[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:33

Echt wel!
Sjaak doet dat ook he, schudden...neus op de grond....schudden..neus op de grond
hij doet het heeeel erg zeg, wat sneu....met masker op doet hij het niet??

Ik heb vanmiddag gewoon een buitenrit gemaakt. :D
In het bos werd ap wel erg vervelend,veel schudden,met zijn neus langs zijn benen.
maar verder geen last gehad.

Even over de prednisolon. Appie heeft die gehad voor longklachten,maar dat het bij hem geen invloed had op het schudden wil niet zeggen dat het bij een ander paard ook zo is.
ik heb zelf ook wel prednison gehad,maar ik heb er zelf ook geen rare dingen van gemerkt.
Er word vaak negatief over gedaan,maar het is wel een middel wat best kan helpen.
appie heeft in die periode toen hij prednisolon kreeg beperkt in het gras gestaan en heb verder geen problemen er van gemerkt.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:05

My_Little_P schreef:
Hier trouwens nog een filmpje waar ik het masker afhaal. Pff die reactie...

Wow zeg, die is heftig! En ik dacht dat Guus heftig reageerde...

Masker van Kramer heb ik vorig jaar voor mn andere draver aangeschaft, aangezien deze kap erg zacht is aan de binnenkant. Hij heeft een extreem gevoelige huid, en krijgt overal plekjes en bultjes van, dus had een kap nodig dus absoluut niet schuurde.
En nu Guus er is dus dezelfde kap gekocht, maar dan een met neusflapje voor het schudden. En het is echt ideaal: met rijden en naar de wei brengen kap op, op het land neusflapje eraf ritsen, en hij staat heerlijk rustig in de wei (flapje is wat aan de lange kant, aangezien de kap ook iets te groot is voor hem, dus zit in de weg met grazen)

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:11

Zo, die reageert echt wel heftig := Daar is [***] niks tegen :+

Ik heb in theorie ook niks tegen cortisone (al gebruik ik het liever niet) maar wel tegen het feit dat een DA bij alles als eerste oplossing "we spuiten cortisone" heeft .. Daar heb ik niet veel mee, uiteindelijk lost dat nooit echt het probleem op, het laat gewoon de symptomen verdwijnen (als je geluk hebt). Even heel simpel gesteld ;)

Hier vandaag begonnen met de Puur Pollen. Ook even een ritje gemaakt om te kijken hoe het ervoor stond, kan ik makkelijker vergelijken dan wanneer ik een maand niet meer gereden heb :P Ondanks dat [***] veel last van zichzelf heeft (ook tijdens dat ritje) heb ik wel het idee dat het hem deugd doet om er op uit te trekken en samen iets te ondernemen .. Dus is beetje moeilijk om te weten wat ik moet doen, met ritjes heeft hij last, maar enkel maar op de weide en af en toe poetsen wordt hij blijkbaar ook niet vrolijk van :+

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:22

Ja, ik heb het geluid ook maar weggehaald, want ik kreeg het wel even te kwaad :o

Met kap doet ie niks, tótdat ie aandraaft/galoppeert. Dan is het over met de pret. Het scheelt wel veel, maar het blijft niet fijn om te rijden.

Ja, inderdaad doet Sjaak het ook over de grond wrijven met zijn lippen en zelfs met zijn tanden, echt heel vreemd. Zag het hem vandaag nog doen toen ik m van de wei haalde.
Prednisolon wil ik op zich best geven hoor (al is en blijft het rommel), maar ik wil liever eerst weten wat er aan de hand is, voor dat ik m wat geef.

Heb je het niet te doen met Appie als ie zo schudt? Ik vind de wetenschap dat ie zoveel pijn heeft echt vreselijk...

Ahum, je bedoelt het vast niet zo, Sabine, maar het := achter hoe heftig Sjaak schudt vind ik niet echt op zijn plaats :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:33

Nagelbijten van spanning/'angst' voor wat je ziet niet gepast? Stomme smiley ook..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:36

Appie schudde vandaag maar 4x,en die had ik niet verwacht, want hij is eigenlijk vrij van schudden.
Anders stap ik er namelijk niet op...dat vind ik zielig

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:19

[***] schreef:
Nagelbijten van spanning/'angst' voor wat je ziet niet gepast? Stomme smiley ook..

:D Wist overigens niet dat het ook voor nagelbijten stond, mijn fout :o
Ach, what's in a smilie :(:) :+ *\o/* /3 :j

Ja, dat heb ik nou ook precies zo ellepel! Heeft Appie het ooit net zo erg gehad als Sjaak of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:28

Ja sorry, heb nogal gelezen dat er verwarring bestaat over die smiley maar ik zie er dus een nagelbijter in.. Zal het gebruik proberen te voorkomen ;)

Ik heb ook gezegd 'zolang hij schudt kruip ik er niet op' maar hij begon wat rare trekjes te krijgen, alsof hij vond dat hij niet meer genoeg aandacht kreeg omdat we samen niks meer deden (buiten het poetsen dan maar dat is nooit zo zijn favoriete bezigheid geweest). Vandaag dan om te testen klein rondje gedaan en had meteen een hele andere pony, ook later met binnen zetten etc.. Best gek..

Maarja, we zien wel.. hopelijk doet het middel nog iets, en dan kunnen we hopelijk weer verder :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:34

Sjaak is erger hoor :j
filmpje van appie op zijn ergst staat op de vorige pagina denk ik.

Stomme is dat appie tijdens zijn erge schud periode wel heel ontspannen was..je kon hem op 2 pinken rijden.
maar dat deed ik dan niet,vond het zo sneu!
vanmiddag ook, hij schudde dan heel onverwachts wel erg,maar hij liep zo lekker door..dan laat ik hem ook gewoon lopen :j
ik heb hem wel altijd los laten werken in de bak..dan kon hij zelf kiezen of hij wilde lopen of niet.
hij wil wel graag wat voor je doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:01

Dat heb ik met [***] ook, laat hem altijd in eigen tempo en eigen houding lopen en dan kachelt hij doorgaans gewoon fijn door. Dan lijkt het niet alsof hij echt last heeft (buiten het schudden en krabben op zich dan) terwijl als het hem echt niet gaat hij echt gaat staken en boos wordt (en daar heb ik meer dan voldoende ervaring mee ondertussen, maar dat heeft andere oorzaken dan het headshaken).. Daarom is alles zo dubbel -O-

In het bos vandaag had hij het echt moeilijk maar daar is in verhouding weinig gras. Denk dat dat eerder puur op de beestjes was want het begon toen daas 1 op hem neergestreken was. Was hem ook vergeten in te spuiten en had nog geen vliegendeken om..

Verder had hij geen last op stukken met hoog (uitgebloeid?) gras, langs de weg bv. Maar des te meer langs het vers gemaaide veld wat ik niet kon ontwijken. Dus het gras blijft zeker de trigger, maar zou hij door die allergie ook zo gevoelig reageren op insecten ed? Want borstelen hoeft ook nooit uitgebreid in de zomer... Zijn 'zomereczeem' heeft hij trouwens nog altijd geen last van, dus dat is het gewoon niet denk ik zo ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:04

Als ik erover heen gelezen heb, dan sorry, maar heb jij ook laten testen op allergieën, Sabine?

Ja, dat filmpje heb ik inderdaad gezien :o
Sjaak is echt een werkpaard, doet heel erg zijn best voor je (wat af en toe ook moeilijk is). Ik kan nu niet rijden, helaas. Wilde dit jaar eindelijk echt gaan starten met wedstrijden (heb al heel wat te stellen gehad met m), maar dat zit er jammer genoeg niet in, vrees ik -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:38

Ik heb erover zitten nadenken maar alle partijen zeiden eigenlijk dat het zinloos was omdat het wel duidelijk is dat het om een allergie gaat en zelfs waarvoor valt echt wel op. Verder is het enorm duur, blijkbaar niet altijd betrouwbaar en niet specifiek (tenzij je nog extra testen gaat aanvragen maar dan wordt het weer duurder). Dus daarom niet gedaan, maar als je compleet in het duister tast mbt de oorzaak kan het misschien wel een idee geven.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:53

Allergietesten zo duur? Wat denk je dan dat die kosten? (ik weet het nl nog niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:01

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België kunnen de testen voor paarden maar op 1 plaats gebeuren en zou dat voor een basistest (dus zeg maar grassen, bomen, schimmels, insecten.. volgens mij algemeen) rond de 250 euro zitten. Dan komt er nog de DA zelf bij natuurlijk (voorrijkosten & bloedname).

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:20

Als ik hier zo op Bokt rondkijk, is het in NL lang niet zo duur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:37

Ja? Toen ik rondkeek vond ik ook enkel maar bedragen van 100en euro's, maar heb misschien verkeerd gekeken ;) Nu maakt het voor hier niet uit, aangezien met wat denk & vergelijkwerk wel duidelijk is waar het probleem zit, dus we richten ons nu op hopelijk een oplossing :)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:52

Nou, de test die tot nog toe is uitgevoerd toont enkel aan óf ie ergens allergisch voor is, niet eens in welke mate. Als ze daar 250 euro voor vragen zijn het criminelen :+ . Ik zal het deze week eens vragen als ze het nieuwe bloed af komt nemen voor de aanvullende test. Ik houd jullie op de hoogte ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:07

Hmm neen, een algemene test zal zo'n bedrag niet zijn (mag ik hopen voor je ;) ) maar dat heeft in mijn geval geen zin, want iedereen kan zien dat hij allergisch is :+

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:16

Ik heb allergietesten laten doen bij Geert. Het was geen honderden euro's hoor!
Alleen, de uitslagen kon ik niet veel mee. Geert bleek allergisch te zijn voor zuring, distel, mijten en......kakkerlakken.
Kakkerlakken...dat kan toch niet kloppen? Hij is daar nooit mee in contact gekomen. En zuring staat er niet veel in het bos waar hij loopt te schudden

Ik heb dit ook voorgelegd aan Steffi van der Laarse die hem nu behandelt. Zij zegt dat de bloedtesten ook niet betrouwbaar zijn.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:45

[***] schreef:
Verder had hij geen last op stukken met hoog (uitgebloeid?) gras, langs de weg bv. Maar des te meer langs het vers gemaaide veld wat ik niet kon ontwijken. Dus het gras blijft zeker de trigger, maar zou hij door die allergie ook zo gevoelig reageren op insecten ed? Want borstelen hoeft ook nooit uitgebreid in de zomer... Zijn 'zomereczeem' heeft hij trouwens nog altijd geen last van, dus dat is het gewoon niet denk ik zo ;)

Dat heeft Guus ook, pas gemaaid gras is een drama, hoog gras totaal niet. Op de wei zelf ook niet gelukkig. Hij reageert ook flink op insecten. Niet altijd op bromvliegen, maar wel als hij maar denk dat er iets prikkends in de buurt is. Poetsen is hij daarentegen dan wel weer gek op *D Je zal ook maar jeuk hebben, dan is die rosborstel heerlijk!! :D

Vandaag helaas weer een slechte dag, veel geschud, maar ook veel gemaaid gras in het bos en heeeel veeeel kleine vliegjes. Veel gestapt, dan gaat het beter. Arme jochie had ook nog flink spierpijn van de tandarts van afgelopen vrijdag. Ondanks dubbel dosis sedatie best veel stress gehad, en dat was te merken.

Helaas was dit mogelijk ons laatste ritje voor de komende tijd. Gisteren een gekke bult in zn lies ontdekt: mogelijk een fibroom, dus dat wordt morgen of dinsdag (moet nog ff afspraak maken) verwijderd... |( Gaan we net zo lekker, komt dit er weer tussen. Nou ja, moet maar ff doorbijten weer.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:27

Met mijn paardje gaat het redelijk.In de bak is hij goed te rijden, op buitenrit ligt het eraan waar we rijden. Ik moet zeggen dat hij alleen last heeft bij verhoogde inspanning zoal;s heuvel op galopperen.
Ik vermoed bij hem echt een pollenallergie. Ik heb het eens bijgehouden met pollennieuws (kun je zien hoe hoog de pollendruk is) en ik heb zelf ook hooikoorts. Wat viel op. Hij had er last van op dagen dat ik er ook last van had en er een verhoogde pollendruk was.
Helaas woon ik wel in het zuiden van het land, waar de pollendruk vaak het hoogst is.

Ik heb al overleg met de dierenarts gehad. Hij gaf aan dat je cortizonen kunt geven of humane anti histaminica. Echter, hij was hier alleen voorstander van als het paard er extreem last van had. Bij humane anti histaminica moet je zo'n 50/60 tabletten per dag geven wil je effect hebben.

Omdat bij mensen probiotica ook wel wordt ingezet bij allergieën; hebben de dierenarts en ik besloten hem hiervan een kuur te geven.
Ben heel benieuwd *\o/* *\o/*
Hij adviseerde ook de hoeveelheid MSM die ik nu geef te verhogen

Verder denk ik dan toch weer aan magnesium en sprirulina (wel in de juiste dosering)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:58

[***] schreef:
Hmm neen, een algemene test zal zo'n bedrag niet zijn (mag ik hopen voor je ;) ) maar dat heeft in mijn geval geen zin, want iedereen kan zien dat hij allergisch is :+

Zijn ergste allergie lijkt mij toch zijn lichtallergie, knappe dierenarts die dat uit het bloed kan halen :D, maar er zijn vaak meerdere oorzaken en ik wil in ieder geval proberen naast het licht de anderen te bestrijden. Werkt dat niet of niet genoeg, dan ga ik weer verder kijken. Tja en je moet iets toch?

Marloezz: Weet je wel in welke mate de allergie is of ook niet?

Wat balen Graffi86! Sterkte :(:)

Gisteren en vandaag was echt een drama voor pollenallergie hoorde ik op het nieuws, Zandro, iets van gemerkt?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:30

Hoi, nee de test gaf niet aan in welke mate. Eerst is er een algemene test gedaan, daarna toegespitst op de dingen die uitslag gaven.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:56

Yep; zowel ik als mijn paard hadden er veel last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:13

Wij hebben vandaag een klein rondje gedaan, wilde gewoon even testen of hij minder heftig zou reageren als hij compleet ingepakt was (op de insecten dan, omdat de eerste dazen alweer actief zijn). Heb nog geen rij-vliegendeken dus had even het eczeemdeken genomen, weet ik tenminste of het de moeite en kosten waard is ;)

Zo liep hij er vandaag bij .. is hetzelfde stukje weg als het andere filmpje (iets minder wind maar toch nog behoorlijk, zeker naar het einde van het filmpje toe)

Ter vergelijk op 12 mei:

En inderdaad My_Little_P , je moet iets :j En als je denkt dat er nog andere dingen meespelen maar je kan niet meteen zeggen wat helpt zo'n test je misschien wel in de juiste richting :)