onregelmatig na osteopaat

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

onregelmatig na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 20:47

Mijn merrie is een paar weken geleden behandeld door een osteopaat. Ze bleek een oude blokkade te hebben in de eerste halswervel en in de achterhand was ook het nodige mis. Haar spieren waren daar veel te strak.
Nu is ze behandeld, daarna een week op relatieve rust geweest (wel stappen aan de hand en weidegang).
Mijn merrie wilde wel weer aan de slag, want ze had al met al 3 weken stilgestaan (door heftige schurftmijt en daardoor open plekken op de benen).
De eerste keer heb ik redelijk gereden, de dag daarna heel goed en sindsdien is het mis. In stap loopt mijn paard onregelmatig. In draf en galop is er niets aan de hand. Ik heb haar eerst weer op relatieve rust gezet en contact gehad met de osteopaat.

Zij dacht eerst spierpijn, maar na een paar dagen was het nog niet over. Ze is vorige week weer langs geweest en vond dat mijn paard mooi aan het veranderen was en dat het lijf nog in volle gang was met de verandering.
Ze heeft gekeken naar het lopen van mijn paard en constateerde hetzelfde. Het paard lijkt absoluut geen pijn te hebben, is vrolijk en wil graag aan het werk. ( een paar weken daarvoor door die mijt niet en dan wordt ze echt link.) Maar ze loopt in stap niet goed.
Zij gaf me het advies om de training wel rustig op te pakken en me niet zoveel van de onregelmatigheid aan te trekken.
Haar verklaring was dat die spieren zo lang vast hadden gezeten, dat ze heel lang niet (goed) belast zijn en dat die nu getraind moeten worden.

De achterbenen worden heel stijf naar voren gebracht. Net of het rond de knie allemaal niet zo soepel gaat. Op het harde gaat beter als in de bak. Ze is nergens op dr benen warm/dik of gevoelig. De spieren op de zijkant van haar kont (weet even niet hoe het daar heet), achter haar knie die zijn wel gevoelig als ik er een beetje tegen prik met mijn vingers.

Ze is rond die tijd ook van de ijzers afgekomen. De smid is later nog terug geweest om haar iets binnendoor te zetten. Haar linkerachterbeen zet ze tijdens het poetsen nu iets koehakkig neer, terwijl ze hier niet mee bekend is.

Herkent een van jullie dat? Ik maak me natuurlijk grote zorgen......

aerdenhout1

Re: onregelmatig na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:54

Ik denk dat het eerder met het afnemen van de ijzers te maken heeft en het binnendoor zetten.Waarom is dat laatste eigenlijk gedaan? Daar verander je natuurlijk wel de stand van de hoef en dus ook de beweging van het gehele been mee. Een paard binnendoor zetten wordt b.v ook gedaan als de knie blijft hangen. D.w.d zeggen dat in jou geval de knie nu ook op een andere manier werkt. Vergelijk het met schoenen met steunzolen of hele hoge hakken, daar loop je ook niet plezierig op, zeker niet in het begin. Laat haar weer lekker op de normale manier beslaan...jawel ijzers dus!...en kijk eens hoe het dan gaat.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 20:57

Ze stond altijd al iets binnendoor met haar ijzers. Alleen was de hoefsmid het de laatste keer vergeten. Dacht eerst dat het anders lopen daar misschien mee te maken had en heb hem gevraagd alsnog haar iets binnendoor te zetten. Helaas niet de oplossing.
Kan een dergelijk probleem echt komen van het feit dat ze geen ijzers meer heeft? Vorig jaar winter heeft ze ook zonder gestaan en toen ging het prima.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:02

Nee dan is er toch iets anders aan de hand. Als ze altijd al binnendoor heeft gestaan moet dat nu niet zulke problemen geven. Als ze echt zo beroerd loopt zou ik toch nog een keer de osteopaat bellen. Normaal gesproken moet dat toch minder worden na een aantal dagen.

danciano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:25

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb mijn paard sinds januari en ik juni werd hij voor het eerst kreupel (dat kan natuurlijk gebeuren in de wei of door vastliggen in de stal). Maar hij bleef een zwak punt hebben, die tijdens galop zichtbaar werd. maar sinds ik goed les krijg, is dit eigenlijk verdwenen. vorige week is de osteopaat lastgeweest omdat ik hem liever toch maar wilde laten nakijken. Hij bleek behoorlijk vast te zitten in de rug en flinke spanning te hebben richting links achter. van het weekend bleek hij ineens kreupel (vrijdag is osteopaat geweest). In stap en draf is vrijwel niets te zien, maar in galop lijkt hij zijn achterbenen niet goed mee te krijgen naar voren en hinkt hij meer. Afgelopen twee dagen had hij in de ochtend twee dikke onderbenen, wat dan in de loop van de ochtend wegtrekt als hij op de wei staat.

De osteopaat gebeld, maar zij zegt dat het niet van de behandeling kan komen, maar ze komt zaterdag langs. Ik ben van plan om een afspraak te maken in een kliniek voor o.a. een kreupelheidsonderzoek en zn wat foto's of een echo.
Zo langzame hand ben ik een beetje bang geworden dat ik een paard heb gekocht waar ik niets mee kan doen. Ik had hem moeten laten testen (rontgologisch), gezien de hoge prijsklasse, maar ik heb hem alleen klinische laten keuren.

Heeft iemand hier ervaringen mee? En met de onderzoeken? wat kan ik verwachten van de uitslag Verdrietig