HELP HELP! Spoed.. Lawsonia..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

HELP HELP! Spoed.. Lawsonia..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:27

Sorry voor de titel maar het is nogal enige spoed..
Wij hebben een veulen van bijna 5 maand, is nu al 4 x ziek geweest,
Bloedonderzoek uitslag wees vandaag uit dus dat wij weer een zeldzaam gevalletje hebben (eigen fok)
Hij had/ heeft Lawsonia, nu is daar erg weinig over bekend, dus ben op zoek naar ervaringen..

Wie kan helpen?

Heb al op een belgische site een boel gevonden maar het meeste over varkens.. Iemand hier bekent mee?

RoWi

Re: HELP HELP! Spoed.. Lawsonia..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:33

Ik heb er nog nooit van gehoord en op internet kan ik er ook heel weinig over vinden..
Behalve inderdaad die website over varkens. Ik blijf dit topic even volgen Lachen Is je veulen erg ziek (geweest)?
Laatst bijgewerkt door RoWi op 30-09-08 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:33

Ik weet niet of het wat is maar volgens mij is het hetzelfde als bij varkens hier een link ( misschien ben je er al geweest dan sorry) http://www.ileitis-pia.be/faq_nl.htm
heb er helaas ook nog nooit van gehoord

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:36

Ja die site heb ik al gevonden en doorgespit.. Ja hij is erg ziek geweest.. week 1 erg diarree.. (kan gebeuren denk je dan nog), na 1,5 maand weer erg aan de diarree (niet ontzettend zorgelijk was na 1 dag antib. over..)
Eind juli longontsteking.
En 1,5 week terug is hij weer erg ziek geweest en antib. sloeg niet aan.. ze wouden geen bloedonderzoek doen eerst e.d (duidelijk verhaal volgt) nu enige haast vandaar

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:36

als je googled op "Lawsonia intracellularis" vind je meer RoWi Ja
he wat een nare ziekte zeg, lijkt puur ongeluk als ik het zo lees. Heb je nu antibiotica voor je veulen?

succes hoor!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:38

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:41

Die site's heb ik al bezocht..
Hij kreeg eerst antib. die niet aan sloeg.. moesten dat 4 dagen geven sloeg niet aan..Toen weer terug naar de oude antib. die hij de 1ste 2 x kreeg..Nu krijgt hij niks, omdat hij nu weer aardig vrolijk is..En weer eet

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 16:36

Zo, ben weer een beetje bijgekomen van de stress, en het zoeken..

9 mei is hij geboren, smorgens was de merrie nog ge-ent en ontwormd (14 mei uitgerekend.)
15 mei werd hij voor het eerst ziek, ontzettend aan de diarree.. Verschijnselen van uitdroging, maar niet dramatisch.. Gelijk vee-arts antib. erin en koortsremmers, en na een dag al zo goed als over..
7 juni was hij weer ziek, weer diarree, niet uitgedroogd en iets verhoging, weer antib. erin en al die rommel.. 15 juni was hij weer Echt beter.
25 juli trof ik hem aan, zwaar pompend en hijgend en koorts (boven de 40 dat hij met de diarree nog niet eerder gehad). Zware longontsteking. 3 x vee-arts bijgehad.

Toen is hij ongeveer een maand goed geweest.
en 14 september poepte hij water.. Dronk erg veel water, maar wou niet drinken bij de merrie, ook niet als we de merrie molken o.i.d. Wou geen eten, erg lusteloos beetje koliekerig leek hij soms, schrapen, maar niet rollen. Temp was 1ste paar dagen 39+ direct vee-arts natuurlijk laten komen (Jaja hij mag over 3 jaar wel dekhengst worden voor de kosten.) Antib. Sloeg niet aan..Dat zei ik na dag 1 al.. beter was geweest om gelijk naar de kliniek tegaan, maarja eigenaar kreeg ander advies.. Huilen dierenarts 4 x geweest, mestonderzoek (geen wormen), kreeg weer de zelfde antib. als de 1ste 2 keren.. En die sloeg wel aan.
Bloedonderzoek vonden ze eerst niet nodig. (Ik WEL!!!!) Dus eindelijk gedaan vorige week..
Hij werd getest op salmonella en Lawsonia..
Hij is nu weer goed, eet weer, praatjes voor 10 e.d. Zoals hij eigenlijk is.. Morgen komen ze opnieuw bloedtappen, om te kijken hoe de waardes zijn, en de bacterie, of die nog sterk aanwezig is e.d.. En hopen morgenmiddag gelijk de uitslag te krijgen..

Ik denk dat die 4 x ziek zijn in verband staan met elkaar.. Jammer dat er weinig over bekend is, en weinig over te vinden..
Hoe hij besmet is gekomen.. Ik heb werkelijk geen idee. Zo nu weten jullie een beetje meer..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:34

Jeetje, nou hoop dat het dan vanaf nu beter gaat, Veel succes ermee en sterkte.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 17:27

Zijn bloed is weer getest, eiwit is nog te laag, wel iets verbeterd maar het MOET GEWOON OVER ZIJN!!! Grrr..
Morgen vroeg krijgen we uitslagen van andere testen die ze hebben gedaan.

Ik heb kliniek in Garijp gemaild, die hadden het 1 en ander op de site terug.
Dit was zijn antwoord..

Jolise, een betrouwbare bloedtest is er nog niet, wordt aan gewerkt. Wel is een heel laag TE < 30 gr/L er verdacht.
Op echo zijn de darmen te zien, ook dan kan je het vaak vaststellen. Als Lawsonia geneest hoeft het veulen er niets van over te houden maar ik heb nog niet meegemaakt dat een veulen er “herhaaldelijk “last van heeft.

Als hij het heeft is het een vrij constante ziekte met vermagering, soms diarree en vooral het extreem lage bloedeiwit. De therapie is Draxxin im of erythromycine met rifadyne oraal ( gevaarlijk voor eventueel er bij lopende oudere paarden ).
De eventuele blijvende schade na genezing is vast te stellen met echografisch onderzoek en bloedonderzoek.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:00

Ik denk eigenlijk ook niet dat het veulen herhaldelijk last heeft van hetzelfde. Ik denk eerder dat dit een veulen is dat na de geboorte te weinig antistoffen had en daardoor zeer vatbaar is voor vanalles en nog wat. Zijn zijn antistoffen na de geboorte getest? En heeft hij plasma gekregen?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 08:45

Hij is weer ziek, ze hebben overleg gehad met Urecht voor antibiotica, hij heeft gisteravond die spuit gehad (in bloed anders komt alles er gelijk weer uit) en ontstekingsremmer, vanmorgen weer in het bloed gespoten.. En vanavond word hij weer gespoten daarna gaan we over op antibiotica in poeder vorm voor minstens 3 weken (Met appelmoes), hij krijgt vanavond een echo, om te kijken in hoeverre zijn darmwand is beschadigd/verdikt.

Waarschijnlijk heeft het met het stro te maken wat we kregen voor het veulenen(was toen op dus hadden we nieuw pakken gehaald), als dat bemest is met varkensmest..ben je dus verder van huis..