Moeite met ademen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Moeite met ademen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 10:45

Laatst kwam de dierenarts een bloedonderzoek doen bij m'n paard,
aangezien ze té mager was geworden. Toen heeft hij haar helemaal
onderzocht, en het viel hem op dat m'n paard moeite had met uitademen.
Ze kneep d'r buik samen tijdens het uitademen?
Verder had de dierenarts er niets tegen gedaan. laatst nog eens op gelet,
en toen leek het minder erg. Maar ik ben toch wel benieuwd wat het was?
Ik weet niet of dit ermee te maken had, maar tijdens het rijden,
begint ze soms plotseling heel erg te hijgen. Soms zonder aanleiding,
of als ik haar nageeflijk vraag.

Weet iemand wat dit is?

Marigold

Re: Moeite met ademen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:46

dampig?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:48

Klinkt als beginnende dampigheid, hoest je paard ook of heeft hij gehoest?

Uit de Boktwiki:

Dampigheid
Van Bokt

Dampigheid, ook wel COPD (Chronic Obstructieve Pulmonary Disease) genoemd, is een chronische ziekte die regelmatig bij paarden voorkomt. Door de vorming van bindweefsel in de longen wordt het paard kortademig.

Symptomen
In het eerste stadium van de ziekte hoest het paard hard en diep, met een doffe klank. Ook gaat het paard moeilijker ademen, waarbij hij hortende bewegingen maakt met de flanken. Dit is een teken van een tekort aan adem. Het paard gaat steeds minder goed ademhalen, omdat de longblaasjes elasticiteit verliezen. Dampigheid kan ontstaan door het verwaarlozen van een virusinfectie. Ook als een paard (dat toch al vrij gevoelig is voor stof) teveel stof inademt, kan hij hier last van krijgen.

Behandeling
Een dampig paard heeft extra verzorging nodig. Het is het beste voor het paard als hij een frisse en luchtige stal heeft (liefst buitenstal of weiland) zodat hij altijd frisse lucht heeft.

Bij de voeding moet er op gelet worden dat het niet te stoffig is: hooi moet nat en geweekt zijn, maar kuilvoer is nog beter.

Ook bij de bodembedekking is stof een aandachtspunt: stro is erg stoffig en daarom niet geschikt, alternatieven als vlas, hennepvezel of houtkrullen zijn geschikter.

Als het paard volgens bovenstaande voorschriften gehouden wordt, kan het nog gewoon licht werk verrichten. Bedenk wel dat de klachten in de zomer erger kunnen zijn dan in de winter, omdat het 's zomers stoffiger en droger is. Aangezien de aandoening chronisch (blijvend) is, zal het paard er zijn heel leven last van blijven houden. In een goede omgeving hoeft het paard er weinig hinder van te ondervinden.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 10:52

Dat is het gekke, ze hoest nooit..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:56

Tja, mijn pony hoestte ook zelden, maar begon op een gegeven moment wel mijn zijn flanken te knijpen. Wij waren er vroeg bij en hebben het proces stop kunnen zetten. Ik zou er toch een andere veearts naar laten kijken.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:10

mag ik vragen hoe jullie het proces stop hebben gezet? leefomstandigheden paard aangepast of anders?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:34

Eerst 2 maanden 24 uur per dag buiten gezet. Stro uit de stal gehaald en vervangen door rubber matten. Elke week de stal uitspuiten om stof en het ammoniakgehalte onder de duim te houden. Uiteraard zo veel mogelijk naar buiten, maar wij hadden niet zo veel land dat altijd 24 uur per dag mogelijk was, vandaar de aanpassingen op stal. Hij stond in een buitenstal, het luik bleef altijd open, weer of geen weer. Frisse lucht is belangrijker.
Altijd hooi goed spoelen en zorgen dat het niet in contact kon komen met stof. Idem met krachtvoer. Als het maar een beetje stoffig was, nat maken.
Om het pompen met de flanken onder controle te krijgen hebben we een tijdje ventipulmin gevoerd. Zodra dat over was, zijn af gaan bouwen met ventipulmin en langzaam de conditie op gaan krikken. We hebben heel veel aandacht besteed aan het verbeteren van de conditie. Veel lange stukken rijden en wandelen en veel interval training.
Als het buiten stoffig weer was, sproeiden we de paddock en het weiland nat voor hij naar buiten ging. In de bak rijden deden we alleen als deze niet stoffig was en met buitenritten reden we altijd voorop.

De pony heeft nooit meer ergens last van gehad (zelfs altijd behoorlijk intensief dressuur mee gereden en gesprongen), maar ik had mijn lesje wel geleerd. De omgeving waarin je een paard houdt, moet zo stofvrij mogelijk zijn.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:29

er kan toch een behoorlijke hoeveelheid taai slijm zitten zonder dat het paard veel moet hoesten, was met de mijne ook zo.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:33

die van mij hoest ook nooit, maar is wel bij tijden benauwd. het gaat nu gelukkig al een hele tijd goed. ik heb ook de leefomgeving aangepast. Helaas heb ik hem niet bij huis, dus verhuisd naar een andere pensionstal. Hier heb ik hem van het stro gehaald, en zoveel mogelijk buiten. Dat ging heelgoed. Helaas is die stal er mee gestopt en staan we nu ergens waar hij niet op zaagsel kan. Wonderbaarlijk genoeg gaat het heel erg goed.

Maar die van mij heeft dus ook nooit gehoest, maar kon in zijn slechte tijden wel flink staan pompen..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:58

DA hefet wel iets gezegd van het moeite hebben met ademhalen, maar niets over dampigheid?
Klinkt namelijk echt als dampigheid. Ik zou er even een andere DA naar laten kijken.

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:10

Het lijkt inderdaad op dampigheid.. misschien toch een andere DA erbij.
Mijn pony heeft het ook!
Hoe oud is je paard? Mijn DA vertelde dat veel paarden de eerste symptomen kregen rond een jaar of 3.
En dat het met een leeftijd van 9/10 heel erg was en dit is bij mijn pony ook het geval geweest.
Hij staat nu veel buiten, hij heeft een buitenstal. Hooi wordt nat gemaakt en het zaagsel ook.
Er is prima mee om te gaan en ik rijd mijn pony gewoon intensief!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:15

Wat was de uitslag van het bloedonderzoek?

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:01