Ouder paard wel of niet laten dekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

Ouder paard wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:59

hallo allemaal ik heb een vraagje ik weet niet of ik het in de goede tropic plaats

ik heb een kwpner van 18 jaar ik heb haar nu ongeveer een half jaar ze is erg gezond! en zit nog vol levenslust .. naar mijn weten is ze in haar vroegere periode nooit zwanger geweest . en nu vraag ik me af zijn er consequenties als ik haar wel laat dekken.
ik heb al eens wat rond geinformeerd en sommige zeggen ook dat het wel erg moeilijk zal worden om haar zwanger te laten worden omdat ze nog nooit zwanger is geweest en in begrip zwanger worden in haar doen wel aardig oud is. ik zou graag jullie mening willen horen.

alles gaat om het welzijn van mijn paard en als er gezondheids klachten of wat dan ook van komen of als ze er zelf veel eerder kan aan overlijden dan is het mij niet waard dan koop ik liever een veulen.
Laatst bijgewerkt door Kris op 06-10-08 08:56, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

plotie

Re: paard wel of niet zwanger laten worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:38

ik heb ook steeds gehoord dat hoe ouder een paard wordt, het moeilijker wordt om haar drachtig te krijgen.
Bij mijn merrie van 11 zeiden ze dat zelfs.
Dus ik ben benieuwd naar nog meer reacties hier.

Aukelizzy

Re: paard wel of niet zwanger laten worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:20

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om een merrie van 18 jaar nog een eerste veulen te laten krijgen.
Het is best een zware belasting voor een ouder lijf.Ook zul je waarschijnlijk wat meer moeite hebben om haar drachtig te krijgen.
Als het je om het veulen gaat zou ik liever een veulen kopen ipv zelf fokken met alle risico's.

Siers83

Re: Ouder paard wel of niet zwanger laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:14

Een weidegenootje van mij heeft toevallig dit jaar haar fjord van 12 jaar voor t eerst laten dekken. Is na 4 keer dekken en scannen niet gelukt. De hengst is er nog een keer opgeweest voor ze naar huis kwam en nu wachten we gewoon af of we een verassing krijgen. Maar misschien moet je ff met je da overleggen, die weten het wss ook wel.

Liejn

Re: Ouder paard wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:17

wanneer het paard al vaker veulens heeft gehad ken het niet zoveel kwaad,

als het echter het eerste veulen van de merrie is, dan zou ik het niet doen dat kan je nog wel eens je merrie gaan kosten. Ik denk dat je de d.a hier beter advies over kan vragen!

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:29

bedankt voor jullie tips ik denk dat de kortste klap ook is om te overleggen met de veearts als ik contact met hem heb gehad laat ik jullie weten wat zijn reactie daarover is

groetjesss Vingers aflikken

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:37

Mijn vorige paard was 12 toen ik geprobeerd heb een veulen te fokken. Na 2 jaar proberen is het niet gelukt en heb ik de knoop doorgehakt en is ze verkocht. Het eerste jaar is ze geinsemineerd en het 2e jaar heb ik het geprobeerd met een niet goedgekeurde hengst op de "natuurlijke"manier. Ze is iedere maand vanaf mei steeds gedekt en steeds kwam ze terug. Helaas. Na de verkoop hebben de mensen die haar hadden gekocht haar laten dekken middels Ki en is ze gelijk drachtig geworden. Hoe wrang voor mij Huilen Ze was toen 16 ! Er zaten zelfs 2 veulens in. 1 vrucht hebben ze weggeprikt, en dit jaar heeft ze zonder problemen een gezond hengstveulen op de wereld gezet. Nu is ze niet drachtig, maar de eigenaar wil het zeker nog een keer proberen wellicht volgend jaar en anders het jaar erop. Ik zou zeggen laat een dierenarts je paard beoordelen en handel daarnaar. Veel succes met je keuze.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:42

Als de merrie hengstig genoeg is en gezond moet het kunnen, maar of het verstandig is is een tweede. Als ze al eerder een veulen heeft gehad dan word het risico wel kleiner. Je kan dit opvragen bij het K.W.P.N. Ik heb een merrie op bijna 15 jarige leeftijd laten dekken en dat is goed gegaan, maar die had al een eerder een veulen gehad. Eerste sprong al direkt drachtig. Overleg het in elk geval met je dierenarts.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:46

waarom is het risico kleiner als ze eigenlijk al eerder een veulen gehad heeft, hoor heel vaak dat het zo is maar weet eigenlijk niet eens waarom!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:31

mij is toen gezegd te letten op de hengstigheid. als die nog regelmatig komt kan het ook als het dier in goede conditie is.
wou toen mn oudere merrie laten dekken.heb het uiteindelijk niet gedaan toen we erachter kwamen dat ze nog veel ouder was

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:38

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen. 't Schijnt toch een behoorlijk gezondheidsrisico te zijn om een merrie op latere leeftijd haar eerste veulen te laten krijgen. Wij hebben jaren geleden ook een keer een pony verkocht aan mensen die haar lieten dekken. Meen dat de pony toen een jaar of 12 was. Eind van het verhaal was dat bij de bevalling zowel het veulen als de merrie overleden zijn.