Ik heb jullie raad nodig! Ik ben de trotse eigenaar van een Amerikaanse Appaloosa, een ruin van 7jaar. Een echte schat, maar toch een sterk karakter (ik zal proberen in het kort foto's van hem er op te zetten, maar ik weet nog niet echt hoe het moet
)Hij staat samen met een shetlander op een zandvlakte (zijn wei wordt omgeploegd en opnieuw ingezaaid). Ik weet niet goed hoeveel ik hem moet geven, qua eten.
Hij krijgt nu 's morgens ongeveer 1 tot 1.5kilo wortelen, een halve maatbeker spelt en 1 of 2 boterhammen, samen met een anderhalve kruiwagen voordrooghooi (voor de 2 samen)
. 's avonds krijgt hij hetzelfde, maar iets meer hooi.Echt krachtvoer krijgt hij niet meer omdat hij daar erg hard op reageert (hij krijgt dan extra veel energie!!! En weet met zichzelf geen blijf).
Ik ga bijna elke dag met hem wandelen, 4 keer tot 6 keer per week. De ene keer heel veel galopperen en draven, andere keren vooral wandelen. Soms ben ik 1 uur met hem weg, andere keren 4 uur. Wanneer hij hard heeft gewerkt, krijgt hij extra spelt.
Ook krijgt hij af en toe een appel en elke dag een paar snoepjes.
Sinds vorige week heeft hij last van een beetje diarree, dat de ene dag beter is dan de andere. Zijn mest op zich is goed, maar hij plast precies soms mest langs achteren, snap je?
Amai, veel uitleg!!! Ik hoop dat jullie er aan uit kunnen...
Denken jullie dat hij hier mee toe komt? Of zou ik hem meer hooi geven? Hij was iets te dik toen hij naar mij kwam in mei, en ondertussen is hij al wel afgevallen...
Ik heb echt heel hard mijn twijfels, want hoewel ik al van mijn 6 jaar aan het paardrijden ben, blijkt dat ik nu dus eigenlijk niets van paarden af weet... Nu ik eindelijk mijn eigen paarden heb, weet ik niet altijd goed wat het beste is.
Dus, please, laat weten wat jullie er van denken, en geef me tips ofzo...