Droge hoeven, brokkel hoeven??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ess190576

Droge hoeven, brokkel hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:27

Hallo Allemaal,
In een ander topic heb ik het er over gehad dat Lorena deze week een dik been heeft gehad.
Gelukkig gaat het nu beter.
Vorige week vrijdag zijn haar ijzers eraf gegaan en door het probleem met haar been hebben we veel gestapt ook op de straat.
Nou zijn in de herfst na het verwijderen van haar ijzers haar hoeven altijd wat zacht maar door het extra lopen op de staar beginnen ze een beetje te brokkelen.
Ik heb haar al met hoefvet ingesmeerd maar is er iets extra's wat ik kan doen?
Groetjes Ess

Arabesk

Re: Droge hoeven, brokkel hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:07

zorgen dat de hoefwand niet langer wordt dan de naastgelegen zool, zorg dat je jezelf bijschoolt zodat je zelf tussentijds de hoeven kunt bijhouden zodat je scheuren en brokkelen kunt voorkomen

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:13

het beste is juist NIET met hoefvet in te smeren dit zorgt er juist voor dat de hoeven droog worden.

zorgen dat ze hoeven nat en vochtig blijven, dus als je paardje op de wei staat, dan heb je al het voordeel dat er elke nacht dauw is, dus vochtig houden dat is het beste.

het zal zowiezo even duren tot de hoeven gewend zijn aan het zonder ijzers lopen, de hoeven worden lui door de ijzers en zullen daardoor, minder hardheid aan maken. en als ze dan weer ineens zonder ijzers komen, moeten ze daar even weer aan wennen. Reken gerust op een half jaar jaar daarvoor.

succes moet helemaal goed komen Knipoog

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:18

hoefvet insmeren heeft niet zoveel zin, aangezien de hoef bij de kroonrand groeit. Het kan wel, maar dan moet je steeds de kroonrand invetten en dit volhouden totdat wat je als eerste ingevet hebt helemaal naar onder is gegroeit. Gewoon op tijd de hoefsmid erbij en goede hoefverzorging. je hebt wel suplementen ervoor om te geven die de structuur zouden verbeteren zoals hoef compositum van de paardendrogist, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:20

hoefvet tast de glazuurlaag van de hoeven aan = dus geen goed idee

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:01

oja was vergeten te vertellen dat ik nog een goed middeltje weet en heel goedkoop: ik smeer er gewoon zonnebloemolie op Tong uitsteken werkt goed!

ess190576

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 20:05

Oke, bedankt voor de tips.
De hoefvet wordt opgeborgen...
Ze staan nu nog buiten snachts dus dat is goed.
Ik ga smeren met zonnebloemolie.
Anders bel ik de smid nog een keer om te vragen of hij me wil laten zien hoe ik kan bij vijlen.
Bedankt,
Groetjes Ess

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:25

mijn paard heeft dit ook, bij mijn paard werkte zonnebloem olie totaal niet, maar dat kan bij die van jou natuurlijk anders zijn. ik maak de hoeven gewoon elke dag goed nat en probeer zoveel mogelijk in de berm te rijden ^^

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:37

Je moet ze inplaats van invetten juist nat houden... Anders worden de hoeven heel erg droog, en gaan ze brokkelen .. Knipoog

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:50

Vet smeren OP de hoef houdt het vocht UIT de hoef. Niet goed dus.
Je hebt wel diverse olien die je kunt smeren (met laurier erin), die wel vochtinbrengend zijn.

Bij de paardendrogist zag ik:
1. RAINMAKER, vochtinbrengende olie op basis van aloe vera en lanoline. Trekt vocht aan en houdt het in de hoef vast. Voor behoud en herstel van soepel en flexibel hoorn, waardoor barsten en brokkelen minder kans krijgen.

2. Hoefvocht, creme op waterbasis waarmee je snel vocht in het hoorn brengt. Vocht uit water in gras of plassen wordt goed opgenomen.

3. Biotin Forte: Poeder, supplement voor sterke en elastische hoeven, gezonde vacht en herstel van broze en beschadigde hoeven.

Wij zijn sinds een paar weken bezig met een pot Biotine en hoefolie van de Boerenbond. Maar het zal altijd een paar maanden duren voordat je resultaat zult gaan zien. Met een paar keer smeren en supplement door het voer doen, zullen slechte hoeven niet direct herstellen.

Ik zou niet weten of zonnebloemolie nu zo goed is. Trekt het water in de hoef, of sluit het de hoef juist af voor wateropname en verslechterd het zo dus de hoef?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:17

ik gebruik meerstal olie, hier zit vocht in dat trekt in de hoef. meestal hebben Hoefsmeden ook altijd wel goede ideen!