Medische keuring bij aankoop: hoe uitgebreid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Medische keuring bij aankoop: hoe uitgebreid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 06:59

Aaangezien ik mijn huidige paard nooit heb laten keuren, omdat ik hem al jaren kende, heb ik geen verstand van medische keuringen. Momentaan ben ik op zoek naar een jong paard en ga morgen een heel leuk paard bekijken. Als ik het paard wil kopen, wil ik hem laten keuren, maar wat houdt zo'n keuring eigenlijk in en hoe uitgebreid moet je de keuring laten verlopen? Het paard is 3 jaar en nog niet onder het zadel geweest. Later zal ik met dit paard in de endurance /recreatief) gaan starten. Welke kosten zijn hier aan verbonden? Tevens staat het paard ver weg van waar ik nu woon. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn in een dag te laten keuren, erbij te zijn en bij goedkeuring het paard meteen mee te nemen?

Raja

Re: Medische keuring bij aankoop: hoe uitgebreid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:34

Als jet paard laat keuren moet je voor jezelf beslissen of je ook rontgenfoto's wilt

Ze beginnen altijd met een medische keuring.

Op het harde stappen,draven en op de volte en op het zachte op de volte.
Ze doen ook buigproeven en luisteren naar hart en longen.
Controleren de ogen, slijmvliezen, beenstanden, hoeven, enz...

Als je besluit ook een rontgenologische keuring te doen, dan gaan ze dus foto's maken van alle 4 de benen.
De kogels, hoeven, knieen en sprong gewrichten gaan op de foto.
Hierop kunnen ze zien of het paard OCD heeft en of er al iets te zien is van een beginnende artrose.
En natuurlijk of er andere afwijkende dingen aan de botten te zien zijn.

Een klinische keuring kost rond de 150euro,
een rontgenologische keuring rond de 500/600 euro.

Als je je paard verzkerd boven een bedra van 4500euro, ben je verplicht rontgenfoto's te overhandigen van max 3 maanden oud.
het klinisch keurings rapport mag voor de verzekering niet ouder dan 6weken zijn.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 11:03

Raja: heel erg bedankt voor de info, hier kan ik veel mee. Een kninische keuring zal ik zeker doen. Óver rontgen foto's moet ik nog nadenken, aangezien in verschillende topics van Bokt gelezen heb, dat Rontgen foto's veel laten zien, maar niet alles zeggen, ook een beetje vanweg de kosten. Voor dit paard wordt 3000 euro gevraagd, is natuurlijk wel jong, 3 jaar, en nog niet beleerd. Wat zouden jullie aanraden?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:06

Ik zou iig een klinische keuring doen idd.
En bij twijffel kun je altijd rontgen keuren.

Tja, een rontgen foto verteld je of er al gebreken zijn.
Niet wat er nog gaat komen en dat is met een klinische keuring ook zo.
het zijn moment opnames!
Alleen kan je paard natuurlijk wel van een op de andere dag klinisch niet meer goed zijn en en rontgenfoto zal niet ineens veranderen...

Ik zou, voor zo'n bedrag, het paard alleen klinisch laten keuren.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:08

Ik ben het met Raja eens, zou gewoon een klinische keuring doen alleen en mocht
daar iets uitkomen waar de dierenarts aan twijfelt kun je altijd nog beslissen om van
bijvoorbeeld dat ene been foto's te laten maken Lachen

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:03

Dat lijkt me inderdaad de juiste procedure. Als ik morgen het paard leuk vind en alles is zo, zaosl ik me het heb voorgesteld, zal ik het paard zeker klinisch laten controleren. Bij twijfel misschien rontgenbeelden. Beadnkt voor de tips!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:09

Hoi, ik heb ongeveer 6 jaar geleden een haflinger gekocht, deze niet laten keuren, bleek achteraf een behoorlijke blessure te hebben. 1.5 jaar geleden een 1.5 jarige ruin gekocht, deze ook alleen klinisch laten keuren. Dit zal ik nu zeker ook altijd laten doen wanneer ik weer een nieuw paard zou aanschaffen. Overigens zijn de prijzen per regio verschillend, hier in Drenthe bij de kliniek kost een klinische keuring € 70,-.

Nou veel plezier morgen en we horen morgen of het paard de jouwe is geworden Lachen.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:52

mijn klinische keuring was ook niet zo duur 2 jaar geleden was 75 euro kwijt voor keuring en voorrijkosten, gewoon informeren naar de kosten

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:50

Ik heb mijn paard destijds alleen klinisch laten keuren, nu blijkt ze OCD te hebben (gekregen?). Er was destijds geen twijfel bij de DA, volledig klinisch goedgekeurd als sportpaard en nergens een minpuntje. Ik zou zeker rontgenfoto's laten maken.... liever een paard waarvan je zeker weet dat het lichamelijk goed zit voor 500 euro meer dan er later achter komen dat er toch iets is.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:34

Ik zou persoonlijk altijd zowel klinisch als rontgenologisch laten keuren. Ook als is het een jong paard en nog niet veel belast, er kunnen altijd afwijkingen zijn, je kunt er natuurlijk zo niet inkijken. Ik ben (voor ik mijn huidige paard kocht) ook ter keuring geweest met een ander dat ik zou kopen, was niets aan te zien maar de foto's gaven een ander beeld (beginnende artrose aan beide voorbenen). Die koop is toen niet doorgegaan. Het kost een klap geld zo'n keuring, maar als je aan het dokteren komt dan ben je nog veel meer kwijt.
Overigens zou ik met de verkoper afspreken dat je het paard bij je eigen DA (waar jij vertrouwen in hebt) laat keuren en dat bij niet goedgekeurd de koop ook niet doorgaat.
Veel succes!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:22

Ik zou ook klinisch en röntgenologisch laten keuren. Hebben ooit ook eens die fout gemaakt. Na klinische keuring was merrie zogezegd volledig in orde en hoefden foto's niet. Toen we ze twee maanden hadden, wilden we beginnen springen en ja hoor, twee weken later mank. Kon nog toeval zijn, dus na twee weken rust opnieuw rustig begonnen, maandje later weer gesprongen en weer mank! Uiteindelijk naar de kliniek gebracht, had ze artrose in beide voor kogels en zelfs een fragmentje. Dus wij kopen NOOIT meer een paard zonder foto's. Waren uiteindelijk heel wat meer geld kwijt dan die 500 euro! Plus het emotionele verlies van die merrie. Dus ik zou keuren. Zeker als je endurance wil starten moet de merrie toch volledig in orde zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:12

Ik ga ook voor klinisch en röntgenologisch.
Je wilt de sport in met dit paard en dan is het wel handig als je zeker weet dat het paard geen afwijkingen op de fotos vertoond.
Probeer met de verkoper te regelen dat hij de kosten neemt bij afkeuren en jij bij goedkeuring. Laat idd. de verkoper naar een door jou gekozen kliniek komen en bij goedkeuring neem je het paard van daar uit mee en bij afkeuring mag hij het paard mee terug nemen.Succes

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:00

Heb nu een afspraak gemaakt voor röntgenbeelden. Welke beelden worden normaal genomen bij de keuring? De dierenarts had het over 12 foto's van alle onderdelen van de benen. Zou de rug ook nog moeten worden gefotografeerd?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:34

die 12 is normaal.
Rug is optie, maar bij een onbeleerd paard vind ik dat onbelangrijk...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:39

Heel slim dat je rontgenologisch laat keuren, hoop dat de uitslag goed is en je je paard hebt gevonden!!

Ik zou zelf gewoon de basis rongenfotos laten nemen en niet de rug.

SerikaIekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:32

bij ons kost een klinische en rongenologische keuring tussen de 350 en 400 euro.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:13

Hier kost het 360 euro. de foto's zijn allemaal gemaakt, helaas had ik haast om op mijn werk te komen. Eeerste indruk OK, maar krijg vandaag of morgen van de dierenarts een gedetailleerd gesprek. Vind het zo spannend!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:42

360,00 euro = een prima prijs. Bij mij in de buurt begin je vanaf 460,00, excl. klinische keuring. Veel succes!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:47

Hier is het gebruikelijk om met de verkoper afspraken te maken over de rontgenologische keuring. De kosten van het onderzoek worden gedeeld. Als het paard op de fotos niet goed blijkt, zijn de kosten voor de verkoper.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:48

vandaag is er een paard voor mij gekeurd, bleek een hoef kneusing te hebben en nu gaan ze over een paar weken weer keuren! Ik doe dit zowel klinisch als rontgelogisch maar ben nu niet verder gekomen dan klinisch! je kan dan wel zoeken naar een ander paard maar ik vind het de moeite waard om even te wachten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:47

klinisch keuren zegt weinig. Het is een moment opname. Een paard dat niet door de buigproef komt kan een week later wel door de buigproef komen. Persoonlijk zou ik in jou geval wel kiezen voor foto;s bij afkeuring koste koper. En bij goedkeurig kosten voor jezelf.
Kosten voor de helft van de verkoper dat vind ik maar vreemd. Jij wil hem gekeurd hebben dus dan moet je er ook zelf voor betalen tenzij het paard afgekeurd word.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 14:51

Hoera, hoera. Mijn nieuwe paardje is ook goedgekeurd op de rontgenfoto's. En hij heeft zo'n leuk karakter. Alhoewel hij 3 jaar is, komt hij nog heel jong over. HIj is eerst aan het leren goed te volgen met halster en dat gaat heel goed. Deze week gaan we oefenen, dat borstels niet bijten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:55

gefeliciteerd! Veel plezier met m!