Mm vraagje? Ijzers wel of niet er onder vandaan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Mm vraagje? Ijzers wel of niet er onder vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:08

Hoi,
Ik heb een vraagje:
Ik heb een fjord van 27 jaar oud en ze staat eigenlijk al zo'n dik 24 jaar op ijzers.. Ik rijd haar nu regelmatig buiten, en van zichzelf heeft ze redelijk sterke hoeven, maar nu zat ik te denken of het verstandig is om ze er in de winter onder te laten..

In de winter rijd ik namelijk een stuk minder buiten, en stel dat het sneeuwt is het zonder ijzers misschien ook wel wat beter.
Ook vind ik het buiten met ijzers een stuk gladder
Ik ga dit ook zeker met mijn hoefsmid bespreken!

Wat denken jullie kunnen ze eraf ja of nee? En waarom? Of alleen voor ijzers?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 06-10-08 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Succubi

Re: Mm vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:13

Hey! Berna! Haha!
In de winter is het inprincipe verstandiger om ze eraf te halen.
Omdat je dan idd niet teveel over straat gaat, minder glad zonder ijzers en met ijzers trekt de vrieskou sneller in de benen.

Gewoon ijzers eraf, bekappen en kijken hoe het gaat Lachen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:15

He marny hahha, ja ik kan het natuurlijk wel proberen. Ik wacht wel andere reacties af, ze heeft gisteren nieuwe ijzers gekregen en mag er dus nog wel even meedoen. Ik ga het ook wel even voorleggen aan Driekus hahah

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:17

Ik had het er vorig jaar ook met Driekus over. Hij zag Marny in de winter ook liever zonder ijzers maar aangezien wij mennen en zij sleept met haar achterbenen hebben we ze erom gelaten.
Ze heeft nu speciaal beslag vanwege haar hoefkanteling.
Maar eigenlijk heeft zij standaard zomers ijzers, s'winters zonder ijzers Lachen.
Ben benieuwd wat anderen zeggen Lachen

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:19

Hee, zou er inderdaad even goed over nadenken. Een hoef waar zo lang ijzers onder hebben gezeten, raken hieraan 'gewend'. De hoef zelf wordt hierdoor minder sterk. Dus mocht je toch plannen hebben naar buiten te gaan, lijkt het me niet heel verstandig. Kun je gemakkelijk langs de kanten op het zand/gras blijven, kan het waarschijnlijk wel. Maar let wel op dat de hoeven niet gaan brokkelen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 06:57

Ja als ik buitenrijd, laten we het erop houden dat het in de winter 2x per week is kan ik heel goed in de berm rijden.
Ik hoop op veel reacties!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:14

Je kunt eventueel ook hoefschoenen proberen Ja

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:24

Na 24 jaar moet je dit niet meer willen veranderen! IJzers zijn niet alleen bedoeld om er mee op de weg te rijden hoor. Waarom heeft ze ijzers .......

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:57

sammy07 schreef:
Na 24 jaar moet je dit niet meer willen veranderen! IJzers zijn niet alleen bedoeld om er mee op de weg te rijden hoor. Waarom heeft ze ijzers .......

ben ik het hellemaal mee eens.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:04

Goed overleg met je hoefsmid lijkt me heel verstandig. Hij kent jou paard waarschijlijk al veel langer.
Toevallig hadden wij met onze hoefsmid gister een gesprek over eventueel zonder ijzers in de winter. Hij gaf duidelijk aan dat we hier beter niet aan konden beginnen als we op haar wouden blijven rijden, omdat de pony dan, zeker de eerste tijd, heel gevoelig zou reageren.
Als je in de winter buiten rijdt, ook bij sneeuw, dan weet ik het niet. Vaak zijn ijzers gladder in deze omstandigheden. Maar zoals gezegd; overleg met je hoefsmid (vooral omdat de pony al zolang op ijzers staat.............daar is vast een reden voor, tenslotte kost beslaan toch altijd meer als alleen bekappen...)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 17:29

Het gaat me absoluut niet om het geld, ze staat al op ijzers zolang als ik haar ken. Een reden is er niet voor, ik kocht haar met ijzers en die heeft ze nu na 5 jaar nogsteeds. Ze is vroeger van mijn opa geweest en daar stond ze ook altijd op ijzers, voornamelijk omdat ze erg veel buiten liep.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:55

Ik zeg ook niet dat geld bij jou een reden is om de pony van de ijzers te halen, want dat vele buiten lopen, waarschijnlijk over verharding is natuurlijk een goede reden om ijzers onder te doen en te houden (zeker als dat nog steeds regelmatig gebeurt). Bij onze pony zou het ook zeker noodzaak zijn, want haar hoeven groeien erg slecht. Zelf zou ik het best fijn vinden als de pony in de winter zonder ijzers kon; ik vind dat gewoon wat natuurlijker en onze pony hoeft weinig over straat, maar ja..... bij ons is het geen optie, zeker voor de voorbenen niet.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:45

Hihi het is ook niet aanvallend bedoelt over het geld hoor, maar dat mensen niet denken dat ik het voor het geld doe. Het is meer zo dat het in de winter wat handiger is zonder ijzers, ik ga over 8 weken overleggen met mijn hoefsmid ze heeft net nieuwe ijzers.. Hahah

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:33

Op straat werd ik een keer aangesproken door een man.

"Waar zijn z'n schoenen of kon je die niet betalen?"

Ik: "z'n HOEFschoenen liggen thuis"

De man bedoelde natuurlijk ijzers. Clown

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 07:22

Whahah vet vaag, waar mensen zich allemaal al mee bemoeien he..