Gister eerste oefencross gehad, nu paard een dik been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Gister eerste oefencross gehad, nu paard een dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 15:41

Gisteren heb ik in Vasse voor t eerst een oefencross gereden. Het was weliswaar vrij nat, maar de bodem was zeker nog acceptabel. Paard heeft een normale sportconditie, wordt gewoon mee gesprongen en gedressuurd, dus ze is wel wat gewend.
Heb haar direct na de cross uitgedraafd en goed uitgestapt tot ze op adem was. Benen waren goed toen. Ze heeft in de cross wel een noodsprong gemaakt, maar welke doet dat niet? ook tijdens de cross heb ik regelmatig stukken gedraafd, als er toen ineens iets gevoelig zou zijn geweest had ik t gevoeld.
Toen ik gisteravond nog even dekens ging wisselen was haar linkervoorbeen heeeeel iets opgelopen, heb toen beide voorbenen in de coolinggel gezet (het stelde erg weinig voor, was er zelf niet ongerust over)
Nu kwam ik vandaag op stal, en ja hoor, rechtervoorbeen dik. Zowel aan de binnen als buitenkant pijp zit vocht, heb niet t idee dat t warmer is. Geen verdikking op 1 plaats op de pees, en het lijkt haast alsof t van de bovenkant komt, dus onder de knie. Heb haar gelijk laten draven en ze loopt goed, zowel op t harde (rechtuit+volte) als op t zachte.
Heb haar vervolgens 15 minuten gestapt rechtuit op t asfalt. Daarna 10 minuten gekoeld met de slang, toen in de klei gezet (groene leem) en haar op stal gezet.
Ik ga vanavond nog even langs om te stappen/koelen.
Voor ik naar de kliniek ren wil ik dit zowieso eerst een week aankijken. Scannen heeft nog vrij weinig zin als het zo kort geleden is, en ze zeggen eerst toch altijd 'stappen en koelen'. Het paard is 12 en heeft geen blessureverleden, is eigenlijk wel behoorlijk hard op de benen (bij mij 1 x kreupel geweest nadat ze een wond opliep aan een achterbeen door een trap van een ander paard, ik heb haar 4 jaar)

Wat denken jullie?

Orchidee21

Re: Gister eerste oefencross gehad, nu paard een dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:46

wellicht iets verzwikt. Die van mij heeft altijd dikke benen na de les en een nacht op stal. In de weide of bak zakt dat heel snel weer af. Je hebt in ieder geval wel alle maatregelen genomen om het beter te maken. En als je het echt niet vertrouwd de DA bellen. succes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:43

Even afkijken, met stappen en koelen zoals je al aan het doen bent.
Met een weekje moet het wel verbeterd zijn, anders zou ik de veearts bellen...

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:28

inderdaad logisch dat je het even aankijkt, mocht je het niet vertrouwen even de d.a erbij.

en vooral doorgaan met het stappen/ afkoelen zoals je nu doet!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:13

1 pootje dik en het andere pootje niet? Dat is heel raar. Tenzij een wondje. Indien geen wondje is peesblessure het eerste wat in mij opkomt. Hoeven ze niet altijd kreupel op te lopen. Voordat ik met zo'n dier weer aan het werk zou gaan, zou ik persoonlijk eerst laten scannen... dan weet je zeker dat de pezen OK zijn.
Verder werken met een " lichte" peesblessure maakt een "zware" peesblessure.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:35

Aan de hand stappen op het harde en koelen is imo geen 'verder werken', maar een vrij standaard behandeling zulk soort blessures. Pootje was vandaag aanzienlijk minder dik, maar er zit 1 heel kleine verdikking op waarvan ik vind dat ie er eigenlijk niet hoort. Ik wilde haar eigenlijk op stal houden en alleen koelen/stappen maar dat is hier echt onmogelijk. Alle paarden gaan naar buiten en als die van mij dan alleen blijft staan draait ze continu rondjes in haar box, gaat helemaal over haar toeren, en dat gedraai is ook niet erg gezond. Heb haar daarom met een plak hooi in de binnenbak gezet, dan rolt ze, ze wandelt een keer in de rondte en gaat dan eten. Naar buiten wilde ik niet omdat ze dan door de zware modder heen moet, de bodem van de binnenbak is niet zwaar of ongelijk.
Ik ga zowieso een afspraak maken om te scannen, ik ga er niet mee aan het werk tot ik zeker weet dat het okee is.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 12:47

Heb net de kliniek aan de lijn gehad, en ga donderdag heen om te scannen. Ik wilde eigenlijk ff afwachten maar ik denk dat ik beter slaap als ik weet wat t is Bloos

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:50

Sterkte en succes dan aankomende donderdag!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:57

Heel verstandig, met zwellingen op het been ben ik ook altijd heel voorzichtig.
Mijn ene paard had ook alleen een zwelling aan zijn been onder de knie, liep niet kreupel maar had wel een pees blessure.
Na een scan weet je alles.
Heel veel succes vandaag.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:36

Ik ben net met haar naar de kliniek geweest. De oppervlakkige en diepe buiger zagen er super uit, checkligament was iets onregelmatig (geen scheuren of gaten gelukkig) echt slecht was het niet, maar in vergelijking met haar andere pootje (dat superstrak was) wel minder. Ze heeft dat stukje dus wat verrekt en moet de komende 4 weken rustig aan doen, mag 20 minuten per dag onder het zadel stappen.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 05:46

dat is een mooi bericht toch ,gelukkig dat het meevalt ,nu kun je zeker weer met een gerust hart slapen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:58

Valt mee dus.
Wel lekker dat je nu weet wat er aan de hand is, anders was je waarschijnlijk toch te snel weer met de training begonnen.
Dan had je over enkele tijd een paard met een flinke blessure gehad.
Beterschap voor nu.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:13

Ah, peesblessure-tje dus toch.
Beterschap!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:42

Ja, dierenarts zei dat het koelen en stappen wat ik al deed goed was (moet ik ook blijven doen), en de dat dikke dat onder de knie vandaan leek te komen is dus idd het peesje dat daar zit.. had t goed gezien en ergens ben ik daar wel blij om, ken ik mn paard toch nog een beetje. De dierenarts was wel heel positief maar zei dat ie met zulke dingen altijd liever op safe speelt.