Ernstige vorm van Cornage geopereerd. Eng gezicht? Veilig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Ernstige vorm van Cornage geopereerd. Eng gezicht? Veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:56

Mijn paardje, dat hier vorig jaar best wat in de picture is geweest omdat ze bevallen was van een tweeling. Is vandaag geopereerd. Ze had last van benauwdheid in arbeid. En dat werd ondertussen zodanig er dat er eigenlijk niet meer op haar gereden kon worden.

We zijn gisteren naar de kliniek gegaan waar ze in de zware bak aan de longe moest laten horen wat ze mankeerde. Een akelig gezicht en bovendien ook nog eens een akelig geluid. Haar aandoening hoort in de verre verte niet als cornage. Zo concludeerden wij maar ook de Dierenarts. Ze heeft het al een behoorlijke poos. Maar het was nu in een zodusdanig stadion dat door wat ze heeft niet meer mogelijk was om haar te bereiden en dat ze zelfs niet meer mocht gek doen in de wei. Dit is natuurlijk onmogelijk om na te komen. De dame in kwestie mag dan onderhand al 15 zijn maar gedraagd zich nog altijd alsof ze 3 jaar oud is.

Na een echoscopie werd duidelijk dat het dus wel een vorm van klassiek cornage was alleen dan in een zodusdanige erge vorm die zelfs de DA nog niet eerder had gezien. Het blijkt dus dat haar stemband zodusdanig verlamd was dat hij helemaal uitgelubberd is en bij arbeid in haar luchtweg gezogen wordt waardoor ze dus benauwdheid vertoont.

Nu heeft hij vanochtend nogmaals gecontroleerd met de Chirurg of zijn conclusie van gisteren de juiste was. dit was het geval en ik kreeg een telefoontje dat ze zelfs vandaag al haar gaan opereren. Halverwege de dag kreeg ik een telefoontje van de chirurg dat de operatie achter de rug was. En dat hij niet ontevreden was (niet ontevreden wat is dat? Je wil dan toch gewoon een straight anwser) en dat ze nog bij moest komen van narcose. Ik moest dus vanmiddag weer bellen.

Heb dus net gebeld en ze was wakker en nu rustig. Bij het wakker worden had ze natuurlijk wat paniek gezaaid wat gewoon in haar karakter zit. Ze worden met touwen recht getrokken zodat alles op zijn plek blijft zitten.

Tijdens de operatie wordt de verlamde stemband aan de keelwand vast gehecht of opgeknoopt (zo noemde de DA het) er is dus ook een buisje in haar hals aangebracht voor het geval dat ze nog benauwd zou worden door de zwelling in de keel.

Onder haar keel bevind zich nu dus een gigantische jaap die gewoon open is en zo blijft tot dat het vanzelf dicht gaat. Het moet 1 keer per dag schoongemaakt worden. Ook zit er dus een gat in haar hals waar een buisje uitsteekt, dit blijft ook zitten tot dat er geen kans op benauwdheid meer is.

Iemand ooit deze wonden gezien?? Ik mag morgen pas bij haar kijkjen en ben bang dat ik zo tegen de vlakte ga als er allemaal gaten in haar zitten.

Meer mensen zo'n operatie meegemaakt???

plotie

Re: Ernstige vorm van Cornage geopereerd. Eng gezicht? Veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:09

Er was een paard op stal die ook geopereerd was aan cornage.
Het zag er inderdaad naar uit. Maar is prachtig genezen.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:58

Heb het ook wel eens gezien bij ee npaard bij ons op stal.
Tja, moet zeggen dat ik wel wat gewend ben en heb er niet zoveel moeite mee, het ziet er raar uit, gewoon een gat.
Denk dat het wel zal meevallen met "eng" Knipoog

Beterschap voor je paard Knipoog

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:12

bij ons op stal was ook een paard eraan geopereerd zag er eerst rot uit ,maar is goed gekomen hoor ,ben je in wolvega geweest ,dit paard wel

anja136

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:28

Hoi
Mijn paard is als vierjarige ook geopereerd aan een ernstige vorm van cornage aan 1 stemband, wat ook in eerste instantie absoluut niet op cornage leek. Als hij alleen van de stal van de wei liep was hij al buiten adem.
Toch besloten hem te opereren omdat ik veel te gek met hem ben. De eerste keer schrok ik wel van de wond, het stinkt ontzettend. De wond moet open blijven zodat pus en andere troep eruit komt. Ik mocht de wond in het begin niet schoonmaken om infecties te voorkomen. Maar na twee weken kon ik het neit meer aanzien en heb ik met warm washandjes de korsten en troep losgeweekt en alles schoongemaakt. Mijn paard heeft bijna jaar nodig gehad om te herstellen.

Nu is hij 8 jaar, loopt L2 dressuur en is in superconditie. Ik heb tot de dag van vandaag nooit geen spijt gehad van de operatie. Maar bij ons op stal hebben ook paarden gestaan waar de operatie mislukt was. Mijn paard had kans van 70% op goed herstel en dat is gelukkig goed gegaan.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat de operatie het gewenste resultaat heeft gehad. Oh ja het enige is dat mijn paard niet meer goed kan hinniken. Heel hees, op zich wel grappig. Belangrijkste is dat hij weer zuurstof krijgt en nu kerngezond is.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 08:45

Ja ze is in Wolvega geopereerd.

Ze moet daar waarschijnlijk nog 10 dagen blijven. En ze kunnen pas echt zeggen of het gelukt is na 6 weken ofzo.

Ze hinnikte voor de operatie ook al heel hees. De ene stemband was voor haar toch al niet meer te gebruiken.

In ieder geval bedankt voor de reacties. Niemand een foto ofzo? Ik ga vanmiddag heen, en dan zullen we zien...

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:37

ik heb je paardje gezien in wolvega vanmorgen volgens mij gingen ze net de wond schoonmaken ,paard zag er goed uit vond ik

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:46

Whiz: hoe gaat met je paard?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:43

Nou de operatie is afgelopen dinsdag gedaan. Ik was donderdag daar en hoorde dat het niet goed was. De DA heeft de dag erna nog een echoscopie gedaan en nu bleek dat het nog een keer gedaan moest worden omdat ze het de eerste keer niet goed genoeg vast hadden gezet.

Dus onwijs balen natuurlijk en het paard moet het hele verhaal nog een keer door maken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:44

stroo schreef:
ik heb je paardje gezien in wolvega vanmorgen volgens mij gingen ze net de wond schoonmaken ,paard zag er goed uit vond ik

Ik was er ook zaterdag ochtend. Heb ik je gezien? Er staan twee grote vossen die de zelfde operatie hebben gehad. Die van mij staat aan de rechter kant.