Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Beste Annemiek,
Jij hebt ingevuld dat Mystic op dit moment aan ruwvoer krijgt:
20 uur weidegang, 7kg ruwvoer, 0.2kg luzerne (telt ook als ruwvoer).
Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:
Geef je paard naast 20 uur weidegang:
Geen extra ruwvoer
2.5 - 3.5 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 4.5 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit
De producten die het beste bij Mystic passen zijn:
Pavo Nature's Best
Pavo Liga
De VoedingsWijzer geeft een indicatief advies maar bedenk wel, ieder paard is uniek en niemand weet beter wat goed voor hem is dan jij.
Dan zou ik een hoefbevangen rodeopaard met een maagzweer in de wei hebben lopen
Lancome schreef:@TS: Wat doet jouw paard aan arbeid gemiddeld en hoeveel ruwvoer krijgt hij/zij?
Mijn paard loopt 4dgn per week dressuurmatig 45min tot een uur. 1 dag longe 30min en een x buiten rijden een uurtje. Soms 2x longe en niet naar buiten etc.
Maar ze loopt 6dgn pw.
Persoonlijk vind ik 1,5 kilo per dag zonder weidegang niet erg veel.
Mijn paard loopt ongeveer 4/5 dagen per week op L niveau, staat overdag in de wei en 's nachts binnen (in de zomer dag en nacht buiten). Hij krijgt onbeperkt ruwvoer en 's ochtends en 's avonds een halve kilo sportsfit gemengd met lucernemix. Van mij krijgt hij dan nog een bak slobber gemengd met wat sportsfit en een supplement. Totaal aan krachtvoer dus ongeveer 2,5 kilo naast de weidegang en onbeperkt ruwvoer.
Ze loopt overdag in de paddock met onbeperkt hooi. S' avonds op stal. Om 17:00 krijgt ze 2 plakken hooi om 22:00 en s'ochtend om 6:00.
Daarnaast krijgt ze om 17:00 1/2 sportsfit meusli en 1/4 all sports
En om 6:00 krijgt ze hetzelfde
Door het voer heen krijgt ze nog een schepje Pavo multifit en een beetje zonnebloem olie.
Ieder paard is natuurlijk anders en de een heeft niet zoveel nodig als de ander.
Toch komen de meeste vitamines en mineralen middels het krachtvoer binnen. Wil je geen of weinig krachtvoer voeren dan is een supplement of zijn de Pavo Vital brokjes een goede vitaminebron.
Het is een KWPN-er van 11 jr.
MysticTinker schreef:Ik vind het echt genoeg wat je voert![]()
Onbeperkt hooi is de basis, daar kan in principe elk paard van leven. De brokken zijn alleen nodig voor extra energie te leveren, voor het werken dus. En anderhalve kilo sportbrok voor drie kwartier tot een uur werk is natuurlijk meer dan genoeg.
Als je duidelijk merkt dat je paard te veel energie heeft dan kun je minder brok voeren.. Als je merkt dat je paard te weinig energie heeft of te mager is dan kun je wat meer voeren. En als het goed gaat zo.. fijn zo laten