Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

_tarja_ schreef:Hallo bokkers,
Ik heb even een vraag. Ik rijdt een 7-jarige friese merrie, waarvan ik een vermoeden heb dat ze iets van een traumatische ervaring of misschien een soort tick heeft. Het is een hele gevoelige merrie en ze is op vreemd terrein ontzettend gespannen. Ook onder het rijden krijgen meerdere mensen deze merrie niet ontspannen. Ze blijft heel gespannen rondlopen en schrikt snel. Iets medisch is het niet en het tuig ligt goed. Op vreemd terrein staat ze soms letterlijk te trillen op haar benen. Iets wat ik zelf nog nooit heb gezien bij een paard. Daarbij zweet ze ook ontzettend. Laats zijn we een keer wezen wandelen in het bos, waar ook een meertje is. Ze was toen zo gespannen, dat ze ook een soort waas voor haar ogen had leek wel. Ze staat dan te staren naar 1 plek en reageert werkelijk waar nergens op.
Nu na 1,5 jaar rijden, weet ik niet meer zo goed hoe ik haar kan rijden en hoe ik het beste met haar om kan gaan. Dit verhaal is even in het kort, want ik kan nog meer "rare" reacties vertellen van dit paard. Het is verder een schat van een dier. Ik ben heel erg benieuwd wat er nou met haar aan de hand is en ik zou graag willen weten hoe ik met haar om moet en kan gaan.
Bestaat er een soort paardenflusiteraar of paardenpsycholoog die mij verder kan helpen? Of iemand anders die mij kan helpen met deze problemen en dit paard?
Groetjes Chantal
henny_w schreef:Het hoeft niet perse een trauma of tic te zijn.
Het kan ook zijn dat jouw merrie een autistische stoornis heeft wat haar daardoor heel onzeker maakt.