[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emma_evg

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:30

Hier zitten nu ook al flink veel dazen ;( werd zaterdag al weer achtervolgd door een zwerm

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:50

Vandaag zelf voor t eerst weer gestoken door dazen auwie! En bizar veel vliegen zitten hier . Niet normaal.

Weet iemdand of de rambo sih er ook in een bredere variant is voor mijn tank tinker?

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:05

Zover ik weet, is de SIH maar in één variant.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:17

Meer mensen met een RSIH waarbij de buikflap te breed is (klitteband kan niet sluiten) en de gaten bij de oren te smal?
Ik kan er wel eea aan verbouwen, maar het is toch lichtelijk bijzonder dat ze met een maat 135 onderlengte verwachten dat er standaard een skippybal ipv een normaal formaat buik onder hangt..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:20

Liever te lang dan te kort, korter maken gaat makkelijk, een stuk eraan zetten niet en een rondgeribt paard moet er ook in passen.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:15

JudithO schreef:
Meer mensen met een RSIH waarbij de buikflap te breed is (klitteband kan niet sluiten) en de gaten bij de oren te smal?
Ik kan er wel eea aan verbouwen, maar het is toch lichtelijk bijzonder dat ze met een maat 135 onderlengte verwachten dat er standaard een skippybal ipv een normaal formaat buik onder hangt..

Yup, hééél herkenbaar jammer genoeg ! Ik heb nu de RSIH vamoose en de buikflap daar kan ze twee keer in bij wijze van spreken -O- . Ze is wel een smalle madam, maar toch, moesten ze de klittenband gewoon langer maken dan was het probleem opgelost. Jammer genoeg kan ik totaal niet overweg met naald en draad en moet het dus zo blijven hangen onder haar buik. Want de buikriemen zijn trouwens ook te lang, staan volledig op hun kortste _-:( . Jammer maar helaas. . . Voor de rest een super deken +:)+ .

Ohja, de oortjes zijn wel perfect :j .

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:29

RISH is er ook in tussenmaten, bv 190, dit is de brede maat/variant van 185

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:06

Ga dan gewoon ff naar zo'n naai atelier, heb ik ook wel eens gedaan. Mevrouw snapte er niks van hoe het moest, dus ik kon er gewoon ff bij blijven staan terwijl zij iets repareerde :)

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:20

Kinke schreef:
Ga dan gewoon ff naar zo'n naai atelier, heb ik ook wel eens gedaan. Mevrouw snapte er niks van hoe het moest, dus ik kon er gewoon ff bij blijven staan terwijl zij iets repareerde :)

Mja misschien wel een gedacht, ik bekijk het wel eens :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:21

Lijkt mij persoonlijk hartstikke gevaarlijk als de riemen zo los hangen, ik zou bang zijn dat ze bijvoorbeeld bij het rollen met een hoef verstrikt raakt.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:52

Ja dat heb ik ook al zitten denken, ik ga het wel bekijken. Ik heb het deken nog maar twee weekjes en probleem is dat ze niet zonder deken kan :( . Mijn reservedeken zit namelijk ook al in de maak dus is effe daar op wachten . . .

SofieRoels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:40

Hey allemaal,
Ik ben net nieuw in het topic zomereczeem en me hier nu helemaal in aan het verdiepen. Ik hoop dat jullie me wat raad kunnen geven:

M'n halve stal blijkt dit nu te hebben.
We hebben hem nu 3 maanden, daarvoor kwam hij van de dierenbescherming ( was 12 maanden opgesloten in een enorm klein stalletje zonder verzorging of beweging te krijgen).
In het begin had heel veel wondjes doordat hij zo'n slechte verzorging had gekregen. Nu ziet hij er al veel veel beter uit.
Heeft een tijd op de wei gestaan. Maar nu staat hij op stal ( en gaat overdag een paar uur op de wei) omdat het echt niet klikte met de kudde en hij niet mocht eten van hen en echt trappen kregen.
Nu op stal staat begint hij zich helemaal open te schuren. De staart was opengeschuurd toen hij bij ons aankwam ( door de te kleine stal) en daar blijft hij voorlopig nog goed af, maar de manen en zijn hoofd zijn helaas het doelwit. Al de huid onder z'n manen is kapot geschuurd, al z'n haar onder z'n manen is daar weg en zijn manen staan echt recht als een punker en voel enorm ruw aan. ( voorlopig zijn ze er nog wel)
Ook z'n hoofd, daar schuurt mij mee tot hij wondjes heeft bv net boven z'n ogen, onder z'n voorlok....
Nu blijft hij voorlopig z'n manen nog wel te behouden.
Ik heb direkt dit allemaal doorgegeven aan de eigenaar met de vraag of dit eczeem of iets anders zou zijn....
zij zegt dat dit wel eczeem zal zijn en dat als ik een middeltje zoek ze het wel zal betalen.
De ene dag schuurt hij veel, de andere dag veel minder,
Wat denken jullie?
Hebben jullie iets van zalf of spray aan te raden dat alvast de jeuk zal verminderen nu?
Of denken jullie dat dit geen eczeem is doordat z'n manen nog heel zijn maar de huid eronder her doel wit is?
Ik heb ook een paar foto's erbij gevoegd.

Grtjs

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:58

Omany schreef:
JudithO schreef:

Yup, hééél herkenbaar jammer genoeg ! Ik heb nu de RSIH vamoose en de buikflap daar kan ze twee keer in bij wijze van spreken -O- . Ze is wel een smalle madam, maar toch, moesten ze de klittenband gewoon langer maken dan was het probleem opgelost. Jammer genoeg kan ik totaal niet overweg met naald en draad en moet het dus zo blijven hangen onder haar buik. Want de buikriemen zijn trouwens ook te lang, staan volledig op hun kortste _-:( . Jammer maar helaas. . . Voor de rest een super deken +:)+ .

Ohja, de oortjes zijn wel perfect :j .

Die van mij is niet heel breed maar ook niet smal. Een gewone tussenmaat dus. Oortjes zijn echt wel flink te smal in de deken. Bij hem hangen de singels wel goed, maar de buikflap blijft er niet door op z'n plek. Het zou inderdaad veel schelen als het klittenband langer zou zijn geweest. Daar zit nog 10-20 cm tussen helaas. Toch een aardig groot verschil imo.
Misschien Rambo er maar eens over contacten. Als zij niks aan feedback terugkrijgen kunnen ze er ook niks aan veranderen ten slotte ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:42

@sofieroels: lees even de laatste 5 pagina's en de OP terug, dan heb je al veel info.

In het kort, eczeemdeken op en tegelijk iets smeren tegen de jeuk, anders schuurt hij je deken kapot.
Veel hier hebben goed resultaat met Derfen, maar het werkt niet voor ieder paard. Soms is het even zoeken naar het best werkende product.

Daarnaast werkt het opstal zetten ruim voor zonsondergang en tot ruim na zonsopkomst goed, maar alleen als je een stal hebt in een schuur zonder directe toegang naar buiten/buitenluik of dicht bij de deur. Knutten vliegen niet zo ver naar binnen.

Voeding met weinig suikers, pas ook op met gras, kan ook verschil maken.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:49

SofieRoels schreef:
Hey allemaal,
Ik ben net nieuw in het topic zomereczeem en me hier nu helemaal in aan het verdiepen. Ik hoop dat jullie me wat raad kunnen geven:

M'n halve stal blijkt dit nu te hebben.
We hebben hem nu 3 maanden, daarvoor kwam hij van de dierenbescherming ( was 12 maanden opgesloten in een enorm klein stalletje zonder verzorging of beweging te krijgen).
In het begin had heel veel wondjes doordat hij zo'n slechte verzorging had gekregen. Nu ziet hij er al veel veel beter uit.
Heeft een tijd op de wei gestaan. Maar nu staat hij op stal ( en gaat overdag een paar uur op de wei) omdat het echt niet klikte met de kudde en hij niet mocht eten van hen en echt trappen kregen.
Nu op stal staat begint hij zich helemaal open te schuren. De staart was opengeschuurd toen hij bij ons aankwam ( door de te kleine stal) en daar blijft hij voorlopig nog goed af, maar de manen en zijn hoofd zijn helaas het doelwit. Al de huid onder z'n manen is kapot geschuurd, al z'n haar onder z'n manen is daar weg en zijn manen staan echt recht als een punker en voel enorm ruw aan. ( voorlopig zijn ze er nog wel)
Ook z'n hoofd, daar schuurt mij mee tot hij wondjes heeft bv net boven z'n ogen, onder z'n voorlok....
Nu blijft hij voorlopig z'n manen nog wel te behouden.
Ik heb direkt dit allemaal doorgegeven aan de eigenaar met de vraag of dit eczeem of iets anders zou zijn....
zij zegt dat dit wel eczeem zal zijn en dat als ik een middeltje zoek ze het wel zal betalen.
De ene dag schuurt hij veel, de andere dag veel minder,
Wat denken jullie?
Hebben jullie iets van zalf of spray aan te raden dat alvast de jeuk zal verminderen nu?
Of denken jullie dat dit geen eczeem is doordat z'n manen nog heel zijn maar de huid eronder her doel wit is?
Ik heb ook een paar foto's erbij gevoegd.

Grtjs

Hey

Sorry ik zie geen foto s maar kan me voorstellen dat het miserie is en je er echt ni blij van wordt, zoals je hier kan zien zijn er veel produkten en dingen die gedaan worden en het is altijd zoeken
Ikzelf heb 2 zware jeukpaardjes waarvan 1 supergevoelig
Beide staan ze onder een deken, krijgen ze eten met zo weinig mogelijk suikers in dus ook geen melasse ofzo, weide beperkt en ik smeer nu drie weken met helmosan, en heb een zalig resultaat ( heb een topic met fotos testen van het product helmosan ) en paardjes vinden het zalig als ik smeer, het stinkt ook niet
Kijk maar es
Veel succes en hopelijk vind je voor jou het middel dat je jeuk wegneemt
Groetjes

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:51

Ik heb mijn eczemertje dit voorjaar voor t eerst s nachts op stal, overdag n deken op en -afklopafklop- geen dikke ribbels meer en schuurt nauwelijks nog!! Was echt van t 24/7 buiten maar ik hou t nu toch maar bij t op stal zetten...

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:57

WowAmigo schreef:
Ik heb mijn eczemertje dit voorjaar voor t eerst s nachts op stal, overdag n deken op en -afklopafklop- geen dikke ribbels meer en schuurt nauwelijks nog!! Was echt van t 24/7 buiten maar ik hou t nu toch maar bij t op stal zetten...

'

Mijn moeten s nacht buiten overdag wordt je opgegeten door de dazen
Blij dat jij ook een oplossing hebt want tis toch elkende he

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:00

Voor de mijne werkt dat ook het beste, bij gunstig stabiel weer kan de deken zelfs afblijven: droog(ook de grond) warm en wind va kracht 3.
Ik denk dat ze ongeveer de helft van de tijd de deken opheeft.

Bij dazen helpt de deken toch overdag?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:06

Wij hebben een knuttenparadijs, maar gek genoeg nog weinig dazen hier! Maar idd dan helpt de deken ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:01

SofieRoels, je hebt geen foto's bijgevoegd.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:24

WowAmigo schreef:
Wij hebben een knuttenparadijs, maar gek genoeg nog weinig dazen hier! Maar idd dan helpt de deken ook.

Ow maar die hebben we ook in overvloed tis gewoon een grote ellende op da vlak pffff

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:03

Hier ook miserie wat de insecten betreft. Het ziet al zwart van de dazen, veel meer vliegen en ook een pak meer knutten. Echt vorig jaar waren het er veel minder en de dazen ook later. En tot nu toe nog geen middeltje gevonden dat ze weg houdt helaas

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:40

Hier staan de paarden helaas ook in een insectenparadijs. Bomen, allerlei dieren, stilstaand water, etc, maar door de MCQ staat die van mij gewoon tussen de anderen zonder deken en heeft eigenlijk geen last van zijn eczeem. Wel heeft hij geïrriteerde plekjes op zijn hoofd (en op zijn rug, maar dat zal door z'n speelkameraadjes komen). Ik was zo nu en dan met ZT shampoo en houdt de plekjes soepel met aloë vera gel. De MCQ spray ik elke avond in zijn manen en staart.

In welke maanden zijn de knutten het actiefst?

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:59

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:13

We hebben onze pony nu 7 maanden en hebben van de verkoper niets over zomereczeem meegekregen. Wel naar gevraagd, maar in november was er niets te zien en misschien had ze aan de kust er ook geen last van.
Maar helaas zien we irritatieplekjes op haar voorhoofd en ze schuurt verschrikkelijk. Haar prachtige zwarte manen zijn nu grotendeels eraf geschuurd. Hele stukken zijn weg. Ze heeft nu al een tijdje een vliegendeken op, maar ik denk niet dat dat genoeg is.
Op haar hele lichaam is verder niets te zien. Ook niet bij de manen. Maar een pony gaat toch niet vanzelf schuren? Op haar voorhoofd lijken het wel echt eczeemplekjes.
Wat kunnen we er nu nog aan doen? Een vliegenmasker of dat middeltje hierboven?
Ik heb me wat in zitten lezen in eczeem, maar alleen eczeemdeken werd als echt effectief genoemd... Zou dat nu nog zin hebben om aan te schaffen? Of zijn we er te laat mee?