Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IMJ schreef:little_king schreef:Morgen komt de da terug om wel bloed af te nemen.
Althans zo heb ik de afspraak gemaakt met de assistente.
Ik lees dat prascend niet verpulverd mag worden, hoe voeren jullie dat dan?
Mocht ik dit gaan geven eet hij dat echt niet zo op. Ook niet tussen bietenpulp in.
Ik deed het in een boterhammetje kneden, een klein stukje witbrood, zo weet je zeker dat hij het op eet, als je het tussen het voer doet heb je dikke kans dat hij het uitzoekt of uitspuugt.
Een krentenbolletje (klein stukje) werkt ook heel goed.
Anderen doen het in een wortel (iets uithollen) etc..
gewoon een beetje creatief zijn!
Nado schreef:Nammie, heel veel sterkte!
Urselin, helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk dat de stimulatietest is met het inspuiten van dexa(iets, Fargo weet het) om te zien hoe het niveau wisselt. Het probleem met deze testen is dat het hoefbevangenheid kan veroorzaken, zeker bij paarden die daar gevoelig voor zijn. Zelf zou ik het niet durven doen.
Nammie schreef:Ik vrees ook de dag dat Fik in de gaten krijgt dat er ''iets'' in zijn wortelstukje zit!
Hij laat ontworming al niet toe , en ik kan echt niet vechten tegen 850 kilo...dat verlies ik....
Ik hoop dat ik snel ga merken dat zijn gedrag wat stabiliseert.
Nu ik weet dat hij ppid heeft , snap ik hem een stuk beter , en zie ik ook veel meer aan hem.
Vanmorgen zijn tweede tabletje gegeven.
Is het echt het beste om het s'ochtends te geven?
fargo schreef:Voor Fik: Appel is vochtig, daardoor wordt de geur van de pil vrijgegeven. Je kunt het beter met iets droogs geven, dan komt de geur en smaak niet zo los. Een boterham of een krentebol is ideaal.
Citaat:In een gevoeligere analytische assay waren de plasmaconcentraties volgend op een dosis van 2 μg pergolide/kg zeer laag en variabel, met piekconcentraties variërend van 138 tot 551 pg/ml. De piekconcentraties deden zich voor op 1,25 +/- 0,5 uur (Tmax). Bij de meeste paarden waren plasmaconcentraties slechts gedurende 6 uur na toediening kwantificeerbaar. Eén paard had echter gedurende 24 uur kwantificeerbare concentraties.Terminale halfwaardetijden zijn niet berekend, aangezien er bij de meeste paarden een incomplete opheldering van de plasmaconcentratie-tijd curve was.
IMJ schreef:Uit de bijsluiter:Citaat:In een gevoeligere analytische assay waren de plasmaconcentraties volgend op een dosis van 2 μg pergolide/kg zeer laag en variabel, met piekconcentraties variërend van 138 tot 551 pg/ml. De piekconcentraties deden zich voor op 1,25 +/- 0,5 uur (Tmax). Bij de meeste paarden waren plasmaconcentraties slechts gedurende 6 uur na toediening kwantificeerbaar. Eén paard had echter gedurende 24 uur kwantificeerbare concentraties.Terminale halfwaardetijden zijn niet berekend, aangezien er bij de meeste paarden een incomplete opheldering van de plasmaconcentratie-tijd curve was.
Je zou dus denken dat het bij de meeste paarden maar een deel van de dag waarneembaar in het bloed is? Hoewel dit niet bewezen is..
Mogelijk dan dus toch beter om het in de ochtend te geven..?
Beetje ingewikkeld, moet het even laten bezinken geloof ik
IMJ schreef:Ik heb geen idee wat de halfwaarde tijd van Prascend is. Het zou dus best zo kunnen zijn dat de spiegel in het bloed laat zien dat het na bijv 12 uur de maximale werking heeft bereikt. Dan zou je er dus juist heel goed aan doen om het 's avonds te geven. Weet jij daar meer van Fargo?
Ik geef mijn diabeten, die hoge nuchtere waardes hebben geregeld een bepaald pilletje bij de avondmaaltijd, dan staan ze op met prima ochtendwaardes.