hoefbevangen en drachtigheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

hoefbevangen en drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:09

Een stalgenoot vroeg me deze vraag op bokt voor te leggen. haar merrie is chronisch (in lichte mate) hoefbevangen en ze denkt erover om er een veulentje bij fokken. Nu vraagt ze zich af of dit wel verstandig is. Wat zijn de voors en tegens, heeft iemand er ervaring mee en zoja, hoe is het verlopen?

Mij lijkt het persoonlijk geén strak plan, maar ik weet er te weinig van om er werkelijk iets nuttigs over te kunnen zeggen. Dus wat denken jullie ervan?

Wilawander

Re: hoefbevangen en drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:12

Mijn merrie is 3 jaar lang bevangen geweest. Toen ze eindelijk stabiel was heb ik twee jaar gewacht met dekken. In die 2 jaar mocht ze geen terugval hebben. Ook niet een beetje. Anders hadt ik het niet gedaan.
Je hebt het probleem dat het meerendeel van de medicatie niet gebruikt mag worden. Daarnaast de druk op de voorbenen van het veulen. De geboorte op zich. Merrie moet met veulen op de wei. Extra eiwitrijk voer enz.

_Karin

Re: hoefbevangen en drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:28

Mijn vriendin heeft een shet die regelmatig hoefbevangen is haar werd juist aan geraden door de DA om haar te laten dekken.
Tijdens de dracht en zoogperiode is ze niet hoefbevangen geweest veulen is nu 4 maanden loopt nog bij haar moeder.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:33

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:17

Mijn merrie is in 2005 flink hoefbevangen geweest en heeft dit jaar een veulen gekregen. Veulen loopt er nu nog bij (is bijna 5 maanden) en het gaat heel erg goed met de merrie.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:43

Mijn verzorgpony was hoefbevangen toen ze drachtig was, en het veulen is dood geboren.. er is verder geen DA bij geweest dus of de hoefbevangenheid de rede is geweest is niet zeker. Maar mij lijkt het voor de pony niet fijn om extra gewicht te moeten dragen als ze al gevoelige hoeven heeft. Zou het er zelf gewoon niet op wagen eerlijk gezegd.

Kan ze niet gewoon even een DA bellen om wat informatie te vragen? Die zullen er vast antwoord op hebben.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:00

Ik heb ook een merrie gehda die vlak na de dekking bevangen werd. Je bent iets beperkter in je medicijn keuze, maar volgens mij DA is het de dracht die de merrie gered heeft. Zeker als ze het land weer opgaan. De merrie zal een groot deel van de opgenomen eiwitten en suikers omzetten naar melk.
Let wel goed op als het veulen gespeend wordt. Beter is het om de merrie daarvoor al schraler te zetten en na het spenen van het gras af.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:04

Geen goed idee.
Precies om de redenen die wilawander noemt, zorg dat je er eerst zeker van bent dat het probleem over is en ga dan met je va overleggen.
Drachtigheid bij een paard wat chronisch bevangen is geeft vaak de nekslag.

Het is jammer dat je vriendin nu niets met haar paard kan doen maar laat je niet verleiden tot zoiets, grote kans dat het het juist erger maakt.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:47

Een kennis van mij heeft ook een chronisch bevangen merrie van 18 jaar. Advies van de DA was om haar te dekken (had al eerder veulens gehad). Dat is prima gegaan, merrie heeft de hele zomer 24/7 op de wei gestaan met veulen en heeft nergens last van gehad. Zonder veulen zou ze nog geen dag in het gras kunnen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:17

Anneliesdj: hoe kom je erbij dat het de nekslag voor een hoefbevangen paard zijn?

Een paard die hoefbevangen is geweest, zit al heel snel in de chronische fase. Ik denk dat je kan zeggen dat als je een jaar je paard gezond kan houden na de hoefbevangenheid, dan zijn de hoeven in dat jaar helemaal vernieuwd. Dan is het wel chronisch maar het hoefbeen zit weer vast aan de hoornwand.
Ik heb 2 jaar gewacht voor ik mijn merrie heb laten dekken en door het zogen van het veulen is ze nu voor het eerst echt slank. Ze heeft tijdens de dracht geen enkel probleem gehad, ook niet tijdens de bevalling en nu met het zogen gaat het ook perfect.

Als je paard al pijnlijk loopt, dan zou ik haar niet laten dekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:07

Als een paard chronisch hoefbevangen is, ookal is het in lichte vorm, dan kan drachtigheid zorgen voor een zware terugval waardoor je genezing kunt vergeten en misschien eerder aan een spuit gaat denken. (ik zeg kan, is niet altijd zo)

Ik zou een paard met zo'n probleem niet laten dekken voor ik 100% zeker wist dat ze beter is en echt geen risico zou lopen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:28

romeorowan schreef:
Anneliesdj: hoe kom je erbij dat het de nekslag voor een hoefbevangen paard zijn?

Een paard die hoefbevangen is geweest, zit al heel snel in de chronische fase. Ik denk dat je kan zeggen dat als je een jaar je paard gezond kan houden na de hoefbevangenheid, dan zijn de hoeven in dat jaar helemaal vernieuwd. Dan is het wel chronisch maar het hoefbeen zit weer vast aan de hoornwand.
Ik heb 2 jaar gewacht voor ik mijn merrie heb laten dekken en door het zogen van het veulen is ze nu voor het eerst echt slank. Ze heeft tijdens de dracht geen enkel probleem gehad, ook niet tijdens de bevalling en nu met het zogen gaat het ook perfect.

Het zijn natuurlijk niet alleen de hoeven. Bij hoefbevangenheid komt de stofwisseling op de eerste plaats. Ook die moet een dracht aan kunnen.
Mijn merrie bijvoorbeeld die zou ik nooit volop merriebrok kunnen geven tijdens de laatste maanden van de dracht. Ze kreeg een kwart van de hoeveelheid merriebrok en verder een goede onderhoudsbrok en daarnaast hoogedoseert vitaminen, mineralen en sporenelementen. Duur maar wel werkend. Ze hadt een perfect figuur na de bevalling en tijdens het zogen zonder problemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:32

Wilawander schreef:
romeorowan schreef:

Het zijn natuurlijk niet alleen de hoeven. Bij hoefbevangenheid komt de stofwisseling op de eerste plaats. Ook die moet een dracht aan kunnen.
Mijn merrie bijvoorbeeld die zou ik nooit volop merriebrok kunnen geven tijdens de laatste maanden van de dracht. Ze kreeg een kwart van de hoeveelheid merriebrok en verder een goede onderhoudsbrok en daarnaast hoogedoseert vitaminen, mineralen en sporenelementen. Duur maar wel werkend. Ze hadt een perfect figuur na de bevalling en tijdens het zogen zonder problemen.

Maar dat is al geen ideale situatie natuurlijk. Door oa merriebrok loop je toch al meer risico.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:45

Waarom moet er merriebrok gevoerd worden???

Wij fokken al jaren veulens en nog nooit hebben wij merriebrok gevoerd.

Kijk eens in de kraamstal hoeveel fokkers de gewone brok geven. En ze hebben allemaal prachtige veulens erbij lopen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:37

Ik heb ook geen merriebrok gegeven en nu tijdens het zogen nog steeds niet. Mijn merrie krijgt een flinke portie voordroog en verder het speciale voer voor insuline resistente/hoefbevangen paarden.
Als je ziet wat een bonk van een veulen erbij loopt, dan zie je ook dat die ook niets te kort is gekomen.

Dan zou je toch geen enkel paard die ooit iets gehad heeft nog kunnen laten dekken? 100% garantie krijg je toch niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:40

Maar veel mensen doen het wel en de kans dat het dan fout gaat is groot ondanks dat de merrie meer behoeftes heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:12

Merriebrok is idd geen must en ik geloof best dat het zonder ook prima kan maar probleem is dan dat je niet ziet hoe het had kunnen zijn met een goede merriebrok.

Als je weet wat een drachtige merrie precies nodig heeft en je verdiept in de gehalten van basisbrok en merriebrok dan kom je er snel genoeg achter dat simpelweg een dubbele hoeveelheid basisbrok voeren niet afdoende is en zelfs problemen kan geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:13

romeorowan schreef:
Ik heb ook geen merriebrok gegeven en nu tijdens het zogen nog steeds niet. Mijn merrie krijgt een flinke portie voordroog en verder het speciale voer voor insuline resistente/hoefbevangen paarden.
Als je ziet wat een bonk van een veulen erbij loopt, dan zie je ook dat die ook niets te kort is gekomen.

Dan zou je toch geen enkel paard die ooit iets gehad heeft nog kunnen laten dekken? 100% garantie krijg je toch niet.

Het gaat er niet om dat het paard ooit iets heeft gehad, dit paard heeft NU last van chronische hoefbevangenheid en dat is dus wel een probleem. Als het paard al 3 jaar verlost zou zijn van die bevangenheid dan zou er ook geen discussie nodig zijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:02

Het is juist heel goed om een hoefbevangen paard te laten dekken. De eiwitten die ze namelijk te veel in hun lichaam hebben worden dan door het veulen weg genomen.

Wij hadden een zwaar hoefbevangen pony overgekocht... meteen laten dekken en nu drachtig... geen problemen meer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:21

AngelsDitch schreef:
Het is juist heel goed om een hoefbevangen paard te laten dekken. De eiwitten die ze namelijk te veel in hun lichaam hebben worden dan door het veulen weg genomen.

Wij hadden een zwaar hoefbevangen pony overgekocht... meteen laten dekken en nu drachtig... geen problemen meer.

En hoe wil je het paard dan behandelen als het niet over gaat? Hoefbevangenheid wordt meestal niet door eiwit veroorzaakt (zelden) maar door fructaan of andere oorzaken. Wat niks met het veulen te maken heeft. Daarnaast de eerste maanden wordt er haast niks genomen. Dus zal de merrie daar niet beter van worden. En een dragend paard kan je niet zomaar met alle medicatie behandelen. Dus heb je dan een groot probleem.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:26

Anneliesdj: een paard met een gekanteld hoefbeen heet een chronisch hoefbevangen paard. De acute fase kan wel 10 jaar geleden zijn geweest.
Het gaat erom of ze in de chronische fase goed genoeg is om te laten dekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:27

AngelsDitch schreef:

Gelukje, ben benieuwd hoe ze erbij loopt als het veulen een paar maanden oud is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:46

romeorowan schreef:
Anneliesdj: een paard met een gekanteld hoefbeen heet een chronisch hoefbevangen paard. De acute fase kan wel 10 jaar geleden zijn geweest.
Het gaat erom of ze in de chronische fase goed genoeg is om te laten dekken.

Dit klopt dus niet. Hoefbeenhkaneling hoeft niet bij de chronische fase. Mijn merrie is 3 jaar lang bevangen geweest en heeft geen kanteling. Hoefbeenpunt ligt precies daar waar hij hoort. Daardoor we er altijd binnen een paar uur bij waren als ze weer begon is dat gelukkig goed gegaan.