Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:59

Klopt Urselin! Oppassen met hoefbevangenheid.
Je kan er zat over vinden op internet. Mijn voorkeur heeft het zeker niet!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:05

IMJ schreef:
little_king schreef:
Morgen komt de da terug om wel bloed af te nemen.
Althans zo heb ik de afspraak gemaakt met de assistente.

Ik lees dat prascend niet verpulverd mag worden, hoe voeren jullie dat dan?
Mocht ik dit gaan geven eet hij dat echt niet zo op. Ook niet tussen bietenpulp in.

Ik deed het in een boterhammetje kneden, een klein stukje witbrood, zo weet je zeker dat hij het op eet, als je het tussen het voer doet heb je dikke kans dat hij het uitzoekt of uitspuugt.
Een krentenbolletje (klein stukje) werkt ook heel goed.
Anderen doen het in een wortel (iets uithollen) etc..
gewoon een beetje creatief zijn! :D

Dat doet hij dus niet.
Ja 1 keer om het uit te tuffen en dan geen appel of wortel meer aan te nemen.

Hij heeft vaker medicijnen nodig gehad, ik heb alles geprobeerd, van uitgeholde appel, tot appel en wortel in de keukenmachine tot moes maken.
Moet hij nu medicijnen doe ik het in een spuit, wat appelmoes erbij, wat mengen en achter de mond in.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:06

Bedankt allemaal voor het sterkte wensen.
Paardjes zijn heel rustig nu , en Maike is al weg.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:09

Fijn dat de andere paarden er rustig onder zijn.
sterkte

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:10

Ik vrees ook de dag dat Fik in de gaten krijgt dat er ''iets'' in zijn wortelstukje zit!
Hij laat ontworming al niet toe , en ik kan echt niet vechten tegen 850 kilo...dat verlies ik....
Ik hoop dat ik snel ga merken dat zijn gedrag wat stabiliseert.
Nu ik weet dat hij ppid heeft , snap ik hem een stuk beter , en zie ik ook veel meer aan hem.
Vanmorgen zijn tweede tabletje gegeven.
Is het echt het beste om het s'ochtends te geven?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:13

Ik geef het in een stukje appel.
Nooit zo in het gewone voer geven, want dan heb je kans dat ze niet meer willen eten en kan je niet goed controleren dat ze de pil ook echt binnen hebben.

Ik geef het altijd rond 5 uur smiddags, want dan kom ik of ik ga rond die tijd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:32

Ik pak een paar brokjes . En doe daar pilletje in . Hap slik weg .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:33

Ik denk dat Fik appel met iets associeert , heb al van alles geprobeerd om hem te leren de ontwormingsspuit te accepteren door te oefenen met een lege spuit met appelmoes uit een potje.
Hij veegt het doelbewust van zijn lippen , en spuugt het uit.
Ook zelfgemaakte appelmoes , eerst grovere stukken in een emmer , hij blieft het niet. Alles wat naar appel ruikt is not done.

Ik moet zo voorzichtig zijn , hij mag het stukje wortel nergens aan gaan linken , want dan kan ik het op mijn buik schrijven om het erin te krijgen.
Ik ga nu voorlopig doelbewust als eerste hem zijn tabletje geven , en 2 uur later zet ik ze pas op de wei.
Zou ik het er vlak daarvoor gaan geven , dan is hij zoon stuiterbal , en alleen maar bezig met ik Moet nu in de wei , nu! nu! NU!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:33

LK: Die van mij was daar ook lastig mee, de pergolide ging wel, het is zo'n klein pilletje..
Geef je de prascend al wel? Of is deze vraag nav ervaring met andere tabletten?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:39

http://www.mijnalbum.nl/Album=XONXBNU3

Even een foto van Fik. Ik verwacht dat jullie niks vreemds aan hem zien.
Behalve dan dat hij enorm vast zit. Hij is afgelopen dinsdag door osteopaat behandeld , en die kwam nogal wat tegen...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:44

Ik ken wel een verhaal van een ijslander , en die trapte er ook niet meer in op een gegeven moment.
Die had ook veel last van de bijwerkingen , misselijkheid , en stopte met eten.
Dat is nu wel mijn horror scenario......

LK; je mag het tabletje niet fijnmalen , maar wel in 4 breken.
Misschien dat je een spuit kunt krijgen met een grotere mond eraan?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:49

He , hoe werkt dat hiero...we zitten op pagina 400 , moet er dan een nieuw topic aangemaakt worden?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:52

Als je paard lichte symptomen heeft kun je heel rustig op bouwen; een kwart per 2 weken. Dit heb ik ook gedaan en geen last van bijwerkingen gehad.
Je kan je pil behalve in appel ook in een stuk brood, peer, manderijn, banaan enz. geven. Het eerst jaar moest ik ook steeds weer wat anders proberen omdat hij het niet meer moest, maar nu gaat het al een jaar goed met appel. Ik denk dat ze het op een gegeven moment niet meer proeven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:01

Nado schreef:
Nammie, heel veel sterkte!

Urselin, helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk dat de stimulatietest is met het inspuiten van dexa(iets, Fargo weet het) om te zien hoe het niveau wisselt. Het probleem met deze testen is dat het hoefbevangenheid kan veroorzaken, zeker bij paarden die daar gevoelig voor zijn. Zelf zou ik het niet durven doen.

Dexamethason is het wat ze inspuiten en je hebt daar allerlei gradaties in, maar ik zou het zelf niet durven omdat het risico geeft op bevangenheid. En als je paard wel cushings onder de leden heeft, wat ik toch een beetje vermoed, dan loop je daarmee dus extra risico. En Utrecht moet inderdaad wel weten van de "valse" negatieve uitslagen van cushings, misschien hebben zij nog tips over aanpak oid?

Voor Fik: Appel is vochtig, daardoor wordt de geur van de pil vrijgegeven. Je kunt het beter met iets droogs geven, dan komt de geur en smaak niet zo los. Een boterham of een krentebol is ideaal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:06

Nammie schreef:
Ik vrees ook de dag dat Fik in de gaten krijgt dat er ''iets'' in zijn wortelstukje zit!
Hij laat ontworming al niet toe , en ik kan echt niet vechten tegen 850 kilo...dat verlies ik....
Ik hoop dat ik snel ga merken dat zijn gedrag wat stabiliseert.
Nu ik weet dat hij ppid heeft , snap ik hem een stuk beter , en zie ik ook veel meer aan hem.
Vanmorgen zijn tweede tabletje gegeven.
Is het echt het beste om het s'ochtends te geven?

Het schijnt dat de waarden het hele jaar door het hoogst zijn in de morgen.
Maaar ehhh Willy heeft het het grootste deel van zijn 5 jaar gewoon 'savonds gehad.
In het eerste jaar gaven we het vaak in 2 delen om de impact ook nog te verminderen. Dan kreeg hij dus een halve 'smorgens en een halve 'savonds. Toen het allemaal stabiel was hebben we naar verloop van tijd dit afgebouwd naar 1 keer per dag 1 hele pil.

Bij paarden die erg misselijk zijn, kan je er dus (tijdelijk) ook nog voor kiezen om de dosis waar je op dat moment op zit in tweeën te delen. Dus stel je bent al op een halve pil aangeland, dan geef je 'smorgens een kwart en 'savonds een kwart. Gaat het helemaal goed op een gegeven moment, is je paard op orde, eet hij goed en heeft hij geen bijwerkingen meer dan kun je meestal wel naar 1 keer per dag. En zoals gezegd, Willy heeft denk ik zo'n 4 a 4,5 jaar gewoon 1 keer daags 1 pilletje gehad en later zelfs 1,5 en 2 pillen.

Little King - En ja als het niet anders is en je paard eet het niet en je zou het moeten verpulveren, doe dan in ieder geval rubberen handschoenen aan lijkt me? Kijk je moet toch roeien met de riemen die je hebt.. En niet inhaleren!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:18

Ik heb geen idee wat de halfwaarde tijd van Prascend is. Het zou dus best zo kunnen zijn dat de spiegel in het bloed laat zien dat het na bijv 12 uur de maximale werking heeft bereikt. Dan zou je er dus juist heel goed aan doen om het 's avonds te geven. Weet jij daar meer van Fargo?

Ik geef mijn diabeten, die hoge nuchtere waardes hebben geregeld een bepaald pilletje bij de avondmaaltijd, dan staan ze op met prima ochtendwaardes. :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:24

fargo schreef:
Voor Fik: Appel is vochtig, daardoor wordt de geur van de pil vrijgegeven. Je kunt het beter met iets droogs geven, dan komt de geur en smaak niet zo los. Een boterham of een krentebol is ideaal.

Dat is een goede tip!
Ik denk dat ik maar wat ga afwisselen met verschillende smaakjes.
En dat dan verspreid over de dag zodat er niks in zit ,
hij de link moeilijker kan leggen met zijn ochtend cadeautje ,
en ik beter weet wat hij lekker vind.

Fargo , het ophogen van de gift prascend , wat was daar de reden voor?
Weer verhoogde acth waarden? of kreeg hij toch weer insulten?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:25

Uit de bijsluiter:
Citaat:
In een gevoeligere analytische assay waren de plasmaconcentraties volgend op een dosis van 2 μg pergolide/kg zeer laag en variabel, met piekconcentraties variërend van 138 tot 551 pg/ml. De piekconcentraties deden zich voor op 1,25 +/- 0,5 uur (Tmax). Bij de meeste paarden waren plasmaconcentraties slechts gedurende 6 uur na toediening kwantificeerbaar. Eén paard had echter gedurende 24 uur kwantificeerbare concentraties.Terminale halfwaardetijden zijn niet berekend, aangezien er bij de meeste paarden een incomplete opheldering van de plasmaconcentratie-tijd curve was.

Je zou dus denken dat het bij de meeste paarden maar een deel van de dag waarneembaar in het bloed is? Hoewel dit niet bewezen is..
Mogelijk dan dus toch beter om het in de ochtend te geven..?

Beetje ingewikkeld, moet het even laten bezinken geloof ik :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:27

Nee hij heeft nooit meer insulten gehad na de tijd. Na verloop van tijd - lees jaren - ging zijn vacht dan weer duidelijk veranderen - meer slag, structuur veranderde weer, verder was hij er dan prima aan toe maar dat was dan toch een signaal dat het een tandje hoger mocht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:29

IMJ schreef:
Uit de bijsluiter:
Citaat:
In een gevoeligere analytische assay waren de plasmaconcentraties volgend op een dosis van 2 μg pergolide/kg zeer laag en variabel, met piekconcentraties variërend van 138 tot 551 pg/ml. De piekconcentraties deden zich voor op 1,25 +/- 0,5 uur (Tmax). Bij de meeste paarden waren plasmaconcentraties slechts gedurende 6 uur na toediening kwantificeerbaar. Eén paard had echter gedurende 24 uur kwantificeerbare concentraties.Terminale halfwaardetijden zijn niet berekend, aangezien er bij de meeste paarden een incomplete opheldering van de plasmaconcentratie-tijd curve was.

Je zou dus denken dat het bij de meeste paarden maar een deel van de dag waarneembaar in het bloed is? Hoewel dit niet bewezen is..
Mogelijk dan dus toch beter om het in de ochtend te geven..?

Beetje ingewikkeld, moet het even laten bezinken geloof ik :D

En wat bedoelen ze hier dan met plasmaconcentraties ?? :o? :o? Gaat dat dan juist over de ACTH waarden die ze meten of over de mate waarin het medicijn in het lichaam actief is ofzo. Toelichting?? _/-\o_ _/-\o_
EDIT het betreft dus de meetbaarheid van de pergolide in het bloed, had de vraag ervoor niet gezien ;-)
Laatst bijgewerkt door fargo op 16-05-13 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:32

IMJ schreef:
Ik heb geen idee wat de halfwaarde tijd van Prascend is. Het zou dus best zo kunnen zijn dat de spiegel in het bloed laat zien dat het na bijv 12 uur de maximale werking heeft bereikt. Dan zou je er dus juist heel goed aan doen om het 's avonds te geven. Weet jij daar meer van Fargo?

Ik geef mijn diabeten, die hoge nuchtere waardes hebben geregeld een bepaald pilletje bij de avondmaaltijd, dan staan ze op met prima ochtendwaardes. :)

Willy kreeg het eigenlijk altijd aan het einde van de avond voor hij zijn laatste hap kreeg. Zou inderdaad goed kunnen dat dat goed doorwerkte voor zijn ochtendwaardes ;-)
Die piek op half uur tot 1 uur en kwartier dat is precies de tijd waarin ze in het begin het meeste last hebben van hun misselijkheid, dus voeren voordat dat half uur om is als je het voor het eten aan geeft. DAT klopt precies met hoe ik het altijd signaleerde bij Willy. Hij had bij ons zijn eten al op voordat de misselijkheid evt nog toesloeg zeg maar ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:33

Met 'plasmaconcentratie' wordt bedoeld de concentratie van een geneesmiddel in het bloed en dat bepaalt uiteindelijk het effect van het geneesmiddel

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:36

Klopt Jannepauli, alleen waren daar nogal wat variaties in dus staat het niet onomstoten vast..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:43

Ja, uiteraard. Maar het meten daarvan kan praktisch alleen onder kliniekomstandigheden omdat dan met tussenpozen bloed afgenomen wordt en het verloop bekeken kan worden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:45

Nee/ of ook, er werden variabelen gezien, bij 1 paard zelfs tot 24 uur.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 16-05-13 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt