Pony kreupel en dan toch verwachten dat je les krijgt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Pony kreupel en dan toch verwachten dat je les krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 20:49

Als eerste ik weet begod niet of het hier goed staat.

Waar te beginnen?
Als eerste , ik heb op stal moeder en dochter met hun ponys staan. Nee niks mee hoor, leuk en aardig.
Ze staan hier nu zo'n 4 weken, en ik heb hun geobserveert en hun mijn mening meegedeeld (hebben ze zelf om gevraagt)
Moeder gaat wel aardig.
Maar de pony van de dochter liep niet soepel, een beetje stijf.
Ze willen nu les van mij hebben. Leuk denk ik dan verdien ik een spaarcentje voor mn zoontje. Nadat hun klaar waren met rijden, en gingen afzadelen ben ik mee gelopen, ik zag dat de pony van de dochter erg kreupel beon te lopen. Dus als ieder ander voel ik de beentjes na. EN JA HOOR allebij de achterbenen waren opgelopen met vocht onderaan bij de pees aanhechting, en bij het voorbeen voelde ik een flinke botvergroeiïng. Ik til dat voetje op om te voelen of de pees (die een beetje opgezet was van het lange rijden ) tegen die vergroeing aankwam en ja hoor.
Heb ik die mensen aangeraden om de DA op te bellen. De dochter was kwaad op mij omdat ik iets voelde wat niet goed was. Dag erna kwam de DA en die zei het zelfde als mij. Hij adviseerde hun de achterbenen in de gaten te houden of het erger of minder erg werd. over het voor been vertelde hij dat de pony flinke verwondingen aan het voorbeen moet hebben gehad vandaar die botvergroeing. Hij adviseerde hun dus dat ze stukke rustiger met die pony moeten doen wilen ze er nog een kleine jaartjes plezier van hebben.
Maar ongeveer 2 weken na doktorsbezoek, jakeren ze die hele pony af, met als gevolg dat die nog kreupelder is. Ze luisteren niet naar het paard en niet naar mij.
Nu willen ze les van mij, ik heb gezegd dat ik moet kijken hoe ik met de tijd zit, maar ik zit me dus eigelijk te bedenken of het wel verstandig is, want die dochter luistert totaal niet en wil alleen maar hard draven en galloperen.
Ik zie het niet zitten om de dochter ook les tegeven , dalijk heb ik het gadaan en krijg ik overal de schuld van.
Doe ik er goed aan om er vanaf te zien? Lijkt me wel he. Of juist wel doen om dat meisje aan haar verstand te brengen dat ze rustiger moet gaan doen met haar pony, en haar het plezier laten kennen van stapwerk bijvoorbeeld met pionnetjes. Ik weet het niet.

Als de pony 20 minuutjes rustig in de bak doet gaat het goed, maar zodra zei veel gaar draven galloperen begint ze weer flink te kreupelen.
Ik vind het sneu voor de pony als ze gewetensloos door dat kind door bak word gecrosst

Groetjes kelly

se7entje

Re: Pony kreupel en dan toch verwachten dat je les krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:53

Als het zo is dat ze niet naar jou of naar de dierenarts luisteren zou ik het niet doen, dan zal ze daar ook wel niet naar luisteren ben ik bang.
Persoonlijk zou ik zulke mensen niet op stal willen hebben, ik zou er niet tegen kunnen om die pony elke keer kreupel te zien.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:57

ik zou het denk ik niet doen..en gewoon zeggen waar t op staat.
en ik zou zeker geen les gaan geven aan zulke lui

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:01

Zou ik ook niet doen. Het advies van de DA nemen ze ook al niet aan...
Hoe oud is het meisje?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:07

Zoals de meeste zeggen: Niet doen.
Maar aan de andere kant, als jij haar geen les geeft zoeken ze misschien wel een ander die niet zo meedenkend is als jou en die pony wel veel laten draven en galoperen. Dus voor het welzijn van de pony is het misschien beter als je het wel doet. Zo weet je in ieder geval zeker dat de pony 1 uur (of hoeveel les wil ze hebben?) in de week goed behandeld wordt.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:11

Niet doen hoor! Het grietje neemt niets aan, zelfs niet van de DA. Ik denk dat ze van jou dan ook niets aan zal nemen hetgeen zal resulteren in frustraties van jou kant omdat het meidje niet luisteren wil. Aan de ene kant begrijp ik wel dat je lichtelijk twijfels hebt, omdat je het voor de pony een vervelende situatie vind (denk ik?) en het beessie iets beters gunt. Is het je echter waard dat je straks met frustraties zit om het feit dat het meidje niks aanneemt? Doordat zij niks aanneemt zal de situatie ook niet veranderen en blijf jij met je frustraties zitten..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:19

ik zou haar niet les geven, als die de pony afjakkerd, en niks aanneemt van wat de dierenarts had geadviseerd, anders heb je het straks gedaan.

Misschien dat je via haar moeder haar aan het verstand krijgt het rustiger aan te doen met de pony, of anders adviseren de pony als gezelschapspony, te verkopen, en ervoor in de plaats een gezonde pony met teveel energie kopen, dan leert ze dat gejakker wel snel af, hihihi dan moet ze er wel correct mee omgaan, en als het ouder wordt gaat ze vast meer nadenken en er spijt van krijgen dat ze de oude pony slecht had behandeld, en wie weet wordt ze toch nog een goede amazone met gevoel voor paarden/ponys.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:26

Hoe staat de moeder er tegenover? Afhankelijk van haar houding zou ik het volgende voorstellen:

Bedenk een les, waarin je dochter leert hoe ze haar pony op dit moment verantwoord kan gebruiken en vooral, wanneer ze moet stoppen.

Bespreek dit vooraf met moeder, zodat je haar ook kunt afkappen als het misgaat. Liefst met moeder er even bij, zodat die het ook ziet.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:27

Ik zou er niet aan beginnen, een pony die kreupel loopt hoort helemaal net gereden te worden. Als jij hun daar mee helpt, ben je net zo goed schuldig (klinkt misschien hard, maar het beestje loopt kreupel omdat die pijn heeft, en daar moet je niet aan mee willen werken).

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:50

Oke dankjewel
Het meisje is 12 en zit op een speciale school en heefd een jaar intern gezeten bij een psychiater omdat ze onhandelbaar is, met haat moeder heefd ze altijd ruzie , ze schelden elkaar verrot.
Maar beter niet niet doen. Ben inderdaad ook bang als ik kwaad ga worden als ze niet luisterd dat ik dan ga schelden en dat werkt zowiezo avanrechts

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:02

Dan ben ik bang dat zij nooit leert omgaan met een pony die rustig aan moet doen.
Laat ze eerst maar eens respect voor iedereen om haar heen te hebben.
Ik zou het trouwens niet pikken als ze ook tegen jou zo tekeer zou gaan, dat die moeder dat doet moet ze zelf weten maar dat hoef jij niet te doen, bij mij kunnen ze vertrekken als ze niet normaal met mensen en al helemaal als ze niet normaal met paarden om kunnen gaan.
Succes ermee, ben bang dat dit niet het laatste is wat we er van horen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:36

Ohoh ... altijd moeilijk dit soort dingen.

Ik ben zelf instructrice en heb in de loop der jaren ook een paar keer lesgeven geweigerd.
Bij alle keren bleek de ruiter/ eigenaar behoorlijk kwaad te worden en niet voor rede vatbaar te zijn.
Ik heb altijd mijn standpunt goed uitgelegd, en als mijn gevoel goed is dat een paard op zo'n moment niet hoort te lopen dan ben ik in elk geval zelf eerlijk geweest tegenover het paarden mezelf en kan mij later nooit iets verweten worden dat ik de oorzaak ben.

Ik zou het in jouw geval absoluut weigeren en het waarom bespreekbaar maken bij de moeder.
De dochter zou ik weinig of geen energie aan verspillen om uitleg te geven want ik vrees als ik jouw verhaal zo lees dat daar echt niks aan te zeggen valt Boos!

Heel sneu voor de pony.

Heel veel sterkte en wijsheid gewenst.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 21:56

Iedereen bedankt
Ik heb vandaag met de moeder gesproken, dat ik het niet zie zitten en dat ik niet wil helpen om een pony nog meer pijn te laten lijden. Ik heb haar erop gewezen hoe ik erover denk enz, ja ze was een beetje beledigd maat snapte mn standpunt, het meisje was helemaal hysterisch. Ik heb hun aangeraden om nogmaals met de DA te overleggen en het nog eens laten uitleggen.
Ook heb ik gevraagd of vrijheids dressuur misschien leuk voor de dochter is , zodat ze toch op een andere manier bezig kan zijn, de moeder vond dat een weldig idee ze zou nog haar dochter alles uitleggen.
Als ik dus aan vrijheids dressuur denk ,d an heb ik het over de wat simpelere dingen, dus niet zoals de spaanse pas enz maar meer apporteren volgen pionnetjes lopen , en ja wie weet wat nog meer voor leuks. Ik hoop dat ze toch op die manier er iets aan hebben. Tuurlijk blijf ik van mening dat zo'n kind geen pony verdient..

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:45

Was te verwachten dat die dochter niet echt blij zou zijn hihi.
En moeders zal wel bijdraaien, die is natuurlijk ook wel geschrokken, wel fijn dat ze dat wel ziet zitten.
En daar kan je haar dan wel bij helpen als ze dat wil.
Hopelijk komt de dierenarts nog een keer en kan hij iets krijgen dat ie het lichte werk nog goed aankan, zou voor alle partijen het beste zijn.
Vind het heel goed van je dat je bij je standpunt blijft, je moet natuurlijk aan de pony denken. OK dan!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:01

Pfff, moeilijk hoor. Ik zou in ieder geval ook geen les meer geven. Maar iets anders met de pony doen is een leuk idee, lekker grondwerk gaan doen, wat vrijheidsdressuur leren. Succes ermee!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:05

Hopelijk gaan ze rustiger met de pony om en idd vrijheidsdressuur kan erg leuk zijn (het makkelijke ervan dan).

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:49

Ik vind dat je het mooi opgelost hebt Knipoog

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:39

netjes opgelost, en daarbij is het jou stal, en als ze niet luistert kun je altijd nog regels stellen en in het belang van de pony

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:47

Een heel verstandig besluit OK dan! ! En leuk dat je er een ander aanbod (VHD) voor in de plaatst hebt gedaan. Zo is het toch een beetje een kompromis.
Hier geeft de instructrice ook geen les aan een paard wat kreupel is (terecht!).

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:51

een paard wat kreupel is, mensen die misschien niet beter weten. Altijd je mening geven en vertellen dat JIJ het er nietmee eens bent. EN dus gewoon je gevoel volgen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:59

tante_t schreef:
een paard wat kreupel is, mensen die misschien niet beter weten. Altijd je mening geven en vertellen dat JIJ het er nietmee eens bent. EN dus gewoon je gevoel volgen

Ze heeft al een besluit genomen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:06

Als ik eerlijk ben dan zou dit soort mensen niet lang bij mij op stal staan. Of ze gaan normaal met hun dieren om, of ze mishandelen ze maar op een andere stal zodat ik het niet meer hoef te zien en er geen slapeloze nachten van heb.
Rijden op een kreupel paard zal op mijn stal dus nooit gebeuren!

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:53

ik zou doen wat mij zelf het verstandigste lijkt.. je moet niet tegen je zin in les gaan geven.. en je kunt misschien het beste een afspraak maken met die mensen.. succes ermee