[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:48

Ik heb sinds kort ook een eczemer. En plaats hier dus een stipje om op de hoogte te blijven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:00

Mijn Haflinger schuurt sinds een paar weken enorm. Ik dacht dat dit door de loslatende wintervacht kwam, maar ze doet het nog steeds. Welliswaar iets minder, maar het is nog steeds niet weg.

Ze staan dag en nacht in de wei, maar ik heb haar daar nooit zien schuren aan de drinkbak of het hek. Ook zie ik haar haar nooit raar zitten als ik haar uit te wei haal. Ik denk dus dat ze het daar niet doet.

Ze begint vooral te schuren als ik haar vastzet aan het touw of op stal. Aan het touw schuurt ze voroal haar manenkam, op stal haar staart. Ik heb haar gecontroleerd op luizen, maar die had ze niet. Voor de zekerheid toch anti-luizenmiddel erop, maar geen verschil. Mijn zus had een 'wondermiddel' uit Amerika gekocht, de naam ben ik zo even kwijt. Dat middel zou ook helpen tegen zomerexceem, schuren en het zou de haargroei bevorderen. Ik heb dat spul op Mone's staart gedaan. De volgende dag schuurde ze als een gek. Ik zitte haar aan de rind in de muur vast en ze kronkelde om, met haar kont tegen de muur (dus met haar kont naast haar hoofd stond ze te schuren).
Dit ging zo een paar dagen door, en gister was het schuren met haar staart tegen de muur weer over. Maar ze schuurde wel weer met haar manenkam.
Ik heb in het verleden ook baby-olie geprobeerd, maar daarbij merkte ik geen verschil.

Nu vraag ik me af of jullie nog ideën hebben wat het zou kunnen zijn.
Mone heeft altijd wel geschuurd, maar niet aan het touw. Op stal wel, maar daar komt ze dus ook bijna nooit meer. Ze krijgt geen krachtvoer en ze staat op dieet met een graaskorf. Ik denk dus niet dat het de krachtvoer vorm van zomer exceem zou zijn. We zijn vorige zomer wel van stalling verhuisd (ongeveer 5 kilometer verderop). Op deze stal staan twee paarden met zomerexceem, maar die zijn allebei vrij dik en krijgen ook veel krachtvoer. Het kan natuurlijk ook in de grond zitten...

Dit voorjaar schuurt Mone dus wel wat erger dan vorig jaar, maar niet zo erg dat ik meteen aan zomer exceem denk. In de wei schuurt ze helemaal niet, terwijl daar mogelijkheden genoeg zijn. Ze schuurt wel eens een beetje met haar graaskorf, maar ze gaat dan niet verder met haar manen, wat ze denk ik wel zou doen bij echte zomerexceem. Ze schuurt echt alleen als ik haar vastzet of in een box doe.

Hebben jullie nog tips of suggesties?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:23

als ze nu sinds kort schuurt zou ik even de manen en staart een keer goed wassen om eventuele schilfers en losse haren er eens goed uit te krijgen
dan eventjes goed in de gaten houden of ze wel of niet weer begint met overmatig schuren (oppervlakkig zo af en toe is geen probleem, zodra ze beschadigingen bij zichzelf maakt word het een ander verhaal, en met beschadigingen bedoel ik al plekken waar de haren dun worden/afbreken)
mocht ze dan toch blijven schuren zou je kunnen gaan smeren met vanalles en nog wat, maar ik raad eingelijk al heel snel een deken aan

als het puur de manen is kun je heel makkelijk een halsdeken gebruiken (boett en ivanhoe hebben hem soieso in assortiment, als je iets van boett besteld, niet bij divoza doen maar bij atorka of paardendrogist, scheelt een 40 euro)
manen en staart, dara heeft boett de maan en staartdeken voor, ook weer niet bij divoza bestellen :p

ook op het lichaam, dan een hele pyama

kwa smeren, ik smeer de plekken die niet door dekens bedekt worden momenteel in met bogena uierzalf gemengd met tea tree olie
en spray paard in met endure( vliegenspray die lang werkt )

verder is het kwa smeersels heel erg proefondervindelijk uitzoeken wat werkt,
wat bij het ene paard helpt, hoeft bij de ander niet te helpen

ikzelf vind zedan goudsbloemolie erg prettig om huid te ondersteunen , jeuk te verzachten etc en wondjes van het jeuken soepel te houden

uier smeer ik dik in met bogena met tea tree om mugjes eraf te houden

je zou ook nog paard in de schemer op stal kunnen zetten om de ergste muggen uren te ontwijken

maar omdat die van jou puur schuurt als je haar vast zet denk ik/hoop ik dat het allemaal wel meevalt
zou gewoon eens even lekker de manen wassen en even aankijken wat het doet
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 03-06-08 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:24

ik lees hier net over kliswortel,dat dat zou helpen tegen de jeuk....dit zou je bij kruidvat kunnen halen (is dat een lotion ofzo?)....wie van jullie heeft dit al geprobeerd en helpt het goed?

ik ga morgen eerst op onderzoek uit of de andere paarden ook van die kale plekken hebben,want dan vermoed ik een schimmelinfectie,als dat zo is kan ik haar gaan wassen met imaverol en dan misschien de kliswortel gebruiken tegen de jeuk?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:26

Indi,
welke deken heb je nu dalijk voor Indi ?
en heb je al een idee welke je erbij wil gaan kopen?

kliswortel heb ik alleen ervaring mee b ij mensen , vriendin van me had vlechtjes laten zetten en kreeg daar een jeukhoofd van, die is ton gaan smeren met kliswortel, maar die kon daar dus schijnbaar niet tegen Nagelbijten / Gniffelen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:28

oowie schreef:
ik lees hier net over kliswortel,dat dat zou helpen tegen de jeuk....dit zou je bij kruidvat kunnen halen (is dat een lotion ofzo?)....wie van jullie heeft dit al geprobeerd en helpt het goed?

ik ga morgen eerst op onderzoek uit of de andere paarden ook van die kale plekken hebben,want dan vermoed ik een schimmelinfectie,als dat zo is kan ik haar gaan wassen met imaverol en dan misschien de kliswortel gebruiken tegen de jeuk?

Klitwortel zit alcohol bij in, dus oppassen met wondjes... Kan inderdaad werken bij jeuk, maar zou het niet voor een ZE paard gebruiken, is denk ik net even een te agressief middeltje...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:11

fotootjes van ap zijn eczeem ,vandaag gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en even andere deken op,met een wat korte hals.
met vriendje chico in de wei.die mag ook niet in teveel gras staan,is ook wat gevoelig voor eczeem.

Afbeelding
vind het wel een hele fijne deken voor reserve.
is de wheather beeta soft mesh combo..die heb ik nu al 3 jaar Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:24

Het gaat wel goed met misty, nu ze weer 24/7 staat, ze schuurt alleen wat op haar hooft. De deken houd ik wel op voordat ik alles zeker weet, dus de DA komt binnenkort bloedprikken. Maar verder gaat het super, alleen op haar benen heeft ze wat plekjes van bijten (oplossing?) en op haar hoofd, en daar smeer ik uierzalf op.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:31

Sonja_vR schreef:
als het puur de manen is kun je heel makkelijk een halsdeken gebruiken (boett en ivanhoe hebben hem soieso in assortiment, als je iets van boett besteld, niet bij divoza doen maar bij atorka of paardendrogist, scheelt een 40 euro)
manen en staart, dara heeft boett de maan en staartdeken voor, ook weer niet bij divoza bestellen :p

ook op het lichaam, dan een hele pyama

Een deken zal denk ik niet zoveel uitrichten omdat ze het alleen bij het vaststaan tijdens het poetsen doet. En voor het poetsen zal die deken toch echt af moeten.
Wassen helpt ook niet (heb de goedkoopste c1000 shampoo geprobeerd, paardenshampoo, zonder shampoo). Ze blijft schilfers en jeuk houden Boos! .

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:49

pfff ik baal! kreeg net een mailtje van atorka, dat de caps op zijn op dit moment en dat het nog maar de vraag is of ze nog binnenkomen! dacht net het ideale te hebben gevonden. bah ik baal!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:52

Sonja_vR schreef:
Indi,

had vorig jaar harry`s horse, dis jaar pagony, straks weer pagony, en ik neig naar de everline ivm de kleur. ik lees steeds meer dat de kleur blauw vliegen afstoot?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:53

ikenindi schreef:
Sonja_vR schreef:
Indi,

had vorig jaar harry`s horse, dis jaar pagony, straks weer pagony, en ik neig naar de everline ivm de kleur. ik lees steeds meer dat de kleur blauw vliegen afstoot?

serieus? wie zegt dat?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:41

donkere kleur trekt toch juist vliegen aan ??

maargoed ... het is de afgelopen dagen met dit broeierige weer echt eczeemdagen geweest..
het ging echt super maar nu kreeg ze aan de binnenkant van dr benen eczeem plekjes Nagelbijten / Gniffelen

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:12

__KELLY schreef:
donkere kleur trekt toch juist vliegen aan ??

Blauw hoeft niet donker te zijn he Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:17

everline blauw is redelijk donker
weidegenootje had na drie dagen trouwens de stof tussen de voorbenen al stuk bij de everline, en nu zit er in de buikflap ook een gat
beeste heeft de neiging om met de buik over de grond te schuren als ze ligt ...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:56

Volgens mij stoot wit de viegjes af.. Ik heb gelezen over een man die een tijd lang een kudde geobserveerd heeft. Het viel hem op dat de schimmels in de groep het minste ongedierte om zich heen hadden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:00

Is het misschien wat op meer detailfoto's te maken van de verschillende dekens, zodat het verschil duidelijker per deken wordt? Want ik heb zelf de everline en de Bucas buzz off en dit zijn twee totaal verschillende dekens. Niet alleen qua stof, maar ook het bevestigingsmateriaal en hoe ze zijn gemaakt. De meeste lijken (op afstand) veel op elkaar, maar er zullen behalve de stof toch wel meer verschillen zijn?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:07

kannie schreef:
pfff ik baal! kreeg net een mailtje van atorka, dat de caps op zijn op dit moment en dat het nog maar de vraag is of ze nog binnenkomen! dacht net het ideale te hebben gevonden. bah ik baal!

Bedoel je de suncap? Die kun je ook gewoon in Duitsland bij Boett bestellen. De suncap is daar (net ales de rest van het Boett-assortiment geloof ik) iets goedkoper dan in Nederland. Alleen betaal je meer verzendkosten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:20

Het enige wat mijn lichte deken aantrekt zijn soms wat vliegende torretjes Tong uitsteken
Verder ben ik er erg tevreden over, ik spuit de deken ook regelmatig in met anti-vlieg hoor gewoon als extra.

Bij Indy begint de deken nu iets wat te schuren op bepaalde plekken dus ik heb gister her en der wat glansspray gespoten zodat er wat minder weerstand is op die plekken. Ook op de rug achter de schoft heeft ze elke keer wat haar rechtop staan.

Kwam er achter dat er wel heel wat haar bovenuit de staart komt. Zal wel komen doordat het de hele dag onder een deken zit en losse haartjes niet uit zichzelf er uitgaan.

Er komen ook weer wat maanhaartjes terug op het kale plekje! Go jij! Go jij!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:20

Mijn hafje heeft ook eczeem, maar ik heb nog nooit die plekken kunnen vinden bij hem als appie. Hij staat momenteel op stal en buiten onder een pagony, alleen als het echt heet is gaat die op stal af. Moet zeggen dat hij bijna niet geschuurd heeft, en zijn mooie manen er nog op zitten en mega lang worden Haha! En dat vergeleken met een fjorden kapsel van ruim 1,5 jaar geleden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:40

Boett heeft ook een witte deken Ja
is net niet wit wit zeg maar
http://www.boett.com/files/2620
http://www.boett.com//files/844 deze is een close upje van de (witte) stof

wat betreft verschillen in stof
de everline is iets stretch, de boett is niet stretch...
persoonlijk vind ik de stof van de boett steviger en degelijker aandoen, ook de sluitingen de de elastieken voelen degelijker aan naar mijn idee
de boett is nog steeds in model, de everline van weidegenootje is al veel lubberiger...moet ook eerlijk zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in de everline kwa kwaliteit, ik bedoel , tis wel 120 euro wat je neertelt , daar verwacht ik meer voor
(ik heb geen boett aandelen, ben gewoon fan Clown )

andere goeie optie is de fly free van pegaso
ook te krijgen via Atorka, kost 130 euro dacht ik, is 10 meer dan de everline
, maar die is kwa stof veel beter dan de everline
ik heb er 1 bij mijn merrie gekregen , en die blijft heel goed in model,
buikflap is ook niet te groot of te klein(ook voor de ruinen geschikt Knipoog ) en de flap zit vast aan de deken, dus geen losse flap die schuift of doet

nog een optie is de meulenkamp deken, itch off, is gebaseerd op de boett deken , die is ...150 euro dacht ik
te koop op de site van de meulenkamp

en andere optie voor degene die ene pony in om en nabij ijslander afmetingen hebben is de top reiter deken
die is 80 of 85 euro , maar alleen in ijslander maatje te krijgen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:10

shera schreef:
Volgens mij stoot wit de viegjes af.. Ik heb gelezen over een man die een tijd lang een kudde geobserveerd heeft. Het viel hem op dat de schimmels in de groep het minste ongedierte om zich heen hadden.

ja, maar als je 2 witte paarden hebt gaa ze er alsnog wel op zitten. daarbij klopt het volgfens mij ook niet... maar t schijnt dat ze vroeger in de keukens dat blauw namen tegen de vliegen...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:15

De boett is alleen zo bizar duur!! mijn paard staat nu voor de 3e zomer met een bucas buzz off. ik heb dit jaar een nieuwe erbij, dus ik heb nu 2 dezelfde dekens zodat ik kan wisselen om te wassen of te repareren. in de wei waar hij dit jaar staat heeft hij geen kans om te schuren, maar dat doet hij dus wel volop zodra hij op stal komt. meestal poets ik hem dan uitgebreid, daar geniet hij volop van, en dan scheelt toch wat bij z'n schuursessie daarna op stal... valt me wel op dat het dan ff schuren is, maar daarna staat hij rustig op stal. dus valt allemaal nog mee.

maar ik zat nu te denken aan de pagony, maar dat lijkt me niet zo'n fijne deken qua kwaliteit en hoe die ligt. boett komt bij mij beter over, maar is ook 3x zo duur. beetje jammer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:39

boett is idd aan de prijs, ik heb 200 euro betaald voor de deken bij atorka, bij divoza zou ik 240 euro kwijt zijn geweest (afzetters)
andere optie is nog duitsland, verzenden zit vaak rond de 10 tot 15 euro
dus is even kijken of het zinvol is (de hoeveelheid dat de deken minder kost tegenover de grotere verzendkosten)

maar kwa duur, sja
ik heb de boett nu wel gekocht omdat het in mijn ogen 1 van de beste dekens is, ik ken iemand die haar deken nu al 6 jaar achter elkaar gebruikt, zitten wel wat reparaties aan, maar hij is nog steeds prima bruikbaar
en zo ken ik mee rmensne die al echt een flink aantal seizoenen met hun boettje doen (2 tot 6 of zelfs langer)
ik denk niet dat je dat met en pagony, equitheme, vantaggio of andere goedkope deken gaat redden

als je paard een sloper is, dan zou ik het idd ook niet graag uitgeven voor een deken
maar ja, de mijne is geen sloper, dus dan maar 1 keer een dure deken erbij ipv 3 pagonies op een jaar
mijn reserve deken is de fly free, doet ook veel steviger/degelijker aan dan de everline
mijn fly free is van onbekende leeftijd, ik gok dat hij twee seizoenen is gebruikt,
de fly free van stalgenoot is minimaal 3 seizoenen gebruikt en vorig jaar gesloopt door shetje wat erbij op de wei stond (dekneigingen, )
dit seizoen is hij echt overleden

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:48

mijn paard is geen sloper. m'n buzz off die 2 seizoenen gebruikt is heeft wel reparaties ondergaan, maar toen stond hij een weiland met een hek waar hij stond te schuren. hij was toen ook wat jonger en lager in rang. nu is hij de dominantste van de groep, dat scheelt ook wel qua beschadigingen.

ik zal eens bij atorka kijken want dat scheelt nogal. al vind ik 200 euro nog steeds bizar veel geld.