Wonden op benen door gras?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Wonden op benen door gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:22

Mijn jaarling heeft witte benen tot zijn knieën. Zijn moeder heeft dit ook en heeft hetzelfde probleem, als er teveel eiwit in het gras zit krijgen ze allebei wondjes op hun benen, een soort van blaren en het doet erg veel zeer. Ik wil het ook elke keer insmeren met uiercreme omdat dat bij zijn moeder scheen te helpen, maar hij heeft er zoveel pijn aan dat ik er niet eens naar mag kijken.

Keno heeft het nog niet zo erg, omdat ik weet dat hij het niet van het gras van het weiland heeft en alleen van het gras van buiten, (omdat daar meer eiwit inzit?) dus laat ik hem gewoon buiten niet grazen.

zijn moeder heeft het veel erger, die zit dan helemaal onder en krijgt ook pijnstillers van de veearts. Keno heeft het gelukkig (nog niet) zo erg, en dat wil ik graag zo houden.

Komt dit echt door teveel eiwit of ligt het ergens anders aan? en hoe kan ik dit het beste behandelen?

Palmera

Re: Wonden op benen door gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:39

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een paard wondjes krijgen van eiwitten in gras! Kan je er niet mee helpen, zal het wel volgen. Ben benieuwd wat dit is. Succes!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 10:33

nee dat kon ik me ook al niet voorstellen, maar het is toch echt zo, want op weilanden waar laag gras is heeft hij nergens last van, en op weilanden waar het gras hoog staat en heel licht van kleur is omdat het net aangegroeid is heeft hij het wel, en ook buiten de weilanden heeft hij er last van.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:15

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 17:14

nee die planten staan er niet. en dan zou ons andere paard het ook moeten hebben met zijn witten voeten, en die heeft het niet.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:19

is bij beide paarden al es bloedonderzoek gedan?
ikm zou denken aan misschien een erfelijk defect dat ze beiden zo reageren

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:16

manutjuh schreef:
nee die planten staan er niet. en dan zou ons andere paard het ook moeten hebben met zijn witten voeten, en die heeft het niet.

Snap ik niet helemaal, dat andere paard loopt toch ook in dat gras? Overgevoeligheid kan per paard verschillen.
Kun je eens proberen goede foto's te maken van de planten in de wei, met goede foto's bedoel ik macro's misschien vallen er plantjes te determineren. Zet ze eventueel bij mij op de website neer, daar zitten floristen die je misschien verder kunnen helpen mocht het om een overgevoeligheid van een plantje gaan.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:02

Kan ook nog gewoon mok zijn? Met het natte gras, is dat heel goed mogelijk. Mok kan over het hele lichaam voorkomen, niet alleen in de kootholtes.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:06

Volgens mij is hier laatst een topic over geweest...daar hadden paarden ook blaasjes op de witte delen van het lichaam.Volgens mij ging het om een specifiek kruid wat er groeide.
Ik ga even kijken of ik het nog terug kan vinden voor je...

Edit:
Breghje @ [MD] Exeem bij 50% van de paarden. Besmettelijke ziekte?
Breghje schreef:
Dat van die kruiden en schimmels in het gras komt momenteel heel erg vaak voor. Ik zou daar de ph toch eens vragen of hij weet welke kruiden het zijn, en ze eventueel met zijn allen gaan verwijderen. Want ook al is het dan niet besmettelijk, als je paard in die wei gaat grazen kan ook hij er zo uit komen te zien. Voorkomen is in dit geval heel goed te doen, bel idd desnoods die da op en leg je ongerustheid uit. Een da zal dat niet erg vinden, en je uitleg geven en helpen. Dan weet je zeker dat de andere paarden ook veiliger staan in de wei.

Stuur haar anders even een pb..misschien wordt je wat wijzer Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:37

Ik heb hier helaas ook ervaring mee. Anouar heeft leverbot gehad waadoor z'n lever dus naar z'n grootje was en niet meer op de normale manier afvalstoffen kon zuiveren.
Gevolg was dat als ik hem iets van krachtvoer gaf z'n lichaam dat niet aan kon. De afvalstoffen werden er dan uit gegooid door wonden op de benen. Het leek een klein beetje op hele smerige ontstoken mok, maar groeide echt als een gek en was ontzettend pijnlijk.
Gelukkig is hij behandeld voor de leverbot, is z'n lever weer helemaal herstelt en kan hij weer alles eten.

Dit is begonnen als een klein plekje van een vierkante cm en binnen 2/3 dagen uitgegroeid tot een wond zo groot als de hele kootholte, alleen maar door het voeren van een half schepje maismeel per dag (ik heb het geloof ik 4 dagen gevoerd)
Afbeelding

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:50

Dit ziet er exact uit als de 'mok' die mijn paard vaak heeft...
We krgeen altijd gewoon een zalfje tegen mok mee van de veearts (wat dus nooit hielp).
Pas sinds kort ben ik erachter dat er een dikke kans is dat het door het niet goed werken van een van de organen komt die gifstoffen moeten afvoeren (milt, nieren, lever, als ik het goed heb...).
Hoe kun je erachter komen welk van deze organen vermoedelijk verminderd werkt (Ik dacht bij mijn paard zelf aan nieren omdat ze vaak een beetje last van haar rug heeft en soms een nauwelijks voelbare bult achter boven op haar rug)?Wat kun je zelf doen om deze organen een oppepper te geven...
Ik ben zelf begonnen met brandnetelthee door het voer te geven en speciale nierdruppels, dat lijkt wel ietsje te helpen, maar niet spectaculair.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 09:59

bedankt voor jullie reacties. maar zoals ik al eerder zei heeft hij er in de wei geen last van, dus nu laat ik hem gewoon niet meer buiten de stal grazen, en het word alweer iets minder. Dus hij zal dan daar wel ergens iets gegeten hebben.

@Lenneke_: zo ziet het er gelukkig niet uit, dus dat zal het wel niet zijn, het zijn meer een soort blaasjes, niet echt open wondjes.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:04

Cerilene_ schreef:
Dit ziet er exact uit als de 'mok' die mijn paard vaak heeft...
We krgeen altijd gewoon een zalfje tegen mok mee van de veearts (wat dus nooit hielp).
Pas sinds kort ben ik erachter dat er een dikke kans is dat het door het niet goed werken van een van de organen komt die gifstoffen moeten afvoeren (milt, nieren, lever, als ik het goed heb...).
Hoe kun je erachter komen welk van deze organen vermoedelijk verminderd werkt (Ik dacht bij mijn paard zelf aan nieren omdat ze vaak een beetje last van haar rug heeft en soms een nauwelijks voelbare bult achter boven op haar rug)?Wat kun je zelf doen om deze organen een oppepper te geven...
Ik ben zelf begonnen met brandnetelthee door het voer te geven en speciale nierdruppels, dat lijkt wel ietsje te helpen, maar niet spectaculair.

Anouar heeft een hele zware antibioticakuur gehad en een injectie tegen leverbot (Ivomec plus, wormenkuur voor koeien)
Naast deze plekken had hij wel meer kwalen waar je niet meteen iets achter zoekt. Zoals een gevoelige rug, verbrande neus door de zon, gele slijmvliezen, weinig eetlust, snel vermageren enzo. Allemaal symptomen die duiden op leverproblemen. Daarbij kwam dat leverbot voorkomt langs slootkanten en in natte weides (polder), precies waar Anouar stond toen de klachten begonnen. Dus voor mij was het wel duidelijk wat het was.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:05

Hmzzz, ze heeft idd een erg gevoelige rug sinds een tijdje en staat in een zeer natte wei. Ze is echter absoluut niet mager en eet nog steeds alles wat los en vast zit.. toch maar goed in de gaten houden...