hey,
We hebben een paard met een verkeerde beenstand. Het is moeilijk uit te leggen hoe zijn been precies staat. Maar het bovenbeen lijkt iets naar buiten te wijken en het onderbeen meer naar binnen. Het gaat alleen om het linker been. Eerst leek hij er nog geen last van te hebben maar hij ontlast hem nu iets meer. HIj lijkt er niet echt pijn van te hebben want hij doet er alles mee, maar hij loopt nu wel iets gevoeliger.
Nu is hij nog maar 2 jaar en nu al boven de 1 60 meter. Hij lijkt de laatste tijd behoorlijk gegroeid te zijn waardoor zijn hele lichaam nog niet helemaal klopt. Zijn hoef is ook iets scheef afgesleten. En hij knikt af en toe door zijn kogel heen.
Maar ik hoor verschillende verhalen over het laten corrigeren van de benen/hoeven. De een zegt dat het juist slecht is omdat je hem dus uit die stand haalt en hij dan meer last krijgt. Maar dit zou dan toch tijdelijk moeten zijn. Uiteindelijk zou hij er toch minder last van moeten krijgen. Slijtage zou toch minder moeten worden als de stand beter is. (mijn beenstand was vroeger ook verkeerd en ik ben er zelfs voor geopereerd, om minder slijtage te krijgen voor als ik ouder zou worden.)
Zo ie zo zou de hoef geleidelijk aan moeten worden bijgesteld zodat hij dan toch niet meteen erge last ervan krijgt.
Wat zouden jullie doen, want de been stand valt niet eens zo heel erg op. Ik wou zo ie zo de hoefsmid even langs laten komen kijken wat zij er van zegt. Maar zijn groei gaat alle kanten op en het kan ook zijn dat onze ruin hem een knal heeft gegeven, het paard waar het om gaat is namelijk hengst en heeft af en toe wat bonje gehad. Ze staan namelijk nog niet zo lang samen en laatst was het schrikdraad kapot dus is er een paard tegen aan gekomen.