Granen of geplette haver.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berendje

Granen of geplette haver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:20

Nou de titel zegt het eigenlijk al. Mijn merrie krijgt weinig brok en ik merk dat ze wel wat extra energie kan gebruiken dus voer ik haar al een tijd de kentucky lite van havens. Sinds kort de pavo granen maar die lust ze niet. Nu zit ik te twijfelen of ik granen wil blijven voeren of toch alleen geplette haver. Want ik hoor dat je beter de geplette haver kan geven. Wat vinden jullie. Granen of de haver .

dorientjuh

Re: Granen of geplette haver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:39

Ik zou voor geen van beide kiezen. Beide zijn namelijk graansoorten, oftewel koolhydraten, en koolhydraten zijn slecht voor paarden. Ik zou in plaats daarvan kiezen voor bijvoorbeeld olie voor meer energie en onbeperkt hooi / voordroog + liksteen als je paard dit nog niet krijgt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:27

Zetmeel bedoel je denk ik ipv. koolhydraten...
Koolhydraten zijn belangrijke energieleveranciers voor paarden. Alleen je heb veel verschillende soorten koolhydraten (lange en korte ketens), waaronder zetmeel.

@TS
Als je kiest voor de haver, dan moet je wel aan de scheve verhoudingen van Ca/P (Calcium/Fosfor) denken. En of je merrie genoeg vitamine en mineralen binnenkrijgt. Of krijgt ze daarnaast nog ander compleet voer of een suplement?

Als je niet voor een compleet voer kiest, zou ik je in ieder geval goed laten voorlichten door de leverancier of een voedingsdeskundige.

Je kunt ook eens het topic: [VS] Geen brokken... wat dan wel!?! bekijken.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:45

Ze krijgt 2x per dag eenderde brok of een halve kilo muesli. Het is een tinker die 6 x keer per week fanatiek moet lopen, dressuur, meer brok heeft ze echt niet nodig want dan knapt ze maar ik mis wel vaak de extra energie. Ze krijgt ook nog van pavo een vitamine en mineralen supplement. Ze staat de hele dag op de wei en krijgt meer dan genoeg kuil, wat mooi droog is dus niet van dat stinkende natte kuil.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:01

Ja, zetmeel bedoelde ik inderdaad.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:07

Sheffie schreef:
Ze krijgt 2x per dag eenderde brok of een halve kilo muesli. Het is een tinker die 6 x keer per week fanatiek moet lopen, dressuur, meer brok heeft ze echt niet nodig want dan knapt ze maar ik mis wel vaak de extra energie. Ze krijgt ook nog van pavo een vitamine en mineralen supplement. Ze staat de hele dag op de wei en krijgt meer dan genoeg kuil, wat mooi droog is dus niet van dat stinkende natte kuil.

Wat bedoel je precies met dat ze knapt als je meer brok geeft, maar wel energie mist? Mis je een beetje pit? Dan lijkt haver me wel een logische keuze. In de granenmixen zitten ook tarwe en mais wat je paard niet nodig heeft denk ik zo. Je kunt lucerne met de haver mengen om de slechte verhoudingen iets te compenseren. Maar ik weet het verder allemaal ook niet zo goed. Je doet er sowieso goed aan eens advies hierover te winnen bij een deskundige, voordat je wat probeert. Misschien kan je je hele voerschema eens laten bekijken.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:23

Met dat ze knapt bedoel ik dat ze te vet wordt. Ik mis inderdaad pit. Ik heb die voedingswijzer van pavo gedaan maar daar klou uit dat ze 4 kilo brok per dag moet. Nou dan leeft ze niet langs meer Haha! Heb ze als eens gemaild maar reageren niet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:27

Haha, ik dacht al dat je dat bedoelde Haha!
Pavo adviseert volgens mij altijd teveel.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:28

Check even via google of via zoeken hier naar het effect van voeren van pure granen. Suiker zetmeel gehalte hiervan ligt rond de 50% en het is al aangetoont dat het een oorzaak kan zijn van hoefbevangenheid of spierbevangenheid. Pas op met voeren van pure granen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:39

Ze wilt het niet vervangen voor het gewone voer. Slechts een klein beetje aanvullend.

Je zou ook EM van Subli kunnen proberen. Maar dat is voor duurzame energie. (Vetten geen zetmeel). Wel gezonder.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:09

Die EM van subli is misschien wel wat ja. Ga even kijken of iemand hier ervaring mee heeft.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 16:28

Kan niet veel over de em mix vinden hier op bokt. Wie weet of ze er ook dik van worden want dat is dus niet de bedoeling.