Slokdarmverstopping door DROOG hooi of niet???Help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estherpitout

Slokdarmverstopping door DROOG hooi of niet???Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:59

Hallo Lieve Bokkers,

Ik wil jullie iets vragen en zal het even uitleggen.

Mijn paard staat vanaf vandaag weer op stal, stond eerst in de wei.
2 weken geleden kreeg hij voor het eerst wegens omstandigheden weer hooi bijgevoerd. ( naast gras en een klein beetje musli)
Normaal gesproken krijgt hij altijd kuil ( heb het paard nu 5 maanden en kreeg bij de oude eigenaar ook altijd kuil)
In de winterperiode voordat hij het land opging kreeg hij bij mij ook kuil.

Ditmaal was er alleen DROOG hooi beschikbaar. Dit gaf dan ook aan hem.
Hierna volgde een fikse slokdarmverstopping waar ik heel erg van schrok. Alles spoot uit zijn neus en hij verkramte van de pijn.
Ik had dit nog nooit gezien of gehoord dacht serieus dat hij doodging Bloos Snel DA gebeld.

Nu moest ik langzaam opbouwen met dat hooi ( steeds een pluk meer ) en ik maakte het ook nat, zodat het hij makkelijker door kon slikken. Dat ging heel goed.

Toen gaf ik hem weer een keer droog hooi omdat het zo goed ging( klein beetje maar) en weer kreeg hij een verstopping. Ditmaal veel minder erg omdat ik er op tijd bij was en het was dan ook zo weer weg. Hij at niet eens al zijn hooi op en wilde ook niks meer drinken. Zodoende merkte ik dat hij het er moeilijk mee had.

Dus heb ik het hooi weer nat gemaakt.

Dus gingen ze vanavond op stal en ik was in de veronderstelling dat ze kuil zouden krijgen.
Dit kregen ze dus niet, en krijgen ze voorlopig ook niet. Het werd dus droog hooi. En ja hoor,
ik werd gebeld met het bericht dat hij weer stond te verstoppen. En niet zo'n klein beetje ook.
Weer Da erbij gehaald enz. Ik vroeg aan hem of het kon omdat het hooi DROOG is, aangezien mijn paard
netjes kauwt ( dat zei de DA ook toen alles eruit kwam), niets aan zijn tanden heeft, absoluut geen voernijd heeft,
want andere paarden en zelfs mijn hond mag gewoon met hem mee uit zijn voerbak eten. En hij is ook geen schrokop.

Ik denk dus dat het komt doordat het hooi droog is, maar anderen zeggen van niet.
Die denken dus dat hij heeft geschrokt enz. Ik denk dus van niet.

Kan droog hooi tot verstopping leiden? Hebben jullie daar weleens last van gehad dat een paard niet tegen droog hooi kan?
De DA zei dat het kan, maar dat het niet gebruikelijk is en dat het dus meestal komt door schrokken.

Hebben jullie dit ook weleens gehad? Dus door DROOG hooi en niet door schrokken??

Heel erg bedankt voor jullie reacties alvast.

Groetjes

Marijkjuh

Re: Slokdarmverstopping door DROOG hooi of niet???Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:10

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik krijg er wel een beetje de kriebels van, aangezien die van ons alleen droog hooi krijgen. Misschien dat je paard erg snel alles naar binnen probeert te werken als hij hooi krijgt.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:13

Hoi Marijkjuh
dat dacht ik eerst ook inderdaad, maar toen ben ik eens gaan kijken, en dat valt best mee hoe snel hij het wegwerkt. En kauwen doet hij ook goed. Het blijft raar

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:44

Voer al meer als 15 jaar droog hooi en geen problemen. kan het zijn dat je paard haken ana zijn kiezen heeft en daardoor proppen vormt en deze dan doorslikt?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:53

Ik had het een week geleden met grasmix van Lucerne.
Dat zijn sprietjes van 1,5 cm lang. Betreffend paardje is ook geen schrokker. Maar heeft overigens wel slechte tanden.
Ze slikte gewoon door wel met/na kauwen, maar te weinig gekauwd?

Heeft betreffend hooi van jou korte sprietjes?
Ik geef hooi met lange sprieten van minstens 20 cm lang. Sindsdien geen verstopping meer gehad.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:10

Kort hooi is daarom ook niet geschikt voor paarden.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:10

Wilawander schreef:
Voer al meer als 15 jaar droog hooi en geen problemen. kan het zijn dat je paard haken ana zijn kiezen heeft en daardoor proppen vormt en deze dan doorslikt?

nee want zijn gebit is gecontroleerd.
dat was in orde. Het waren ook niet echt proppen die eruit kwamen zei de dierenarts, want het goed gekauwde hooi kwam door
een dunne sonde uit zijn neus.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:12

scoxxx schreef:
Ik had het een week geleden met grasmix van Lucerne.
Dat zijn sprietjes van 1,5 cm lang. Betreffend paardje is ook geen schrokker. Maar heeft overigens wel slechte tanden.
Ze slikte gewoon door wel met/na kauwen, maar te weinig gekauwd?

Heeft betreffend hooi van jou korte sprietjes?
Ik geef hooi met lange sprieten van minstens 20 cm lang. Sindsdien geen verstopping meer gehad.

Ik weet eerlijk gezegd niet echt uit mijn hoofd of het korte sprieten betreft, zal er morgen eens op letten.
Volgens mij niet, want de boer maait het gras zelf van het land, wanneer het op zijn hoogst staat.

Het zijn in ieder geval grote plakken hooi, maar weet niet hoelang de sprieten zijn.
Zal morgen eens kijken, in ieder geval bedankt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:13

En daar zat niks anders voor? LIjkt me zo vreemd? Maar alles kan tegenwoordig. je komt soms de gekste dingen tegen.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:16

Wilawander schreef:
En daar zat niks anders voor? LIjkt me zo vreemd? Maar alles kan tegenwoordig. je komt soms de gekste dingen tegen.

Bedoel je andere soorten planten?? Het hooi bestaat wel uit puur gras, zitten geen rare planten doorheen.
We hebben eigenlijk altijd erg goede kwaliteit kuil/hooi.
Ik vind het ook vreemd, en daarom hoop ik dat ik zo mischien iemand tegenkom die het ook heeft met droog hooi.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:19

Heb je onderzocht of je paard voldoende speekselproductie heeft? Dat is natuurlijk wel van essentieel belang om dat droge hooi weg te kunnen krijgen.

Mocht het daar niet aan liggen, dan denk ik dat de oorzaak alsnog eerder bij de eetgewoonten van het paard ligt, dan bij het hooi. Het kan zijn dat er wél gegeten, maar niet gedronken wordt. Misschien kun je een keertje proberen er een waterton naast te zetten?

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 22:32

Sientje schreef:
Heb je onderzocht of je paard voldoende speekselproductie heeft? Dat is natuurlijk wel van essentieel belang om dat droge hooi weg te kunnen krijgen.

Mocht het daar niet aan liggen, dan denk ik dat de oorzaak alsnog eerder bij de eetgewoonten van het paard ligt, dan bij het hooi. Het kan zijn dat er wél gegeten, maar niet gedronken wordt. Misschien kun je een keertje proberen er een waterton naast te zetten?

das een goeie, daar zal ik eens op letten. maar hoe kun je dat zien?
Het betreft al een ietsje ouder paard, namelijk bijna 18.
als hij hooi eet hangt zijn "automatische" drinkbak boven hem. Maar zal het eens proberen.
Toen hij voor de 2de keer neigte naar een verstopping, weigerde hij het water wat ik hem aanbood ( evenals de rest van zijn hooi).
Ik denk inderdaad ook zelf dat hij dat droge hooi niet goed weg kan krijgen ( vandaar dat ik het nat maak)
Op 1 of andere manier blijft dat vasthangen, met kuil heeft hij dit absoluut niet.

Dank je voor je hulp in ieder geval

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:36

wat gek zeg!
misschien voorlopig het hooi dan elke dag even nat maken,
misschien is er door die eerste verstopping iets gaan irriteren in zijn keel, dat even moet genezen?
mijn pony maakt juist proppen van kuil, terwijl ze hooi makkelijk wegkrijgt, heb nog niet eerder gehoord van verstopping door hooi.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:39

Weet niet of je hem ook iets geeft in de vorm van biks of muesli...zo ja...doe daar dan een flinke scheut sla-olie overheen voordat je hem zijn hooi geeft. De olie houdt de boel glad van binnen.
Wij doen dit standaard tijdens de stalperiode...aangezien 1 van onze paarden 2x koliek heeft gehad en een ander idd een fikse slokdarmverstopping. Sindsdien geen problemen meer.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:37

Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad! Mijn trekpaard staat dag en nacht, zomer en winter op de wei en krijgt helemaal geen krachtvoer. Het hooi werd wat laat gebracht vorig jaar en dus had iemand de weidepaarden alvast wat hooi van de paarden die 's nachts op stal staan gepakt.
Door de combi van enorme gulzigheid, want veel trek, extreem kort gras in de baal en enorm droog spul (ook veel stof in het hooi) heeft hij toen een slokdarmverstopping gekregen. Heel verwarrend, want hij had al eerder van dit korte, droge spul uit dezelfde baal gegeten. 's Nachts heeft hij op lang gras gestaan, zodat het wat tot rust kon komen. De volgende dag weer een verstopping van een klein hapje nat hooi dat hij in de loop meenam...
Volgens de DA was het erg zeldzaam dat hij van alleen hooi verstopt is gegaan, maar dus toch gebeurd!
Op advies van de DA hebben we toen extreem lang hooi aangekocht, echt slierten van een meter lang Haha! Als hij daarvan ook verstopt ging, was er meer aan de hand en had zijn slokdarm uitgebreid onderzocht moeten worden. Ik heb het lange hooi langzaam opgevoerd, elke dag iets meer, en de eerste dagen buiten de kudde gevoerd. Hij heeft er gelukkig geen last meer van gehad!
Dit jaar ben ik al vroeg begonnen met hem apart hooi bijvoeren, zodat hij de eerste keer voeren in de kudde, niet zoveel haast heeft. Hooi hebben we overigens weer van dezelfde boer, hij heeft echt geweldig lang gras in de balen!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:09

Was het grof of fijn hooi?

Van grof hooi krijgen sommige paarden makkelijk koliek/verstoppinh

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:37

Hoi hoi,

Vandaag lag er tot mijn verbazing een prachtige grote berg kuil in mijn stal! Hij heeft vanochtend nat hooi gekregen
en nu is er dus weer gewoon kuil! Heb hem dit vanmiddag gegeven om te kijken hoe dit ging, en helemaal super!
Hij had er totaal geen moeite mee.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:42

djuno schreef:
Weet niet of je hem ook iets geeft in de vorm van biks of muesli...zo ja...doe daar dan een flinke scheut sla-olie overheen voordat je hem zijn hooi geeft. De olie houdt de boel glad van binnen.
Wij doen dit standaard tijdens de stalperiode...aangezien 1 van onze paarden 2x koliek heeft gehad en een ander idd een fikse slokdarmverstopping. Sindsdien geen problemen meer.

Ik gooi inderdaad ook altijd een scheutje zonnebloem olie over zijn voer heen,
daar gaat hij mooi van glimmen en dan blijft het poeder ( voedingssuplement) in het voer.

Alleen krijgen ze 3 x per dag kuil/hooi en maar 2 x per dag krachtvoer, wat ik in de olie kan zetten.
Maar vandaag heeft hij kuil gekregen en er was niets aan de hand. Hij kreeg het goed weg.
Heb wel zijn krachtvoer geweekt in het water, zodat het een beetje soppig werd.
Het lijkt me dat zo'n keel de dag erna toch best geirriteerd is

a_n_giee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:58

ik denk dat het beide is, en het is droog hooi en je paard schrokt? die 2 bij elkaar leiden sneller tot verstopping als dat je lekker kuil heb wat zo doorglijd om t maar ff zo te zeggen Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:51

Ik heb niet alle antwoorden doorgelezen. Maar toevallig heeft mijn paard dit ook regelmatig. Was vandaag bij de DA met de hond en heb het gelijk gevraagd (DA is voor groot en klein). Bij sommige paarden werkt een stukje slokdarm niet helemaal goed waardoor ze hiervoor vatbaarder zijn. Het is heel eng maar volgens haar gaat je paard er niet dood aan (heb ik wel het gevoel af en toe). Zolang ik het hooi nat maak gaat het bij hem wel (ook zijn tanden/kiezen zijn in orde en is geen snelle eter).

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:55

maykie schreef:
Ik heb niet alle antwoorden doorgelezen. Maar toevallig heeft mijn paard dit ook regelmatig. Was vandaag bij de DA met de hond en heb het gelijk gevraagd (DA is voor groot en klein). Bij sommige paarden werkt een stukje slokdarm niet helemaal goed waardoor ze hiervoor vatbaarder zijn. Het is heel eng maar volgens haar gaat je paard er niet dood aan (heb ik wel het gevoel af en toe). Zolang ik het hooi nat maak gaat het bij hem wel (ook zijn tanden/kiezen zijn in orde en is geen snelle eter).

Aha, zoiets had ik inderdaad ook al een beetje in mijn hoofd. Dat hij mischien een nauwere slokdarm heeft, of weinig speeksel
zoals hierboven ook werd vernoemd. Maar het kan dus toch.

Wij hebben nu kuil en dat is net iets vochtiger dan dat andere droge hooi...en met dat kuil gaat het gewoon helemaal goed.
Dank je voor je bericht in ieder geval.

En inderdaad, soms heb je het gevoel dat ze doddgaan als je het zo ziet gebeuren.

Groetjes

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:01

Hmmm wat een vreemd verhaal. Wat zegt je dierenarts dan wat de oorzaak kan zijn?

kaeige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:17

Heeft mijn paard ook diverse keren gehad. Door de verstopping komen er littekens in de slokdarm. Advies dierenarts. Hooi altijd nat maken.

Groeten Karin