rotstraal.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasjaaxx

rotstraal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:17

hallo!

mijn paard heeft rotstraal.
ik lag dat een paard het kan krijgen doordat ie te lang in de natheid heeft gestaan.
kan je hem dan geen schoenen aan doen? of kan dat niet?

groetjes natasjaa!

MissDonna

Re: rotstraal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:07

goed schoon houden en de hoefsmit bellen voor een middeltje. 9 van de 10 die je in de winkel koopt werken voor geen meter!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:09

dry feet wel Lachen, mijn paard heeft zelfs hoefkanker gehad en hiermee hou ik het nu onder controle. Zo gauw het weer de verkeerde kant op gaat doe ik op stal toch mooi weer zijn hoefschoen aan waar hij fulltime op liep toen hij geopereerd is Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:12

schoenen helpt niet, hoefschoenen zijn daar niet geschikt voor. Zeker niet als een paard op het land staat.
In de stal zou het dan wel werken, maar ik hoop dat je paard niet 23 uur per dag op stal staat. Want tja, dan zou beter uitmesten en hoger opstrooien (en zorgen dat het paard niet in een potstal staat) ws ook al een oplossing zijn.
Als er vocht (van de regen, of van de plassen) in de schoenen komt wordt het alleen maar (heel erg veel) erger.
Even de Smid bellen, of de DA vragen.
En tja, de smid zal de straal wat verder bloot leggen om zo te zorgen dat er lucht bij kan komen, daar kkunnen de bacterien niet tegen.
Wat bij sommige paarden ook goed werkt is heel goed schoon maken, drogen en dan CTC-spray erop (blauwsel). Dat is een wondspray die ook uitdroogt.

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:16

Mijn pony heeft ook een beetje rotstraal. Heb er nu gaasjes doordrenkt met betadine erin zitten en het wordt al minder. Heb ik van de Wiki. Misschien moet je daar eens kijken...

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:24

inderdaad even de dierenarts bellen, die kan jou een middeltje daarvoor geven!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:31

hoi Natas,

die van ons had ook rotstraal zei de hoefsmid.
kreeg er een middeltje voor dat ik 2 weken lang goed moest smeren in de stralen en eromheen.
Daarna was het over gelukkig.
succes!

a_n_giee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:12

ik heb t zelfde gehad met mijn pony, alles geprobeerd, blauwspray, teer, naja van a tot z,.. totdat ik bij Mr Ed kwam in maassluis..
hun raadde mij toen DRY FEET van Cavalor aan... bijna 30 euro maar je doet er egt onwijs lang mee en het helpt super!
wel een beetje chemisch spul geloof ik, maar een paar spuitjes onder de hoef, op de straal, en binnen 3 keer en de hoeven zijn ze egt keihard!
ik raad dit echt iedereen aan, heb ik bij mij op de manege ook gedaan het word zelfs vor de manege paarden gebruikt..
echt een wondermiddel Tong uitsteken
http://www.profwinkels.nl/webwinkel.asp ... 1QodgFwrEw ff naar beneden scrollen dan zie je m staan

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:29

zorg dat je paard altijd droge voeten heeft, hoefsmid laten komen, daarna goed bijhouden met bv bruine teer

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:31

CTC spray werkt goed, het droogt de straal uit, waardoor de bacteriën dood gaan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:27

NOOIT teren dat is het stomste wat je kan doen..! En inderdaad bij dryfeet zweer ik ook Lachen. Mijn paard was zo goed als opgegeven Knipoog

a_n_giee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:29

ja dan moet je van die proppen met teer er in stoppen, maar teer sluit af, dus dat betekent dat er geen vuil uit kan....
echt waar dryfeet is het wondermiddel Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:51

a_n_giee_ schreef:
ja dan moet je van die proppen met teer er in stoppen, maar teer sluit af, dus dat betekent dat er geen vuil uit kan....
echt waar dryfeet is het wondermiddel Knipoog

Nooit teer gebruiken!

de bacterien die rotstraalveroorzaken houden van donkerevochtige ruimtes.
Teer sluit af waardoor het vochtig blijft. Hou het goed schoon en zorg dta het droog wordt.
Jekan eerst weken met soda/biotex om het schoon te maken, vervolgens goed drogen.
Daarna CTC of andere (uitdrogende) spray er op

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:01

Ik heb ook steeds dit probleem met mijn paard.. Hij heeft het steeds alleen achter, heeft hier ook een zeer diepe straal.. Ik teer dit wel in, en zie echt wel verbetering, maar kan me erin vinden dat je juist voor de anaërobe bacteriën een gnstige omgeving creeërt. Las op internet dat je ook formaline kunt gebruiken, dan wel tijdelijk, anders krijg je weer een té harde straal. Ik zal nu dit eens gaan proberen..

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:10

Hoof and sole hardener, blauw schuim werkt ook erg goed. Zit formaline, jodium en waterstofperoxide in wat allemaal ontsmet. Wel oppassen dat t niet op de huid komt!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:18

Ik zou idd ook voor de hoefsmid gaan en dan aan de slag met blauw tinctuur of dry feet! Maar de hoefsmid kan je daarin het beste adviseren!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:19

Mijn paardje heeft ook beginnende rotstraal... een hoefsmit bij mij op stal vertelde mij idd dat ik absoluut geen teer moest gebruiken omdat het dan waarschijnlijk erger zou worden.. Ik heb van mijn VA OTC spray gekregen.. volgens de hoefmit zijn dit de zelfde werkzame stoffen als in de CTC spray! Ik volg dit topic even.. heb der niet zo veel verstand van..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:26

@ martine: OTC heeft ongeveer dezelfde werking als CTC, maar er zit wel een klein verschil in.
Het belangrijkste is dat je het goed schoonhoudt, en vooral zo droog mogelijk houden.
Hoe minder vocht in de middenstralen kan komen, hoe beter. De bacterien groeien en vermeerderen heel goed in een donker vochtig (en vooral zuurstofloze) omgeving.
Zorgen dat er lucht bij komt en dat het droog blijft dus!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:40

Tja ik doe m elke dag helemaal geod uitkrabben (deed ik zoiezo al.. heeft vaak last van mok en als ik toch controlleer he...) dan met water goed schoonmaken.. dan drogen met een handdoek en dan dat spul der op.. ben nu vanaf vrijdag bezig.. hoop dat het snel over is... iemand enig idee hoe lang dat ongeveer duurd?

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:46

Rotstraal komt niet alleen als de hoeven nat zijn.
Het is een combinatie van nattigehid en viezigheid.
Paarden krijgen vaak rotstraal als ze in een vieze stal staan.

Lekker buiten laten staan of de stal goed schoon houden en zorgen dat de straal voldoende doorbloeding heeft (dus niet door de hoefsmid stukken weg laten snijden en zorgen dat de straal de grond kan raken)

Dan ben je toch al een heel eind!
Met al die middeltjes heb ik zelf niet veel en misschien gaat het daar nu wel van over maar als je vervolgens niks verandert aan de leefsituatie van je paard heb je kans dat hij het vaker gaat krijgen.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:52

hmm dan vind ik het toch vreemd janneke.. mijn paard staat noooit in een vieze stal.. Hij staat altijd de hele dag buiten en aat savonds pas zijn stal in. Ik maak altijd zijn hoeven helemaal netjes schoon.. dus om nu meteen beginnen te roepen dat er wat veranderd moet worden in de leefsituatie van het paard... soms misschien ja maar niet altijd!

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:01

Martine_m schreef:
hmm dan vind ik het toch vreemd janneke.. mijn paard staat noooit in een vieze stal.. Hij staat altijd de hele dag buiten en aat savonds pas zijn stal in. Ik maak altijd zijn hoeven helemaal netjes schoon.. dus om nu meteen beginnen te roepen dat er wat veranderd moet worden in de leefsituatie van het paard... soms misschien ja maar niet altijd!

Ik roep niks 'meteen', dat komt erg negatief over en ik heb er inmiddels genoeg paarden gezien die hierdoor geen last meer hadden van rotstraal.
Heb je al eens geprobeert om je paard savonds ook buiten te laten staan?
Als jouw paard ook vaak last heeft van rotstraal is het natuurlijk goed dat je ze schoonmaakt, maar dat hij dan wel de hele nacht op stal staat is minder positief, staat hij toch weer in de viezigheid. Want op stal kun je niet voorkomen dat hij in zijn eigen urine/uitwerpselen gaat staan.

De leefsituatie van een paard is erg belangrijk en vaak de oorzaak van allerlei problemen.
Ik zeg niet dat het hiermee gegarandeerd nooit mee terug komt...Ik zeg alleen dat het hiermee sterk kan verbeteren en de kans er is dat het minder vaak voorkomt of inderdaad helemaal niet meer zoals ik vaak genoeg heb zien gebeuren. En niet alleen goed schoonhouden en niet in de viezigheid laten staan, maar ook een goede bakapping en dus een goede doorbloeding is erg belangrijk!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:47

Maar in het weiland is het in deze periode ook nat, ik heb paarden met rotstraal gezien die het in de natte periode beter deden op stal dan op het land!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:49

Citaat:
Paarden krijgen vaak rotstraal als ze in een vieze stal staan

Hoeft helemaal niet zo te zijn, wat precies rotstraal en hoefkanker veroorzaakt
is nog helemaal niet bekend.. Ik kan weten waarover ik het heb, mijn paard is
nl 3 keer geopereerd aan hoefkanker wat voort komt uit rotstraal. Dit is ondermeer
behandeld door pretnisolon toen.

het is waarschijnlijk een bacterie die in de stal zit en inderdaad in urine. En hij
is goed hardnekkig ook. Je moet er wel ontzettend mee oppassen want mijn
paard heeft ook een flinke poos rotstraal gehad ondanks al het spul wat ik er
op smeerde / spoot etc. Wanneer het langdurig is kan het over gaan naar een
chronische vorm of naar hoefkanker. Daarop gaan ze ook slecht lopen. het schijnt
ook vaker voor de komen bij witte voeten omdat die zwakker zijn en minder pigment
hebben.

verder kan ik alleen maar dryfeet aanbevelen. Dat gebruik ik nu sinds de operatie
van mijn paard. En tot nu toe zijn zijn voeten beter dan ze ooit geweest zijn.

Een huis tuin en keuken middeltje is tandpaste, dat heeft ook een uitdrogend
effect. Dit kan je alleen gebruiken als het in hele lichte vorm is van...

Citaat:
Maar in het weiland is het in deze periode ook nat, ik heb paarden met rotstraal gezien die het in de natte periode beter deden op stal dan op het land!

dit is ook niet waar, een weiland is beter, OOK AL is hij nat. In een weiland trekt namelijk de amoniak van de plas
en poep weg. In de stal blijven ze er in staan.

Ik kom nu misschien heel betweterig over maar ik heb er echt heeeel veel research naar gedaan aangezien mijn paard
eigenlijk opgegeven was Bloos

succes!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:52

Janneke148 schreef:
Paarden krijgen vaak rotstraal als ze in een vieze stal staan.

Lekker buiten laten staan of de stal goed schoon houden en zorgen dat de straal voldoende doorbloeding heeft (dus niet door de hoefsmid stukken weg laten snijden en zorgen dat de straal de grond kan raken)

Dan ben je toch al een heel eind!
Met al die middeltjes heb ik zelf niet veel en misschien gaat het daar nu wel van over maar als je vervolgens niks verandert aan de leefsituatie van je paard heb je kans dat hij het vaker gaat krijgen.

Ik ben het absoluut niet met je eens!
Miijn paard heeft een (zeer ernstige) rotstraal infectie gekregen doordat hij in het land stond. In stal (die goed wordt schoongehouden) was het vrij snel voorbij. Maar wat ook zeer zeker belangrijk was, was dat de smid zn stralen deels heeft uitgesneden. Lekker in het land zetten en de stralen de grond laten raken?
Leuk idee, had mijn paard, maar toch een flinke rotstraal infectie ondanks dat hij in het land liep en zn stralen de grond raakten.

Diepe middenstraalgroeve kan vaak voor een groot deel worden weg gesneden door de hoefsmid, waardoor de je infectie veel beter kan behandelen.
En ja, om de kans op rotstraal te verminderen moet je zorgen voor een schone stal, en zorgen voor een goede doorbloeding, maar om op die manier rotstraal te behandelen?
nee dan ben je in mijn ogen fout bezig. Je moet zorgen dat je bij de infectie kan, en niet de straal in de wilde weg laten groeien.