aantikken achterhoef - voorhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

aantikken achterhoef - voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 16:34

hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat maar kongeen betere plek vinden. Als het ergens anders hoort verplaats maar!!

1 van mijn merrie's ben ik net begonnen met inrijden. Gaat allemaal best goed, alleen tikt ze heel erg aan. het meest met (van achter gezien) haar rechter achterbeen. Nu sinds de laatste 2 keer loopt ze het ook echt kapot.heb al aantal dingen geprobeert springschoenen en een bandage tot heel laag maar tis echt het onderste randje van haar hoefbal wat ze kapot trapt. ze tikt zowel in draf als stap aan en ook in de wei als ze gewoon los loopt. In de wei zet ze der alleen niet zoveel kracht bij als met rijden en daardoor loopt ze dus nu haar hoefballen kapot. Kheb het een tijdje bekene en mij lijkt het net alsof ze haar voorbenen te laat wegzet, want op zich zet ze haar achterbenen geowon normaal neer..

Iemand die hier ervaring mee rhefet en vooral ookw at ik eraan kan doen??

Alvast bedankt!

Gr leonie

Fem_daf

Re: aantikken achterhoef - voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:02

Ik zou springschoenen kopen, maar ik lees net dat dat niet werkte.. Springschoenen zijn speciaal hiervoor gemaakt dus ik zou wel iets in deze richting zoeken.. Misschien van een ander merk/ materiaal?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:13

Leg het voor aan je hoefsmid en kijk of hij kan helpen. Vaak kunnen ze he voorhoef beter laten afrollen waardoor die in de beweging wat eerder weg kan.
Verder werken aan balans en kracht bij je paardje, niet op een te hoog tempo (blijven)rijden, dat kan onbalans en dus het aantikken namelijk mede-veroorzaken.

Tegen de schade van het aantikken kan een springschoen helpen, dit werkt alleen niet aan de oorzaak ervan Knipoog

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:17

je hebt er speciale ringen voor,
mijn vorige merrie had het ook, ze liep haar hoefballen op een gegeven moment kapot.

ze zijn prijzig maar ja je hebt er wel wat aan.

zal eens zoeken waar je ze hebt,

gr

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:21

Laatst bijgewerkt door Sorriso op 28-09-08 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:21

Laatst bijgewerkt door verania op 28-09-08 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:22

Paardje hier doet het ook. Ze haalt niets open, maar hoor af en toe tak-tak.
Even aan de bekapper gevraagd en die vertelde dat het inderdaad komt doordat de voorhoef nog niet weg is als de achterhoef al aan komt. Zijn dus verschillende dingen die je kan gaan doen.
Als eerste idd met je smid overleggen om die beweging in de voorvoeten sneller te laten gaan. Mijne adviseerde beter afronden maar kan zijn dat de jouwe anders zegt.

Is je paardje toevallig erg op de voorhand gebouwd? Iets overbouwd of vanuit zichzelf makkelijk op de voorhand vallend. Die van mij wel waardoor als ze onder het zadel loopt ze alsnog blijft aantikken. Probeer, weer idd, niet in een te hoog tempo te lopen en goed te concentreren op het gewicht naar achteren brengen. Natuurlijk voor je paardje pas na het inrijden lastig, maar wel heel belangrijk. Merk bij die van mij al heel veel verschil, ook later in het land.

Succes!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:23

Volgens mij zijn die ringen vooral tegen strijken?

verania schreef:
dit zijn ze, ze doen goed hun werk, want na gebruik had mijn merrie er geen last meer van.

Jawel, alleen nu tikken ze tegen de beschermer ipv hun eigen voeten Knipoog

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:26

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:28

Kelly_ann schreef:
Volgens mij zijn die ringen vooral tegen strijken?

verania schreef:
dit zijn ze, ze doen goed hun werk, want na gebruik had mijn merrie er geen last meer van.

Jawel, alleen nu tikken ze tegen de beschermer ipv hun eigen voeten Knipoog

is dat niet met alle beschermers zo? Haha!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 21:30

bedankt voor alle tips! Ik ga inderdaad eens met de hoefsmid overleggen want het klinkt me bekend (had het geloof ik ook al in mijn beginpost gezet ) dat haar voerhoef te laat weg gaat.
Bedankt voor alle tips !

benedicte5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 01:14

Kwam er vandaag toevallig ook achter toen ik het proefje van mijn dochter aan het voorlezen was dat ik een hoop getik hoorde,ik heb inderdaad ook een hoop aan jullie tips!!!
Ga het met de smid overleggen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 02:57

Idd als eerste naar de smid, deze kan de toon wat ronder maken, zodat de hoef makkelijker afrolt, en dus eerder weg is.

Verder is het ook vaak een balansprobleem, dit raad ik jullie aan met je instructie op te lossen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 04:35

mijn jonge pony krijgt dit ook zodra zijn achterbeen vlugger wordt als zijn voorbeen. kwesti van tijdig bekappen bij hem. goed afronden. Hij doet het dan zelfs aan de hand in een gewone stap. rijden doen we nog niet, hij is 2.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:13

Ja inderdaad, aan je hoefsmid advies vragen en van die ringen kopen, springschoenen om doen. Gewoon kijken wat er op de markt is, en kijken wat werkt.
Succes

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:29

Of de 3 in 1 beschermers die je in de western ziet.
Maar hoefsmid is absoluut een hele goede tip!

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:28

dit is inderdaad een balansprobleem, probeer veel verzameld te rijden. ik heb een merrie gereden die heel erg haar zelf aantikte, haar hielp het goed door te proberen langzaam te galloperen, linksom én rechtsom, en goed bij elkaar rijden.

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:32

De pony waar ik op rijd doet het ook heel erg, trapte z'n voor benen helemaal kappot tot bloedens toe, maar eigenlijk sinds hij op ijzers staat, trapt ie zichzelf niet meer kappot, je hoort nog wel de ijzers tikken (wij schaffen daarom ook van die beschermers aan die hier boven ook genoemt zijn).

Maar bij ons hebben alleen de ijzers dus al behoorlijk gelopen (terwijl ik in eerste instantie dacht dat het alleen maar erger zou worden).

Maar suc6 er mee iig.. en die beschermers zijn denk ik zeker aan te raden!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:35

hlidar schreef:
dit is inderdaad een balansprobleem, probeer veel verzameld te rijden. ik heb een merrie gereden die heel erg haar zelf aantikte, haar hielp het goed door te proberen langzaam te galloperen, linksom én rechtsom, en goed bij elkaar rijden.

Paard wordt nu ingereden, verzamelen lijkt me nog niet aan de orde of uberhaupt mogelijk Nors opkijken

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:37

hlidar schreef:

dit heeft niets met de hoefsmid te maken. het is puur dat de achterhand niet sterk genoeg is. dit komt vanzelf.
en zeker NIET verzameld rijden zoals hierboven beschreven is omdat je je paard nog maar net aan het inrijden bent. dit is veelste veel gevraagd.
om balans te zoeken gewoon binnenhoefslagen gaan rijden en om de achterhand sterker te maken zou ik veel overgangen gaan rijden.
ik heb ook een paard gehad die steeds aantikte.... dit gaat vanzelf over nadat het paard sterker wordt.

heel veel sterkte!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:47

wendietjuhhh schreef:
dit heeft niets met de hoefsmid te maken.

Waarom niet?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:50

mijn paard heeft het ook, paar keer erg kreupel ervan geweest. Hij loopt nu altijd met springschoenen in de wei en met rijden altijd om. Ook heeft ie in de wei peesbeschermers om, puur omdat ie in de wei al eerder door vrolijkheid 2 ernstige blessures heeft gehad.... dus het moet bij hem wel,.. en afkloppen, sinds ie het spul om heeft gaat het al heel lang goed

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:48

Ze is vandaag weer even bekapt en de hoef waar ze er last van had bleek ook iets harder te groeien dan de andere, waarschijnlijk dat die zich daardoor minder snel afwikkelde. Op dit moment tikt ze in de wei niet meer aan Haha! dat is dus al een verbetering, morgen weer longeren/rijden, dus hoop heel erg dat het nu beter gaat Lachen

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:53

zou mooi zijn!!!!!!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:54

Veel paarden hebben (spier) problemen in de voorhand en daardoor komen ze voor niet weg.
dit gebeurd vaak al als veulen (bv in de wei)
Laat je paard eens nakijken op spierproblemen zodat je dat probleem iig uit kan sluiten.
Ook een te lange teen kan voor deze problemen zorgen.
Zonder ijzers lopen paarden vaak ook makkelijker over de teen.