peesblessure..ice tight?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katjaaaa

peesblessure..ice tight?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:26

hallo allemaal,
mijn verzorgpaard heeft een lichte peesblessure aan een been. Nu moet ik dagelijks afspuiten met water. maar om nu elke dag buiten dagelijks te gaan afspuiten met dit koude nate weer is ook niet te doen. is icetight wat?
waar kan je icetight kopen? of bestellen? en kan je dit in de omgeving kopen in noordholland?
of wat kan ik anders erop inmasseren dat goed voor de pezen is en goed voor de bloedsomloop...

en wat kan ik inwendig geven? moet niet allemaal niet te duur zzijn...
ik had gehoord dat zwavel geven goed is voor de herstel van de pezen?
wat zijn jullie ervaringen? Afgod
alvast bedankt
mvg katja

Raja

Re: peesblessure..ice tight?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:06

Ik zou het dan doen met coolpacks
je kunt zo'n hoes en coolpacks kopen bij de ruitersportzaak.
Die leg je in de vriezer en kun je omdoen en na een kwartioer weer afhalen.

Dan kun je de ice-tight snachts opsmeren, maar dat moet je er net zo goed weer afspeolen! En mag niet langer dan 12uur zitten Knipoog

Een coolpack is dus handiger!

Ik gaf mijn paard ook msm-zwavel.
Dit is niet goedkoop!!!
je kunt ook brandnetels voeren! Gedroogde wel te verstaan!

ik zou verder niet teveel geld er aan uitgeven

Ik heb mijn paard alsnog weg moeten brengen als gevolg van peesblessures na er weet ik niet wat voor middeltjes en dingetjes in te hebben gegooid Knipoog

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 03:07

Ice tight is prima spul voor zulke blessures, maar koelen is alsnog belangrijk, als je het te veel gedoe vind gebruik dan een icepack, letwel dat je die niet direct op de huid legt, maar iets er tussen.
En de ene blessure is de andere niet, mijn pony heeft een zeer zware peesvlessure gehad, is geöpereerd (ja, dus veel geld er aan uit gegeven) en volledig opgeknapt wat betreft de peesblessure.
Luister gewoon goed naar wat je dierenarts adviseerd, succes er mee!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 06:05

Koelen is een stuk beter dan smeren.

Paarden hebben helemaal geen last van koud water aan de benen. En ben je bang voor mok, dan gewoon elke keer goed afdrogen.

Het belangrijkste bij een peesblessure is de tijd nemen, de dierenarts noemt een x aantal maanden, verdubbel die het liefst. Te vroeg beginnen is funest voor de pees. IK laat de paarden altijd een stuk langer staan dan de dierenarts aangeeft dat ze rust moeten hebben.

Wel doe ik dagelijks stappen op het harde, rechtuit. Dis kan na een paar weken gewoon onder de man.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 06:34

Ik heb gekoeld met de coolpacks van de lidl. In een washandje doen (NOOIT coolpacks zo op de huid leggen) bandage eromheen en ze blijven zeker een half uur koud. In de tussentijd heb je je handen vrij en kan je andere dingen doen. Koelen is idd ook beter dan smeren, en het heeft weinig zin minder dan 10 minuten te koelen omdat het dan de peesweefsels nog niet heeft bereikt. Vandaar de persoonlijke voorkeur voor coolpacks, die kunnen gewoon blijven zitten.

Inwendig is volgens mij da niet nodig, dat vult vooral de portemonnee van de fabrikanten. Vaak ook zit er een pijnstiller door waardoor je paard door zijn grenzen heen kan gaan en meer kan beschadigen.

Rust is het belangrijkste! Als ze op stal moeten en ze staan alleen maar te draaien, draaien ze de pees kapot, dus kijk wat voor jou paard het beste is. Als ze op de wei mag/kan, is dat ook niet verkeerd tenzij je da het ernstig afraad.

Opbouwen, vraag een schema aan je da. Met stappen, maar ook met draf opbouwen komt het best nauw, doe je te weinig prikkel je de pees en het littekenweefsel niet voldoende, doe je te veel kan je meer stuk maken.

Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 06:36

Ik heb een IJsbeschermer (peesbeschermer, alleen is het gevuld met water, dus die leg je in de vriezer en hoppa, hij bevriest en is daarna goed voor ruim 3 uur koeling).
Ideaal en blijft netjes zitten. Toen mijn paard nog leefde heeft hij erg goed dienst gedaan.

Ze zijn erg soepel maar toch stevig, dus ze begeven het ook niet zo snel. Ik heb hem toendertijd geloof ik bij de paardendrogist gekocht voor 40 euro.

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 06:39

Wat een goed altenatief is voor een coldpack is gewoon een zak diepvries erwten. Die haal ik voor 70 cent bij de supermarkt. oude theedoek eromheen en met een bandage om het been doen. werkt prima. Vergeet er alleen geen kruis of iets op te zetten, het eten van die erwten is niet meer aan te raden Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:12

MD-->BEH

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:05

bedankt voor jullie info :d Haha!
ice tight is toch en soort klei?

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:11

ice tight is een witte klei en die kun je op de benen smeren, daaromheen doe je nat bakpapier en dan een bandage. zo kun je het 24 uur laten zitten. Het natte bakpapier zorgt ervoor dat de klei niet uitdroogt en ook niet warm wordt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:54

Het afspuiten van het been is beter dan icetight of andere koelingsmiddelen.
De waterstraal heeft namelijk een masserende werking wat de bloedsomloop bevorderd. Aangezien de pezen weinig doorbloed zijn is het van belang om te koelen met de waterstraal. 3 keer 10 minuten per dag is afdoende.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:09

ik heb gewoon icetight gebruikt en dat ging prima. Dik erop smeren en verder niets geen poespas. De volgende dag afborstelen met roskam.

Maar had dan ook niet het advies van de DA om te koelen, alleen stappen. Pees is nu prima in orde en mag alles weer, maar neem ajb de tijd, beter een maand langer stappen dan een dag eerder draven.

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 15:01

hoi Haha!
ik doe de ' normale ' manier...dagelijks 2 keer 10min. afspuiten.
maar zometeen als het echt koud weer is dus vriespunt. Kan je dan ook gewoon afspuiten? dan is het water toch ijskoud?
is er dan geen optie om klei er op te smeren?

de da zei : afpuiten.peesscan is gemaakt nog een keer en ziet er goed uit. eerst zag je een zwart gat en nu een wit puntje met een soort dampring eromheen...

paard heeft een lichte peesblessure en herstel gaat goed. over een paar weken krijgen we een revalidatie/trainingschema van de da. We moeten na elke arbeid afpuiten ook als de peesblessure over is. maar de klei....kan je dat bijvoorbeeld vanavond erop smeren en morgenavond er weer afborstelen? of met lauw water eraf halen?
want mensen op stal gebruiken ook wel eens klei maar dan 24uur?dan wikkelde ze het been in met bakpapier?of folie end an een bandage. en dan na 24 uur eraf spoelen met water.
is er geen kortere versie? minimaal 1 uur ofzo?
als ik het ga gebruiken wil ik niet met bandage enzo. knoeien.
is het niet erg om de klei er gewoon op te laten zitten en de volgende dag eraf te halen?

Haha! Haha!
bengewoonnieuwsgierig wat jullie ervaringen zijn Haha! Haha!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:06

Die klei kan je er gewoon op laten zitten, het wordt hard en de volgende dag bostel je het er zo vanaf.

Ik smeerde ongeveer een cm klei op de pees en zette mijn paard zo op stal. Doeken en folie eromheen heb ik nooit gedaan, is volgens mij ook helemaal niet nodig.
Ik ken meerdere mensen die het gebruiken en die doen het ook zo, dus opsmeren en klaar, lekker simpel.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:49

ingvdh schreef:
Die klei kan je er gewoon op laten zitten, het wordt hard en de volgende dag bostel je het er zo vanaf.

Ik smeerde ongeveer een cm klei op de pees en zette mijn paard zo op stal. Doeken en folie eromheen heb ik nooit gedaan, is volgens mij ook helemaal niet nodig.
Ik ken meerdere mensen die het gebruiken en die doen het ook zo, dus opsmeren en klaar, lekker simpel.

Hoe heet deze klei en is het gewoon in de paardenwinkel te koop?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:06

de klei heet icetight en kan je kopen bij de paardendrogist.

Je hebt ook Stay Sound, ook koelende klei en dat haal ik hier in de buurt bij de ruitersportzaak.