Ontstoken oogjes.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Ontstoken oogjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:05

Hallo allemaal,
Ik zit eigenlijk met een klein probleempje ,
mijn [vz] shetlander Bart heeft allebei zijn oogjes volgens mij ontstoken.
Zijn oogjes zijn allebei een beetje rood , en met een geel achtig randje er omheen , maar dat is spul wat uit zijn oogje komt.
Ik heb het al 2 dagen goed schoongemaakt , maar het word maar niet beter.
Hij heeft hier best wel vaak last van , maar waar kan dat aanliggen?
Hij is al wel flink oud , iig 30 jaar.
De DA mag niet komen voor dit soort dingen van de eigenaar , en daar kan ik ook niks aan veranderen.
Zelf betalen gaan nu ook even niet.
Hij staat de hele dag lang in de wei met stal , dus hij kan zelf kiezen.
De stal is wel viezig , met heel veel spinnen en spinnenraag , maar daar word vandaag eindelijk wat aan gedaan. [ Ik drufde het zelf altijd niet , want als je de stal ziet snap je dat , en hij is daar pikkedonker , maar vandaag gaat er iemand mee die niet bang voor spinnen is , dus word het helemaal netjes schoon en verlicht voor de winter. Haha! ]

Iemand een tip ?
Ik hoef geen reactie's die de eigenaren afkraken , want daar heb ik niks aan.

Gr. Sanne

HindaFree

Re: Ontstoken oogjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:06

waar maak je het mee schoon?? een weekje met gekookt water schoon maken help ook nog wel eens ( wel een beetje aflaten koelen)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:08

Schoonmaken met gekookt en daarna afgekoelt water. Dat in iedergeval een week volhouden 1 a 2x per dag. Als het dan niet over is moet je toch echt een oogzalfje hebben.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:09

Gekookt water of oogdruppels van bijv. Heel. maar niet te lang wachten als je geen verbetering ziet en toch ff een oogzalfje bij de dierenarts halen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:11

Ik heb het de eerste keer met gewoon water schoongemaakt , en daarna met gekookt.
Dan ga ik dat elke dag doen , en dan even een weekje afwachten ?
Maar weet iemand hoe hij hier zo vaak last van kan hebben ?

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:16

je kunt bij de welkoop voor 5 euro een klein tube oogzalf halen, er staat op dat dit voor kleine huisdieren is maar ik gebruik dit ook altijd voor mijn shet en binnen een week ben je er van af.
wel het oog goed blijven schoonmaken met afgekoeld gekookt water.
mijn shet heeft er ook vaak last van.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:16

ook belangrijk dat je steeds een schoon doekje/watteschijfje gebruikt en altijd van de buitenkant naar de binnenkant veegt!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:23

twister5 schreef:
je kunt bij de welkoop voor 5 euro een klein tube oogzalf halen, er staat op dat dit voor kleine huisdieren is maar ik gebruik dit ook altijd voor mijn shet en binnen een week ben je er van af.
wel het oog goed blijven schoonmaken met afgekoeld gekookt water.
mijn shet heeft er ook vaak last van.

Ik weet niet waar de welkoop zit , is er ook nog een anderen winkel die dit verkoopt ?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:26

Is die zalf in alle welkopen te koop ?
Want er zit er 1tje op 8 kilo neter afstand , dus daar kan ik binnenkort wel even langs.

Ursa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:28

Bij dierenspeciaalzaken verkopen ze vaak ook oogzalf (=vitamine A zalf), het maakt niet uit of je hem voor honden/ katten hebt of voor knaagdieren, werkt het zelfde.

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:28

het is in alle welkopen te koop en anders kun je misschien bij een dierenwinkel kijken, het scheelt je in ieder geval veel geld en consultkosten

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:57

Ik heb ook een shetlander die er regelmatig last van heeft.
Haar voorpluk doe ik in een vlecht zodat die haar niet kan irriteren. Haar ogen maak ik schoon met afgekoeld gekookt water. Ik heb de dierenarts gebeld het gemeld en kon bij hem een oogzalf ophalen voor haar. Ik hoefde alleen de zalf te betalen € 5,= omdat hij niet langs geweest is en ik het zelf opgehaald heb.

Bel even een dierenarts op en vraag of je een oogzalfje kan kopen en vraag gelijk hoe duur het is.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:12

bij een dierenarts kun je caf+ oogzalf kopen,dit is ook speciaal tegen ontstoken oogjes, elke dierenarts heeft dit wel te koop.
kost geloof ik 6 euro voor een tubetje.. ik heb het standaard in de kast liggen,vooral deze tijd van het jaar krijgen de paarden wel last van de ogen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:17

als je naar de site van de welkoop gaat en je postcode ontoets op 'zoek filiaal' dan weet je waar de dichtsbijzijnde zit

replay1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:32

kamillethee maken laten afkoelen en daar de ogen mee uitspoelen,werkt echt super en met een paar dagen helemaal weg.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:54

HindaFree schreef:
waar maak je het mee schoon?? een weekje met gekookt water schoon maken help ook nog wel eens ( wel een beetje aflaten koelen)

whaha ja idd.. dat afkoelen is heel belangrijk.. gwoon goed koken.. en helemaal tot lauw laten afkoelen.. ieder oog met een ander watje/ doekje schoonmaken.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:23

Mijn paard kreeg het een week of 4 terug ook.
Even bij de d.a. een tubetje oogzalf gehaald die ook wel bij honden en katten gebruikt word en hij was er zo vanaf Knipoog

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:58

Paardje bij ons op de weide had er ook last van.
We moesten elke dag deppen met afgekoelde kamilethee, en een tube teramicine gaan halen (kan je gewoon bij de apotheek gaan halen en kost niet veel).
Na een week was het helemaal gedaan Lachen

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:10

Het kan ook komen doordat je shet nu meer op stal staat (ik weet niet of dat zo is?). Door al het stof kan het een beetje gaan irriteren, hier hebben wel meer paarden last van. Zeker als ze ouder zijn. Maar inderdaad, goed schoonhouden en oogzalfje proberen. Dat is niet zo duur, maar wel goed.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:27

Mijn paard had hier ook last van, met de oogzalf van de dierenarts ging het elke keer snel over maar bleef terug komen. Bleek achteraf een voorhoofdsholte ontsteking te zijn! Hadden niets in de gaten gehad, ze was even vrolijk en actief als altijd totdat ze ineens een paar keer flink moest niezen en er flinke fluimen uit haar neus kwamen! Dus ik zou ook aanraden om op de holtes in haar hoofd te tikken en goed te luisteren of deze nog hol klinken! Als deze niet hol klinken kan het zijn dat er een verkoudheidje vast zit!