Stinkende mest

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Stinkende mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:00

Wij hebben een 4 jarige hengst op stal staan. Nu heb ik een vraagje. Hij staat nog niet lang bij ons, een paar maanden nu. Hij is nog niet beleerd,omdat hij niks kende. Bij de vorige eigenaar stond 'ie altijd binnen.Nu mag 'ie lekker op de wei een beetje paard worden.
Hij wordt 's avonds op stal gezet en krijgt 'ie zijn brok en hooi. 's Ochtends krijgt hij brokken en hooi.
Vanaf dag een heeft hij een hele vieze geur aan zijn mest en zijn mest is ook erg smeuig. (lijkt een beetje op hondepoep) Hij mest ook meer dan de andere paarden.
We hebben dit nog nooit gezien en weten niet wat het is. De dierenarts heeft hem na gekeken en hij is verder goed gezond. Iemand enig idee waar dit weg kan komen?

ellepelJarig

Re: Stinkende mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:02

lijkt mij dat het van het gras komt, daar zullen zijn darmen dan nog aan moeten wennen?
niet al te lang op het gras zetten denk ik, even rustig aan opbouwen, hooi is al goed om de mest wat vaster te maken.
denk dat het na verloop van tijd wel wegtrekt

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:04

idd gras! mijn oude merrie scheet letterlijk en figuurlijk zichtzelf en stal helemaal onder. En het stonk ook heel vies! Goe ruw voer bij geven! bij mijn merrie ging het na 1-2 maanden weg.. Ze had niet echt eengoede conditie..vandaar dat het wat langer duurde denk k.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:25

Ik weet dat een paard van een vriendin altijd hele zurige mest had. Zij geeft nu af en toe een kuurtje met pre en probiotica en het is nu weer goed.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 08:30

We hebben hem laten wennen aan de wei. Hij had gelijk al vanaf dag een stinkende en smeige mest. En bij zijn vorige eigenaar kwam hij nooit buiten. Dus aan de wei kan het niet liggen.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:28

Een paardendarm moet wennen aan het gras. Er is een speciale bacterie voor nodig om het gras te laten verteren. Het lichaam maakt dit zelf aan. Zolang deze bacterie niet voldoende aangemaakt is, gaat het gras fermenteren (verzuren) in de darm. Dat ruik je, dat zie je.(beetje natte kuil effect)
Alleen heeft een paard daar ongeveer twee weken voor nodig en niet een paar maanden. Mss is probiotica niet zo'n slecht idee. In de tussentijd een beetje uitkijken voor het gras, want zonder voldoende vertering kan hoefbevangenheid om de hoek gaan kijken!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:05

Dank je wel, de DA die raadde ons een groen klei kuur aan, voor het reinigen van de darm. Ik zie al een beetje verschil, de mest is wat harder maar ruikt nog steeds niet lekkerder.