zeer mager Z1 paard, zogend.. voedingsadvies?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

zeer mager Z1 paard, zogend.. voedingsadvies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:23

Misschien kan ik hier een goed voedingsadvies krijgen om mijn paard weer vol te krijgen, want momenteel is er niets meer van over.

-Volgende week gaat veulen eraf
-Paard werkt dagelijks 1 uur onder het zadel (Z1 op wedstrijd, door conditie nu; L/M niveau training)
-Paard is wel fit en voorwaarts tijdens het werk.
-Staat 6 uur per dag op de wei.
-Staat op stro op stal
-Krijgt droog hooi, flinke porties. 4 x daags.
-3 x daags brokken (momenteel 5 kg per dag)
-vacht is dof

Wie kan mij evt. een merk of soort brok aan bevelen, dat misschien ook wat mais bevat, zodat ze sneller aan kan sterken.. paard is écht veel te mager, had nooit zo ver mogen komen.
Paard heeft een gezond/goed gebit, maar eet altijd traag.

Ik ben benieuwd... Lachen

ikke20

Re: zeer mager Z1 paard, zogend.. voedingsadvies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:25

bietenpulp/ mais of zoiets erbij gaan geven
wat voor brok krijgt het paard?
sportbrok, basisbrok?
als het basisbrokis zou je over kunnen gaan op sportbrok
wat ook erg goed is is gewoon wat olie (geloof maisolie het beste) geven
mag tot een kopje per dag erbij gaan ze ook meer van glanzen
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 21-09-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:25

Wij hebben ook een merrie op stal die heel mager is. De eigenaar van die merrie heeft als advies gekregen om muesli te gaan voeren waar wat hooi doorheen zit en daar 1 dopje lijnzaadolie aan toe te voegen. Als het goed is neemt het paard zijn voedsel dan beter op.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:26

Het paard dat ik rijd, is ook erg mager. Hij is erg groot en nooit dik geweest. Ik kreeg het advies en kilo maisvlokken per dag te geven. Dat doen we nu 4 weken en dat lijkt te helpen.

Je zegt dat haar vacht dof is, dat kan misschien wijzen op ziekte?
misschien toch eerst na laten kijken?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:28

Wij geven wat dunne paarden maisvlokken.. Zo eene wat ook in het hondenvoer zitten. Kun je in grote zakken kopen, worden ze zeker dik van.. Alles van mais trouwens, maismeel is ook goed..
Voor de vacht misschien over het voer een FLINKE scheut zonnebloem olie..

Smiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:28

maismeel, dat zet beter aan dan gewoon mais. Of zemelen, slobber...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:28

ikke20 schreef:
bietenpulp/ mais of zoiets erbij gaan geven
wat voor brok krijgt het paard?
sportbrok, basisbrok?
als het basisbrokis zou je over kunnen gaan op sportbrok

Paard krijgt momenteel van Pavo de merriebrok.

Straks moet het paard met mij de sport weer in, maar het paard is van zichzelf al erg energiek onder het zadel, dus het maakt weinig verschil of ze sportbrok of basisbrok krijgt.
Ik ga haar zoiezo een multi vitamine bijvoeren, en magnesium voor de spieren.

feliciaa schreef:
Wij hebben ook een merrie op stal die heel mager is. De eigenaar van die merrie heeft als advies gekregen om muesli te gaan voeren waar wat hooi doorheen zit en daar 1 dopje lijnzaadolie aan toe te voegen. Als het goed is neemt het paard zijn voedsel dan beter op.

Oké, maar de muesli is ipv brok?
Ik wil best muesli bijvoeren, maar ik wil de brok ook gewoon er bij houden..
evt. wil ik vaker, kleinere porties voeren omdat het paard ook al geen vlotte eter is.. dat maakt het allemaal nóg moeilijker....

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:30

Misschien kan het ook wel door de brokken, dat weet ik niet maar door het hooi wat er in die muesli zit werkt de lijnzaad olie beter geloof ik..

Idd misschien bloedarmoede. Dat had de merrie bij ons op stal ook, kwam waarschijnlijk door het veulen. Je kan het controleren door naar haar slijmvliezen te kijken (tandvlees en het rode aan de binnenkant van haar oogleden) als dat niet mooi roze is maar een beetje paarzig of blauw kan het heel goed zijn dat ze bloedarmoede heeft.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:31

driebergen schreef:

Inderdaad, ken iemand die had een gelijksoortig probleem. Plaatselijke dierenartsen zeiden dat er níéts aan de hand was.
toch vertrouwede ze het niet en ging ze naar utrecht, blijkt het paard een zeer zeldzame stofwisselingsziekte te hebben. Nu volt het paard een speciaal dieet en is hij weer helemaal de oude.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:31

driebergen schreef:
Het paard dat ik rijd, is ook erg mager. Hij is erg groot en nooit dik geweest. Ik kreeg het advies en kilo maisvlokken per dag te geven. Dat doen we nu 4 weken en dat lijkt te helpen.

Paard wordt vaak nagekeken door dierenarts, het gaat hier om een fokmerrie, maar gezien haar conditie wordt er dit jaar een keer overgeslagen met een veulentje krijgen.
Als het aan mij ligt zou ik zeggen dat het paard gewoon écht letterlijk uitgemolken is door de veulens... Verdrietig

Smiesje schreef:
maismeel, dat zet beter aan dan gewoon mais. Of zemelen, slobber...

Slobber en zemelen geef ik haar in een mengseltje, na het rijden.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:33

@feliciaa: als het paard bloedarmoede zou hebben, zou het ook futloos zijn met rijden, en in de omgang.
Het paard is wel super fit, en zéér energiek onder het zadel, soms té.
Daarom moet het "dikmakende voer" geen extra energie geven, want dat gaat niet werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:38

Subli priores, is eigenlijk seniorenvoer, maar werkt ook goed voor magere paarden en maakt ook niet erg heet. Verder pro/pre biotica bijvoeren ivm opname voedingsstoffen en denk toch minder krachtvoer, aangezien het verteren hiervan ook veel energie kan gaan kosten.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:42

tamary schreef:
Subli priores, is eigenlijk seniorenvoer, maar werkt ook goed voor magere paarden en maakt ook niet erg heet. Verder pro/pre biotica bijvoeren ivm opname voedingsstoffen en denk toch minder krachtvoer, aangezien het verteren hiervan ook veel energie kan gaan kosten.

Ja dat is een goede, maar wij hebben een beperkt assortiment van subli.
Pavo en havens is bij ons veel uitgebreider in de omgeving. Dus misschien kan ik daar een seniorenbrok van zoeken.

Daarnaast is de merrie ook 16 jaar, dus misschien is dat helemaal niet zo'n gek idee.
Ik wil inderdaad zoiezo minder krachtvoer gaan geven, omdat ze zoveel energie heeft onder het zadel; en dat leid weer tot extra werken.. wat weer leid tot afvallen.. en dat kan ze nou net niet hebben.
Ik zit er ook aan te denken om haar maar vanaf volgende week om de dag te gaan rijden, zodat ze dagen heeft waar ze geen energie aan kan verspillen... maar ik weet niet of dat zo gaat werken.. Bloos

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:46

een tijdelijk minder lang en vaak rijden?
poosje niks doen om lekker aan te komen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:47

Ik zou de merrie na laten kijken. Als er zoveel voer in gaat enzeziet er niet goed uit is er wat mis.

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:50

Als het veulen er vanaf gaat, zal ze vanzelf weer dikker worden. Bietenpulp werkt erg goed, ook voor de bespiering.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:50

moonfish13 schreef:
een tijdelijk minder lang en vaak rijden?
poosje niks doen om lekker aan te komen.

In het bericht boven jou zei ik al dat ik misschien beter om de dag kan gaan rijden..
Ik train haar zoiezo niet meer op Z niveau thuis, maar meer op L/M niveau, juist om haar "rustig" te houden.

Niets doen is geen optie, paard is 16 jaar, en al wat stijver met opstarten... als ik haar dan een poos stilzet, moet ik helemaal van voor af aan beginnen.
Haar oppakken na haar zwangerschapsverlof is al een zware taak, het duurt lang bij dit paard eer je weer op niveau bent.
Ze moet dus zoiezo voor haar hele gestel in beweging gehouden worden.. op een rustige manier.

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:51

Wat ik in je omschrijving mis is de ontworming?
Zou misschien ook nog kunnen.
Even laten checken op bloedwormen.
Omdat ze ook wat dof in de vacht staat.
Verder ga ik met bovenstaande adviezen mee,
flinke scheut olie,maisvlokken.
Misschien een vitaminespuit en rust gunnen.
Hopelijk knapt ze snel weer op.
Sterkte ermee!
Laatst bijgewerkt door Annemar10 op 21-09-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:51

Mij is voor mijn te schrale paard zetmeel/suikerarm voer aangeraden. In sportbrok zit altijd heel veel koolhydraten, soms meer dan 40%. Gebruik de zoekfunctie hier maar eens over wat koolhydraten met paarden doen, lopen al heel veel topics over. Ik ga nu overstappen op ander voer en dagelijks zonnebloemolie bijvoeren (opvoeren naar 2 kopjes per dag). Dan schijnen ze ook minder hyper te worden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:52

Is het een groot veulen? Ook gezien de leeftijd zou ik met name denken dat het door het veulen komt, zeker als ze wat flinker worden vrergen ze erg veel van de merrie. Een goede dikmaker bijvoeren is geen slecht idee, laat je informeren bij je fourage handelaar wat het beste is, verder zou ik er een vitaminestootje ingooien en veulen zo spoedig kan weghalen van haar

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:53

Ik heb ook zoiets gehad dit seizoen. Ik heb haar op 2 kg merriebrok en 2 kg maisgrutten gehouden, ongeveer 3 maand lang. Toen was ze genoeg op krachten om het weer zelf aan te kunnen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:53

Billy schreef:
Ik zou de merrie na laten kijken. Als er zoveel voer in gaat enzeziet er niet goed uit is er wat mis.

Merrie is nagekeken! Lachen

Het Jazz-veulen wat nu aan haar voet staat is een erg druk veulen, wat heel erg veel energie van de merrie vergt.
Daarnaast is deze merrie van haar 3e tot nu, tot aan haar 16e als fokmerrie gebruikt.
Ik rij haar nu iets meer dan een jaar, toen ik haar kreeg was ze mooi rond en vol, maar nu met dit veulen is het weer terug bij af.

Even voor de duidelijkheid; dit veulen is niet van mij, ik had er al lang geen veulen meer ingestopt..

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:55

We hebben hier ook een merrie die een groot en hard groeiend veulen zoogt. De merrie voert een behoorlijke portie volbloed. Ze wordt behoorlijk kaal als we haar niet extra voeren. Ze krijgt veel meer dan de andere twee (Groningse) merries met veulens bij elkaar. Ze krijgt 2 x ruim vers gras, 2 x ruim hooi en 2x daags twee scheppen onderhoudsbrok met daardoor een halve schep natgemaakte maismeel en een flinke scheut zonnebloemolie of lijnzaadolie. Ook gaan er een paar handen vol Hartog lucerne door het krachtvoer aangezien ze anders schrokt en niet goed kauwt.

We hebben het eerst geprobeerd met meer brok zonder toevoeging maar dat hielp niet. Nu gaat het vrij goed.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:55

is de merrie van jou? heb je zeggenschap over drachtigheid??? ik denk dat ze na 13 jaar wel genoeg kinders gehad heeft

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:58

trustHim schreef:
Is het een groot veulen? Ook gezien de leeftijd zou ik met name denken dat het door het veulen komt, zeker als ze wat flinker worden vrergen ze erg veel van de merrie. Een goede dikmaker bijvoeren is geen slecht idee, laat je informeren bij je fourage handelaar wat het beste is, verder zou ik er een vitaminestootje ingooien en veulen zo spoedig kan weghalen van haar

Ja het is een zeer groot Jazz veulen, het springt op de moeder, bijt de moeder, zoogt heel de dag door.. speelt met moeder.. het is echt een adhd veulen..
Het is niet gek dat moeders geen reserve meer heeft..

Merrie wordt elke 5 weken ontwormd, en krijgt elke 12 weken een vitaminespuit.

zoals eerder vermeld, het veulen is niet van mij, en staat dus nog bij de merrie omdat de eigenaren van het veulen dat nog even wilde. Veulen heeft een slechte start gemaakt, en heeft wat achterstand opgelopen, maar dat is naar mijn idee ruimschoots goedgekomen, maargoed.
Daarnaast gaat het veulen niet van de merrie, maar de merrie van het veulen.
Ik neem namelijk de merrie mee naar huis, waar ik haar ook heel de dag in de gate kan houden.... Ach gut