Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Vonnie84 schreef:Een paard wordt niet ziek van regen (uitzonderingen daargelaten). Ik zou absoluut kiezen om je paard buiten te laten lopen. Een (chronisch) hoestend paard is helemaal niets.

En volgens mij is het ook verstandig om gewoon elke dag de stal of box uit te mesten. En je paard zoveel mogelijk buiten is natuurlijk altijd goed.
) Dit werkte ook wel, maar is inderdaad best wel een drukte; dan werkt kuilvoer beter.
kijenta schreef:Is er eigenlijk hier iemand die zijn paard na maanden hoesten weer helemaal oké gekregen heeft, en worden die paarden nog intensief bereden? Want positief is het allemaal niet...
Ik heb m dus ook nog niet oké gekregen..
), maar omdat die ook op dat punt goed verzorgt werd heb ik er nooit iets van gemerkt, op een enkel kuchje bij de eerste galopsprongen na dan. Daarbij moet ik wel zeggen dat dat paardje niet 'zwaar in training lag', maar gewoon vaak serieus recreatief werd gereden. 
dus dat doe ik dan maar niet. En ik ga niet zo veel meer rijden; door rijden op pony met verkleinde longinhoud moet de pony zich heel erg aanpassen en ben ik bang dat ik hem heel erg ga belasten; dus in ieder geval een intensief uurtje rijden zit er niet meer in!Pluizebolpum schreef:Ik volg dit ook even...hier ook een erg aktueel onderwerp.
Allebei zijn ze al eerder stofgevoelig gebleken, staan op zaagsel, krijgen nat hooi en staan of buiten of binnen in een schone dagelijks uitgemeste buitenstal met het luik uiteraard open. Ondanks een behandeling met Ventipulmin, Sputalin en Prednison bleven ze hoesterig. De oudste had op een gegeven moment daarbij ook dat gepomp en zo erg dat we daarom naar de kliniek zijn gegaan waar ze is behandeld met stevige antibiotica en er kweekjes van de longprut is gemaakt. De antibiotica is aangeslagen en ze heeft nu weer schone longen. Volgens de kweekjes was het een huideigen bacterie die waarschijnlijk door een verminderde weerstand de longen ingekropen is en daar dat prut heeft veroorzaakt. Hoe het verder precies zit weet ik nog niet, dat horen we morgen als we haar waarschijnlijk weer kunnen ophalen...
Ik denk dus wel dat het altijd een gevoelig punt zal blijven als ze eenmaal zo'n stofallergie hebben (beide paardjes hebben er eerder last van gehad en zijn er voor behandelt) en iets waar je altijd wat rekening mee moet houden.
Marijestaal schreef:Heb je al een uitslag van de kliniek? Weet je wat het precies was? Ik begin nu toch een beetje te twijfelen aan de dampigheid van mijn pony? Kun je de precieze symptomen beschrijven?
), Prednisononcapsules, en een soort antibiotica. Ze moet ook nog een weekje op rust en daarna mag ze weer rustig aan belast gaan worden.