Hersenschudding paard ??????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BBKA

Hersenschudding paard ??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:30

Afgelopen zondag trof ik mijn paard dwangmatig rondjes lopend aan in het weiland hij leek wel paranoia.
Dierenarts erbij gehaald, hij had koorts, kreeg een pijnstiller en antibiotica, de kaken en neus leken ook wat opgezet. Wat er precies aan de hand was bleef een vraagteken. 's avonds trillend in de box weer dierenarts en weer pijnstilling. Z'n hoofd en hals staan in een hele vreemde gestrekte stand, hij is ook onstabiel in de achterhand. Nu hebben we gisteren de oorzaak ontdekt hij heeft een afdruk van een ijzer rond zijn oor.

Nu is mijn vraag heeft iemand dit weleens meegemaakt en wat zijn de gevolgen. De dierenarts verwacht dat hij langzaam aan zal opknappen maar ik vind het maar verontrustend.

Rindin

Re: Hersenschudding paard ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:55

Dit lijkt mij idd iets zeer verontrustends. Ik heb ooit een paard met een hersenschudding meegemaakt, die wat achterover geklapt. Ze stond met een scheef hoofd en draaiende ogen op stal. Op zich zou een paard er natuurlijk van moeten kunnen herstellen, maar ik vind de neurologische verschijnselen geen goed teken. Dat ie met zijn achterhand zwabbert is natuurlijk niet ok, dat betekent dat er een neurogene oorzaak is. Het paard bij ons is eraan bezweken... Ik zou, als ik jou was, als de wiedeweerga een second opinion laten doen door een andere DA. Heel veel succes en sterkte!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:20

Ook ik ben van mening dat dit niet goed kan zijn. Ik weet dat je een paard niet met een mens kan vergelijken. Maar als hij ook onstabiel is in de achterhand dan lijkt mij dat er iets mis is met de prikkelingen van de hersenen. Ik zou dit niet rustig afwachten.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:24

Ik zou me ook zorgen maken, lijkt me vreselijk! Heel veel sterkte alvast!
Bij ons op stal was ook een paard die zijn hoofd/hals houding ook zo gestrekt hield en stond te wankelen. Zijn holtes boven zijn ogen vielen ook schokkend veel in en zijn spieren in zijn kaak/nek/hals namen binnen no-time af. Uiteindelijk bleek hij een infectie te hebben in/aan zijn hoofd, maar met antibiotica (een speciaal merk maar ik weet niet meer welke, lekker handig natuurlijk...dierenarts praktijk Bodegraven) is hij na zes weken weer opgeknapt en heeft er nooit meer last van gehad.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:25

Wij hebben op het werk een paard gehad met een hersenschudding, door een harde val tegen de muur aan.
Dit was volledig te vergelijken met een mens die hersenschudding had: paard verdroeg duidelijk geen fel licht en drukte... Kneep ogen dan toe en kreunde wat. Liet het hoofd ook hangen. Dus ook een gestrekte hals.
Na een weekje in een rustig hoekje in de box gestaan te hebben, was dit paard weer volledig de oude.

Dit paard had echter geen van de andere verschijnselen die jij noemt, zoals weinig coördinatie in de achterhand etc..
Ik zou vragen om een second opninion als ik jou was.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:01

Heb je bloed laten prikken? Een infectie als hierboven genoemd zou idd ook nog heel goed een oorzaak kunnen zijn. Je bent er niet bij geweest dat hij een knal tegen zijn hoofd heeft gehad toch? Dus je weet niet 100% zeker of het een hoefafdruk is bij zijn oor?

@Polly2: Dat klinkt idd als een echte hersenschudding. Dan heeft ie gewoon hoofdpijn, lijkt het.

Maar de neurologische verschijnselen baren mij zorgen. Als die zijn ontstaan door een klap, is het niet best!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:04

Ik vind het ook erg verontrussend en ik zou ook zeker meteen contact opnemen met een goede klinike zoals bijvoorbeeld Bodegraven of Emmeloord! Het klinkt niet best Liever 1x te veel naar de kliniek! Heel veel sterkte met je paard!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:43

het kan ook zijn dat door de klap, er een ader is gescheurd/geknapt..
Ik heb meegemaakt (helaas) dat een paard door rollen in de wei zijn slagader knapte, of iets in zijn hoofd knapte deze had met de seconde minder controle over zijn eigen lijf tot hij bezweek....

Houd goed de kleur van zijn tandvlees in de gaten, als dat anders kleurt (lichter, of zelfs wit) dan is er sprake van een bloeding...

Ow ik hoop echt dat je paard hier goed uitkomt!!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:20

Ik stem met iedereen in die zegt, second opinion, ga het liefst idd nog even naar emmeloord ofzo, zal me niks verbazen als hij een herzenvliesontsteking heeft of misschien een bijholteontsteking, kan gebeuren als gevolg van de klap, blijf bij je paard, houd je rustig, zorg dat hij niet gaat liggen, hou een lamp aan maar niet te fel licht en zorg ervoor dat je paard als de donder naar emmeloord gaat. dit is echt niet goed.

Houd ons op de hoogte!