Hoesten van een tweejarige

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Hoesten van een tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:36

Hoi,
Ik heb topics gevonden over bereden paarden die hoesten, maar niets over paarden die nog niet bereden worden.
Mijn tweejarig hengstje staat overdag op de wei, 's nachts gaat hij de stal in. De staldeur is altijd half open(bovenste klep is open).
Vorig jaar in mei hoestte hij behoorlijk(toen had ik hem nog niet gekocht en stond hij dag en nacht op de wei). Toen ik hem had gekocht, deed ik Fenegriek bij zijn voer. Zijn hoest verdween na een tijdje. Een tweetal weken geleden begon hij weer zachtjes te hoesten. 's Morgens als ik opsta, ga ik hem eten geven, dan eet ik zelf even en dan ga ik hem op de wei zetten. Ik hoor hem werkelijk nooit hoesten, behalve op weg naar de wei. Hij krijgt ook zemelen, dus misschien is het een kleine irritatie in zijn keel vlak na het eten door die zemelen.

Ik weet niet of het zou helpen om een veearts te laten komen, omdat hij het enkel 's morgens na het eten doet, voor de rest helemaal niet. Hij doet het ook niet iedere dag. Het hoesten kan ik ook niet uitlokken (door bijvoorbeeld in zijn keel te 'knijpen'), dus twijfel ik of het zin heeft om een veearts te laten komen.

Wat vinden jullie ervan?

Nicole85

Re: Hoesten van een tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:42

Wellicht kun je dit boek eens lezen:
Afbeelding

Mijn paard hoestte ook als 1 jarige. Is toen verkeerd behandeld en dat is een sluimerend iets geworden. Tot 2 jaar geleden werd hij bij elk heersend virusje ziek.
Paard is nu onder behandeling bij homeopaat en dat gaat werkelijk super!

In bovenstaand boek staat heel goed beschreven hoe opbouw van immuunsysteem in zijn werk gaat en welke consequenties een "stoornis" in de longen heeft voor de rest van het lichaam Lachen

Succes!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:58

mijn pony heeft het gehad hij word in mei nu 3.
vorig jaar winter had hij er last van, maar was gewoon verkouden, maar klonk ook niet fijn. heeft medicijnen gehad van da en was weer over

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:00

gipsyboy schreef:
mijn pony heeft het gehad hij word in mei nu 3.
vorig jaar winter had hij er last van, maar was gewoon verkouden, maar klonk ook niet fijn. heeft medicijnen gehad van da en was weer over

Mijn pony lijkt niet verkouden... Soms zo 2 of 3 kuchjes, maar zeker niet meer dan dat. Ik vind het ook vreemd dat hij het enkel 's morgens na het eten doet, voor de rest helemaal niet.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:01

ik zou toch even de dierenarts langs laten komen zodat hij even naar zijn longen kan luisteren,misschien is het helemaal niks,maar je weet maar nooit,en zo heb je meer zekerheid.
succes.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:21

k zit met hetzelfde. IK heb een merrie van 2 jaar en 3 maanden, en begon ook opeens met hoesten, begon maand terug in de wei.
EEn heel droog kuchje af en toe.
Da kwam toen, en zei dat jonge paarden wel is last hebben van hun amandelen( 2 jarigen) Als het met een maand niet beter was zou ze van binnen gaan kijken.
Nu was het ongevbeer 2 weekjes over, en nu heeft ze het weer, en ook na het eten. Het klinkt net of er iets in haar keel dan is blijven steken. Als het met een paar dagen niet weg is laat ik de da komen.
Ze is niet ziek verder

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 15:31

@ Haf_jessie: Mijn tweejarige hoest ook heel af en toe, en het is maar een droog kuchje. Ik vind dat het lijkt alsof er zemelen zijn blijven plakken in de keel en dus kriebelen, waardoor hij eens kucht.
Hij is ook bijlange niet ziek verder, hij is nog steeds dezelfde opgewekte pony...

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:12

Mijn 2 jarige begon ook weer te hoesten begin lente. Heb toen de dierenarts even laten luisteren en er was toch echt iets niet goed in zn longen. Hij had ook echt zo'n droog kuchje. Hiervoor heeft hij een kuur ventipulmin gehad. Naderhand heb ik hem nog wat horen hoesten, weer de dierenarts laten komen. Die heeft eht idee dat hij een pollenallergie heeft. Nou ben ik bezig met homeopatische druppels en ik hoor hem nog zelden hoesten. Denk toch even na laten kijken door de dierenarts voordat je dalijk met een blijvend iets zit Knipoog