gram en liter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gripala

gram en liter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 22:43

ik moet voor 2 x per dag voer klaar zetten, en wil dat klaar zetten in een gesloten emmer, maar die emmer is 5 liter, en het voer wat ik moet klaar zetten 0,7kilo hoe werkt het nou precies met gram en liter, hoeveel hou ik over? wie wilt me meer vertellen?

Rozzy

Re: gram en liter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:44

ik heb hier verder niet zoveel verstand van kwa omrekenen, maar ik weet wel dat je voor een 25kg zak voer een bak nodig hebt van ongeveer 50 liter Knipoog mssn dat je hiermee het een en ander kan berekenen?

gripala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 22:48

rohotje schreef:
ik heb hier verder niet zoveel verstand van kwa omrekenen, maar ik weet wel dat je voor een 25kg zak voer een bak nodig hebt van ongeveer 50 liter Knipoog mssn dat je hiermee het een en ander kan berekenen?

dat is dan het dubbele liter, dat betekend dan dat ik in die 5liter emmer 2,5 kilo voer in kan hebben? haha dan moet het wel een hele kleine emmer zijn, niet waar?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:48

Heb je niet gewoon zo'n biks schep? Dan kan je het namelijk afmeten.

Kilo en liter is afhankelijk van de inhoud. Ook wel "soortelijk gewicht."
Een liter water staat gelijk aan het gewicht van een kilo. Globaal kan je dus zeggen dat 1 liter = 1 kilo, maar dat gaat dus niet altijd op.

Een liter is een inhoudsmaat (bak van 10x10x10 cm)
Een kilo een gewichtsmaat.

Voorbeeld:
Een liter kwik weegt 13,6 kilo.
Een liter olie weegt 0,8 kilo.

Snap je het?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:49

Meten = weten. Dus wegen. Alleen dan weet je precies hoeveel je geeft.

Een schep brok is doorgaans zwaarder dan een schep muesli (zelfde hoeveelheid). En ook muesli en granenmengsels onderling kunnen nog wel eens verschillen in gewicht.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:50

Snap niet wat de inhoud van de emmer er toe doet? Maar als je net iets minder dan een voerschep in de emmer doet en dan nogmaals dezelfde hoeveelheid in de voerschep erbovenop zet dan heb je mooi twee porties in een afgesloten emmer staan. Voor de zekerheid zou je het even af kunnen wegen. Eerst voerschep wegen, weegschaal op 0 zetten of er 0,7 bij op tellen en voerschep met brokken vollen tot je aan het juiste gewicht bent.

Voerschep is meestal 1 kg paardenbrok. Maar dat werkt natuurlijk niet als je muesli hebt.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:50

gripala schreef:
rohotje schreef:

dat is dan het dubbele liter, dat betekend dan dat ik in die 5liter emmer 2,5 kilo voer in kan hebben? haha dan moet het wel een hele kleine emmer zijn, niet waar?

dan zit ik er waarschijnlijk naast Haha! van de week nieuwe bakken voor het voer gehaald en voor zover ik weet toch echt 50 liter bakken mee genomen Vork

gripala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 22:51

_Sigrid_ schreef:
Heb je niet gewoon zo'n biks schep? Dan kan je het namelijk afmeten.

Kilo en liter is afhankelijk van de inhoud. Ook wel "soortelijk gewicht."
Een liter water staat gelijk aan het gewicht van een kilo. Globaal kan je dus zeggen dat 1 liter = 1 kilo, maar dat gaat dus niet altijd op.

Een liter is een inhoudsmaat (bak van 10x10x10 cm)
Een kilo een gewichtsmaat.

Voorbeeld:
Een liter kwik weegt 13,6 kilo.
Een liter olie weegt 0,8 kilo.

Snap je het?

ja een beetje, maar als je bijvoorbeeld 1kilo brokken moet, past dat dan in een 5liter emmer?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:56

Ja, dat past makkelijk. Ik doe namelijk per emmertje (oud emmertje van 5 liter runvlees salade uit horeca groothandel) makkelijk een kilo biks.
Hij zit dan minder dan de helft vol. Ik denk dat er 2,5 kilo ingaat als ik hem tot de rand vul, dus de redenering van Rohotje kan goed kloppen.

Maar zo'n biks schep is wel erg handig hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:23

gripala schreef:
ja een beetje, maar als je bijvoorbeeld 1kilo brokken moet, past dat dan in een 5liter emmer?

Makkelijk. Heb je nog een hoop ruimte over in je emmertje.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:24

[PP] > [VS]

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:21

1 liter water is 1 kilo, maar 1 liter lood is zwaarder... gewoon even wegen lijkt mij het beste Knipoog