Dementie bij paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulinda

Dementie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 13:53

Wie heeft hier ervaring mee? Onze merrie 21 jaar krijgt gedragsverandering, als laatste heeft ze me afgelopen maandag omver gegaloppeerd. Ik baal behoorlijk en weet niet goed raad.

Anoniem

Re: Dementie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:54

Beetje kort door de bocht dat je meteen het dier het stempel dementie op drukt, het kan ook zijn dat de ogen verslechteren of dat haar motoriek niet meer deugt waardoor ze je ondersteboven liep. Vraag eens een dierenarts?

Ulinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 14:02

merrie is verder kerngezond en ze toonde afgelopen maandag absoluut geen respect toen ze me omverliep. En ik schrijf ook gedragsverandering...

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:05

Zijn er niet wat veranderingen in de omgeving geweest. Geen respect tonen duidt imo niet op dementie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:07

Tja, het is ook niet nieuw en niet gek dat paarden mensen uitproberen, het kan om een machtspelletje gaan.
Verder schrijf je dat ze kerngezond is maar je kunt niet aan de binnenkant kijken, zenuwstelsel bijvoorbeeld.
Ik geloof niet in dementie, wel weet ik dat ook een paard...
1. problemen kan krijgen met het gezichtsvermogen
2. problemen met de motoriek, dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn
3.ook paarden kunnen hersentumoren krijgen en die zie je ook niet aan de buitenkant.
Als ze dit een keer heeft gedaan, zou ik niks doen, maar als je je echt zorgen maakt kun je toch maar beter de dierenarts raadplegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:08

Mistic schreef:
Zijn er niet wat veranderingen in de omgeving geweest. Geen respect tonen duidt imo niet op dementie.

Of een afwijking aan eierstokken o.i.d. Een verandering in de hormoonhuishouding kan ook heel wat te weeg brengen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:09

Misschien even wat meer info geven over die gedragsverandering? Zo komt het wat kort door de bocht over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:10

En verder een korte omschrijving van het paard?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:53

suleilitha schreef:
Mistic schreef:

Of een afwijking aan eierstokken o.i.d. Een verandering in de hormoonhuishouding kan ook heel wat te weeg brengen.

De ziekte van cushing (= een ziekte die meer voorkomt bij oudere paarden) kan ook gedragsveranderingen veroorzaken doordat de hormoonhuishouding van slag raakt.

Echt dementie heb ik nog nooit gehoord, wij hebben wel een demente kat gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:23

Ulinda schreef:
Wie heeft hier ervaring mee? Onze merrie 21 jaar krijgt gedragsverandering, als laatste heeft ze me afgelopen maandag omver gegaloppeerd. Ik baal behoorlijk en weet niet goed raad.

beschrijf de hele situatie eens?
dan is het verhaal wat duidelijker en kunnen we ook beter met je meedenken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:17

Op de stal waar ik sta stond een pony van 27 jaar met dementie, ze heeft hier nog een paar jaar mee geleefd maar is afgelopen jaar toch ingeslapen.
Het is bij haar ook begonnen met bang zijn voor mensen en dingen omver lopen.
Ze liet ze zich niet goed meer vangen en kon niet meer verplaatst worden van de weide waar ze toen stond omdat ze dan volledig in paniek raakte.
Ook op stal was geen optie.
De diagnose dementie is gedaan door een dierenarts die er geregeld bij kwam.
Moeder van bijna 34 jaar leeft nog steeds.

Maar of het bij jouw pony dementie is geen idee, heb je al een dierenarts gevraagd?
Want wat mij opvalt is dat de pony bij ons juist bang werd voor mensen en vreemde dingen en die van jouw er dwars doorheen loopt.
Dus daar zit toch wat verschil.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:54

Ik denk dat je het beter eerst goed kan laten oderzoeken voordat je ergens conclusies aan verbindt. Wat hier al eerder gezegd is: het hoeft echt geen gebrek aan respect te zijn hoor, ik denk zelfs eerder dat in het de lichamelijke ongemakken zit.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:57

op de manege waar ik rijd staat een paard wat van dementie wordt verdacht.. ze heeft vroeger in het z2 gelopen, en begint de laatste tijd ineens proefjes uit te voeren, zowel los als onder de man... verder is ze kerngezond..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:00

mijn pony had ook lichte dementie.
gooide ik voer in der bak. dat zag ze. liep ik weg stond ze heel zielig te kijken en te roepen als ze me weer zag om der eten terwijl het onder der neus stond. pony was totaal niet blind en was 28-29 jaar toen het begon. en zo wel meer dingen