Hebben vroeg ingereden renpaarden meer medische problemen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hebben vroeg ingereden renpaarden meer medische problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 15:05

Ik weet niet, of de vraag hier juist staat.

Momentaan ben ik op zoek naar een leuke grote arabier, waarmee ik in endurance kan starten. Nu heb ik een arabier op het oog, die past mijn wensen, echter....

De huidige eigenaar vertelde , dat dit paard reeds met 2 jaar in de rensport heeft gelopen (dus daarvoor ingereden is), nu 6 jaar oud is en nu dressuur loopt en voor de wagen. Ik vind dit wel heel vroeg voor een paard en mijn vraag is, of zo'n paard niet enorm veel problemen met de botten en het beenwerk op latere leeftijd krijgt. Natuurlijk laat ik het paard medisch keuren, maar wil graag weten of mensen hier positieve/negatieve ervaring mee hebben?

Woody2015

Re: Hebben vroeg ingereden renpaarden meer medische problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:02

Ik zou verder kijken naar een ander paard.
Vaak is het helaas ook zo dat er meer aan de hand is met oude renpaarden, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk.
Daar komt bij dat het gewoon niet goed is om een paard zo vroeg zoveel te belasten.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:29

Hmm hier zou ik het echt niet weten..
ik heb ook een type "koerspaard" maar aangezien ze zo gevoelig was is er nooit niks mee gebeurt op die trainings-stal Tong uitsteken terwijl haar halfbroer daar op de koersen is uitgebracht.
Ik lees voorzichtig ff mee Haha!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:54

Ik heb een draver,is ook beleerd ooit voor de sulki, heeft 4 koersen gelopen, en loopt al 10 jaar onder het zadel !!

Niks mis mee Knipoog

Als je het een leuk dier vind, laten keuren Haha!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:51

Heb het lieve paardje uitgeprobeerd. Heel ief karakter, maar ik vond haar onder het zadel niet vlot, eigenlijk heel anders dan verwacht. OK, dhda ik het idee dat ze voor niet helemaal goed liep, dus ik denk, dat het het keuren ook niet waard is.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:00

Ik heb een tijd draver gereden onder het zadel, over het algemeen worden dravers rond hun 2de levensjaar ingespannen voor de kar/sulky, er wordt dan niet op gereden. Ze lopen dan op een renbaan zodat ze klaar zijn op hun 3de voor het koersen.

De goede dravers lopen tot hun 8-10 levensjaar in de koersen. Het paardje waar je naar bent wezen kijken is 6 dus waarschijnlijk niet goed genoeg voor het koersen. Loopt nu voor de kar en in de dressuur.....Als je echt geinteresseerd bent laten keuren, en meerdere mailen op rijden, misschien een maand op proef?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:03

jwoltmanelp schreef:
De huidige eigenaar vertelde , dat dit paard reeds met 2 jaar in de rensport heeft gelopen (dus daarvoor ingereden is)

Dit klopt dus niet. Arabieren koersen pas vanaf 3 jaar in tegenstelling tot Engels Volbloeds, die hebben wel al koersen voor 2-jarigen.
Wat wel kan is dat het Arabiertje met 2/2,5 jaar is ingereden en getraint, maar hij kan echt op 2-jarige leeftijd geen koers hebben gelopen (in NL tenminste. Als hij uit Polen/Rusland komt zou het wel kunnen.).

Als het paard tijdens z'n groeispurten steeds voldoende tijd heeft gekregen om zich te ontwikkelen en het inrijden/trainen en koersen met beleid is gedaan, hoeft het helemaal geen enkel probleem te zijn in z'n verdere leven.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:45

Ik denk helaas wel ...
Ik zie het bij mijn paard ook, die is op 2,5 jarige leeftijd ingereden (niet door mij natuurlijk) en had op 10 jarige leeftijd al lichte artrose.
Paarden zijn pas volledig volgroeid op hun 6-7 jaar. Dan pas sluiten alle groeiplaten.
Groeiplaten zijn heel fragiel en kunnen niet goed tegen belasting. De rensport is heel erg belastend.
Als de groeiplaten eenmaal belast zijn en beschadigd, krijg je dus ook paarden die niet goed volgroeien & botbeschadigingen. Botbeschadigingen herstellen zich vanzelf met kraakbeen. Kraakbeen is helemaal niet zo stevig en bovendien vormt het kraakbeen meestal onregelmatige hobbels op het bot. Waardoor gewrichten niet goed meer over elkaar kunnen glijden en de gewrichten elkaar beschadiging gaan aanbrengen en gaan slijten = artrose
Met lichte artrose zoals mijn paard heeft valt prima om te gaan. Mijn paard krijgt om de 7 maanden een infiltratie (=inspuiting gewrichtsvloeistof) in het kniegewricht, supplement met glucosamine, chondrointine en msm zwavel en word voor de rest bijna dagelijks dressuurmatig gereden of mee gewandeld want rust=roest in het geval artrose toch. Ook hou ik haar knie warm door er in de winter als ze 's nachts op stal staat er een fleece bandage rond te wikkelen.
Ik zeg niet dat je het paard niet moet kopen en dat het paard problemen zal krijgen, het kan ook anders uitdraaien. Maar je kan dit in je achterhoofd houden ...

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 06:03

NIisj: heel erg bedankt voor de ze gedetailleerde uitleg, die zeer logisch klinkt. Ik heb inmiddels belsoten dit paard niet te nemen, ook omdat ik het paard een wat slomoge indruk vond maken en het beenwerk voor niet vertrouw. Donderdag ga ik weer naar een ander arabirtje kijken, ben heel benieuwd.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:08

Graag gedaan !
Ooh laat je me iets weten ? (mag ook via pb) Haha!