Ik wil jullie iets vragen en zal het even uitleggen.
Mijn paard staat vanaf vandaag weer op stal, stond eerst in de wei.
2 weken geleden kreeg hij voor het eerst wegens omstandigheden weer hooi bijgevoerd. ( naast gras en een klein beetje musli)
Normaal gesproken krijgt hij altijd kuil ( heb het paard nu 5 maanden en kreeg bij de oude eigenaar ook altijd kuil)
In de winterperiode voordat hij het land opging kreeg hij bij mij ook kuil.
Ditmaal was er alleen DROOG hooi beschikbaar. Dit gaf dan ook aan hem.
Hierna volgde een fikse slokdarmverstopping waar ik heel erg van schrok. Alles spoot uit zijn neus en hij verkramte van de pijn.
Ik had dit nog nooit gezien of gehoord dacht serieus dat hij doodging
Snel DA gebeld.Nu moest ik langzaam opbouwen met dat hooi ( steeds een pluk meer ) en ik maakte het ook nat, zodat het hij makkelijker door kon slikken. Dat ging heel goed.
Toen gaf ik hem weer een keer droog hooi omdat het zo goed ging( klein beetje maar) en weer kreeg hij een verstopping. Ditmaal veel minder erg omdat ik er op tijd bij was en het was dan ook zo weer weg. Hij at niet eens al zijn hooi op en wilde ook niks meer drinken. Zodoende merkte ik dat hij het er moeilijk mee had.
Dus heb ik het hooi weer nat gemaakt.
Dus gingen ze vanavond op stal en ik was in de veronderstelling dat ze kuil zouden krijgen.
Dit kregen ze dus niet, en krijgen ze voorlopig ook niet. Het werd dus droog hooi. En ja hoor,
ik werd gebeld met het bericht dat hij weer stond te verstoppen. En niet zo'n klein beetje ook.
Weer Da erbij gehaald enz. Ik vroeg aan hem of het kon omdat het hooi DROOG is, aangezien mijn paard
netjes kauwt ( dat zei de DA ook toen alles eruit kwam), niets aan zijn tanden heeft, absoluut geen voernijd heeft,
want andere paarden en zelfs mijn hond mag gewoon met hem mee uit zijn voerbak eten. En hij is ook geen schrokop.
Ik denk dus dat het komt doordat het hooi droog is, maar anderen zeggen van niet.
Die denken dus dat hij heeft geschrokt enz. Ik denk dus van niet.
Kan droog hooi tot verstopping leiden? Hebben jullie daar weleens last van gehad dat een paard niet tegen droog hooi kan?
De DA zei dat het kan, maar dat het niet gebruikelijk is en dat het dus meestal komt door schrokken.
Hebben jullie dit ook weleens gehad? Dus door DROOG hooi en niet door schrokken??
Heel erg bedankt voor jullie reacties alvast.
Groetjes

Als hij daarvan ook verstopt ging, was er meer aan de hand en had zijn slokdarm uitgebreid onderzocht moeten worden. Ik heb het lange hooi langzaam opgevoerd, elke dag iets meer, en de eerste dagen buiten de kudde gevoerd. Hij heeft er gelukkig geen last meer van gehad!