Onbeperkt hooi?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:40

Ben ik correct als je een paard à volonté hooi mag geven, ook als het enkele uren op de wei staat en een beetje krachtvoer krijgt? Ze kunnen er dus niet ziek / dik van worden?

Solleke_Noah

Re: Onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:08

Volgens mij is dat zelfs aan te raden, hebben ze altijd iets te knabbelen. Mijn paard krijgt onbeperkt hooi en ik heb er nog niets negatiefs aan gemerkt Lachen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:10

ligt er wel een beetje aan wat voor hooi je voert, heb je hooi wat flink wat voedingsstof bevat dan zou ik daar toch wat minder van geven,desnoods met wat stro erbij.
anders krijg je wel dikke paarden Haha!

wij voeren graszaadhooi wat erg weinig voedingsstof bevat en vullen dit aan met normaal weide hooi en voordroogkuil

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:10

Ja, je mag paarden zeker de gehele dag door hooi geven dit omdat hooi eigenlijk (vrij wel) alleen celstof is. dus veder zit er niet (zo veel) in. paarden moeten hooi hebben om hun darmen in werking te houden.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:16

Mijn paarden krijgen in de winter overdag onbeperkt hooi, ze staan dan op de wei en er ligt gewoon zo een grote ronde baal in het land. 's Nachts lopen ze op een ander stuk land en daar krijgen ze gewoon een berg hooi om de nacht mee door te komen.

Het is juist goed om onbeperkt hooi te geven, van nature eet het paard 2 uur en dan 2 uur rust, dan weer 2 uur eten en dan 2 uur rust. Ze kunnen zelf heel goed hun tijd indelen wanneer ze eten en wanneer ze rusten. Dus alleen maar goed dat ze kunnen eten wanneer ze willen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:05

Is inderdaad alleen maar goed Lachen Onbeperkt hooi voorkomt maagzweren, neemt zand en andere rotzooi mee de darmen uit en zorgt dat het paard zich 's winters goed warm kan houden.
Van oud hooi worden paarden niet dik, maar de darmen zijn wel goed gevuld waardoor ze een dikke (hooi)buik hebben. Zo'n dikke buik kan dus helemaal geen kwaad. Zou je een dag geen hooi voeren, dan is die buik de dag erna helemaal weg Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:43

is inderdaad alleen maar goed!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:49

onbeperkt hooi is geweldig voor de dieren, niet alleen tegen verveling maar ook voor hun gezondheid: darmen tanden enz..

Zorg wel dat je arm hooi hebt, dus niet hooi dat neigt naar kuil

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:38

En toch gaat dat niet klakkeloos bij alle rassen.
Bij onze ponygroep wordt het hooi verdeeld over 3/4 keer per dag, dit zijn allemaal shetten en pony's die door ziekte niet te dik mogen worden.
Ik moet zeggen dat ik er eerst niet zo blij mee was, maar mijn shet is een stuk fitter en niet meer zo baggervet.
De rest van de pony's zijn van de staleigenaresse, de overigge pensionpaarden krijgen wel onbeperkt hooi/gras, maar ook hier zitten erbij die best wat minder mochten krijgen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 10:55

Hoe weet je wat voor hooi je precies hebt??
Ik wist niet dat er daar allemaal verschillende soorten van bestonden... Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb gewoon 100 balen 'hooi' gekocht bij onze boer vorige winter, dat was zo'n pak (samengebonden met 2 touwtjes) wat je zelf nog kan dragen. Het komt van gras van zijn weiland (van vorige zomer dus).

Wat zijn de verschillen tussen bv. voordrooghooi, kuil, ...?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:22

Bij ons krijgen ze hooi van vorig jaar op dit moment en dat krijgen ze denk ik bijna de hele winter want er ligt nog veel.
Hier zou minder in moeten zitten dan hooi dat van dit jaar is, maar bij ons blijven de paarden er niet slanker van.
te natte kuil is niet geschikt voor paarden, voordroog wel en hier zit meer in dan hooi, is dus voedingsrijker maar maakt ook dikker.
Koolzaadstro heb ik geen ervaring mee.