Mijn paard heeft ataxie.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diditheadoos

Mijn paard heeft ataxie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 15:44

De dierenarts is gister gekomen en heeft de conclusie getrokken dat mijn mini hengst (+- 75 cm) van bijna 1,5 jaar ataxie heeft. Dit wel gelukkig in een lichte vorm. Er is ook niet aangetoond dat hij Rhinopneumonie heeft.

Nu ben ik zelf erg onzeker over wat ik met hem ga doen. Eerst wilde ik hem graag voor de kar zetten, maar bedacht er toch wel bij dat hij wel erg klein is en het waarschijnlijk te zwaar voor hem wordt.

Nu vroeg de da wat ik met hem wilde gaan doen, waarop ik antwoorde niks, maar dat mijn ideeen over een karretje ging. Hij vertelde mij juist dat dit juist goed is voor zijn achterhand (hij heeft het namelijk in zijn achterhand) voor het aansterken van de spieren.

Ik zelf bijna 13, weeg +- 45 kg en ben +- 1.65 lang. Maar kan dit zowiezo wel met een karretje? Zo'n kar + tuig is vaak ook niet bepaald licht en ik wil niet dat ik hem juist door het mennen pijn ga doen.

romeorowan

Re: Mijn paard heeft ataxie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:04

Daar is een sommetje voor, alleen weet ik niet meer precies hoe en wat.
Als ik me niet vergis kan een paard/pony 2 keer zijn gewicht trekken op de weg en 1,5 keer in het zand.
Er komen vast reacties van mensen die hier meer verstand van hebben.

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:06

Hoe komen ze erachter dat een paard ataxie heeft via bloedprikken?

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:57

anita schreef:
Hoe komen ze erachter dat een paard ataxie heeft via bloedprikken?

Ataxie is naar mijn weten een verzamelnaam voor ongecoordineerde bewegingen.....
Dus een paard was eigenlijk een soort dronkemans-loopje heeft zou heel goed ataxisch kunnen zijn....

Mijn paard was jaren geleden acuut ataxisch en heeft erg veel profijt gehad van Dexadruzon injecties,
gecombineerd met b-vitamines...
Uit bloedtesten werden bij hem ook geen aanwijsbare oorzaken gevonden...
Uiteindelijk weten we nog niet wat de oorzaak was, maar hij is er nog steeds....
En kan gewoon nog springen ed...

Heel veel sterkte!!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:05

Mijn pony (haflinger) heeft ook ataxie in haar achterbenen. Ik heb ongeveer 1 jaar op haar gereden, maar na een tijdje viel ze zo nu en dan om. Na een jaar bleek dat ze ataxie had. De dierenarts heeft gezegd dat er niet veel hoop was om het weer helemaal beter te maken, en ik heb me er dan ook niet verder in verdiept. Ik mocht in elk geval niet meer rijden, dat was te gevaarlijk omdat ze om kon vallen.. Ik rij nu nog wel eens zonder zadel op haar, maar niet zo vaak omdat je dan toch altijd meer wilt. Nu staat ze gewoon in het land en verder gaat alles goed met haar.

Als de dierenarts vond dat je pony voor een karretje kan kun je het altijd proberen, maar het moet in elk geval niet te zwaar zijn omdat ze niet veel kracht in hun achter benen hebben. Ik weet niet of ze ook omvalt maar als dat gebeurt lijkt het me alleen wel een beetje gevaarlijk..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:11

Vooral bij jonge paarden kun je ook denken aan een tekort aan E Selenium ? is daar misschien op geprikt ?

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:48

ik zou gewoon straks rustig aan gaan proberen.. wat wel gaat en wat niet.. rustig aan beginnen.. en absoluut niet over de grens gaan!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:12

met advies van de DA komen jullie er wel uit wat hij kan doen. Toen mijn merrie best wel behoorlijk atactisch bleek te zijn was voor de kar de enige optie. Dit konden we niet en uiteindelijk mochten we rustige ritjes rijden. Dit werden endurance ritten van klasse 2 tot 80 km is dat daarna mochten we weer de dressuur oppakken en zijn dat nu een jaartje aan het doen. Ze loopt steeds beter maar de weg is lang erg lang. wat soms best frustrerend is maar we zijn op de goede weg.