn?
Een paard die hoefbevangen is geweest, zit al heel snel in de chronische fase. Ik denk dat je kan zeggen dat als je een jaar je paard gezond kan houden na de hoefbevangenheid, dan zijn de hoeven in dat jaar helemaal vernieuwd. Dan is het wel chronisch maar het hoefbeen zit weer vast aan de hoornwand.
Ik heb 2 jaar gewacht voor ik mijn merrie heb laten dekken en door het zogen van het veulen is ze nu voor het eerst echt slank. Ze heeft tijdens de dracht geen enkel probleem gehad, ook niet tijdens de bevalling en nu met het zogen gaat het ook perfect.
Als je paard al pijnlijk loopt, dan zou ik haar niet laten dekken.
Het zijn natuurlijk niet alleen de hoeven. Bij hoefbevangenheid komt de stofwisseling op de eerste plaats. Ook die moet een dracht aan kunnen.
Mijn merrie bijvoorbeeld die zou ik nooit volop merriebrok kunnen geven tijdens de laatste maanden van de dracht. Ze kreeg een kwart van de hoeveelheid merriebrok en verder een goede onderhoudsbrok en daarnaast hoogedoseert vitaminen, mineralen en sporenelementen. Duur maar wel werkend. Ze hadt een perfect figuur na de bevalling en tijdens het zogen zonder problemen.
romeorowan schreef:Ik heb ook geen merriebrok gegeven en nu tijdens het zogen nog steeds niet. Mijn merrie krijgt een flinke portie voordroog en verder het speciale voer voor insuline resistente/hoefbevangen paarden.
Als je ziet wat een bonk van een veulen erbij loopt, dan zie je ook dat die ook niets te kort is gekomen.
Dan zou je toch geen enkel paard die ooit iets gehad heeft nog kunnen laten dekken? 100% garantie krijg je toch niet.
AngelsDitch schreef:Het is juist heel goed om een hoefbevangen paard te laten dekken. De eiwitten die ze namelijk te veel in hun lichaam hebben worden dan door het veulen weg genomen.
Wij hadden een zwaar hoefbevangen pony overgekocht... meteen laten dekken en nu drachtig... geen problemen meer.
AngelsDitch schreef:Het is juist heel goed om een hoefbevangen paard te laten dekken. De eiwitten die ze namelijk te veel in hun lichaam hebben worden dan door het veulen weg genomen.
Wij hadden een zwaar hoefbevangen pony overgekocht... meteen laten dekken en nu drachtig... geen problemen meer.
romeorowan schreef:Anneliesdj: een paard met een gekanteld hoefbeen heet een chronisch hoefbevangen paard. De acute fase kan wel 10 jaar geleden zijn geweest.
Het gaat erom of ze in de chronische fase goed genoeg is om te laten dekken.