[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:26

zit zelf ook al te zoeken naar die waardes, maar kom tot nu toe alleen die voor een varken tegen, grrr...

Ja , MiniMe had er gisteravond ook al weer 2 bij op haar onderbuik, zijn toch echt steken hoor. Maar dat geloof ik toch niet van die enorme zwelling die elk jaar dus op dezelfde plek verschijnt...

Oh Super Top van je Meganyr, als ik het niet krijgen kan, stuur ik je maar al te graag een pb! Thanks!

http://www.ikbvarken.nl/Over-IKB-Varken/Drinkwater.aspx

meer kon ik tot nu toe niet vinden helaas...

http://www.lenntech.nl/elementen-en-wat ... normen.htm

volgens mij is dit wel wat, nu het nog snappen....

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 05:07

Ik zie dat mijn telefoon mooie woorden gemaakt had :D damn autocorrect.
Knap dat je t kon ontcijferen!

Vocht door de warmte zat het ook niet zijn. Hmm..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:48

Tjonge, jonge, jonge zeg! Ik voel mij gewoon een dierenbeul onderhand!
Vandaag toch weer met MiniMe aan de gang gegaan in de bak, zo veel mogelijk recht uit en het eerste rondje dat ze aandraaft loopt ze super en dan zie ik het er gewoon zo bij haar er inschieten, weer tussen die knie en sprong. Gelijk warm en dik en op het zand kreupel en minder op het harde.
Nou begin ik er echt niet meer aan gewoon, dan maar geen eten er meer in, maar beweging geven werkt dus echt niet meer gewoon, goh wat baal ik hier van zeg, arme pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:14

Ah dat is inderdaad sneu, weet je ook wat de oorzaak is dat het er zo ''in schiet''?
Lijkt me onwijs lastig en ook niet gezond..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:24

ohjajoh6 schreef:
Tjonge, jonge, jonge zeg! Ik voel mij gewoon een dierenbeul onderhand!
Vandaag toch weer met MiniMe aan de gang gegaan in de bak, zo veel mogelijk recht uit en het eerste rondje dat ze aandraaft loopt ze super en dan zie ik het er gewoon zo bij haar er inschieten, weer tussen die knie en sprong. Gelijk warm en dik en op het zand kreupel en minder op het harde.
Nou begin ik er echt niet meer aan gewoon, dan maar geen eten er meer in, maar beweging geven werkt dus echt niet meer gewoon, goh wat baal ik hier van zeg, arme pony!

En alleen stappen gaat ook niet?
Is het echt tussen knie en sprong, en niet de knie(banden)? Dat kan bij shetten nogal een zwak punt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:39

Nee, volgens de verschillende DA's, ook die van toen het verleden jaar gebeurde, zeggen allemaal dat het een ontsteking is. Moet haar dan weer 6 weken rust geven en ga maar net als vorig jaar weer met Midalgan en later met coolinggel aan de slag.

Nee want dat met die kniebandjes heeft ze ook! Maar daar gaan ze alleen korter van lopen , totdat ze weer lekker soepel zijn, maar haar draf was juist super, ik zag haar gewoon een soort van verstappen en toen ging ze ook echt gelijk kreupelen. Het is echt het "rechte" stukje zeg maar tussen knie en sprong, je voelt het warm en dik worden...

Afbeelding
Het zit dus exact tussen die 2 cirkels op het 2 plaatje.

Maar ik schaar het echt onder de vele andere ontstekingen , die ze dus heeft op moment in alle vormen en maten...
En het ging juist even zo goed!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:40

Ik meld me weer eens voor een update, zo’n 2/3 maanden geleden, heb ik geconstateerd dat Furi zwalkt. De DA is toen geweest en heeft niks raars kunnen constateren, ze vond het zelf meevallen. Ik heb de Prascend van ½ naar ¾ verhoogd en er is geen verandering opgetreden. Ze doet het alleen in stap. Draf en galop is geen probleem, ze heeft geen verandering in gedrag en racet de hele wei nog door. Ataxie, TIA etc lijkt uitgesloten.

Recent is de TA geweest, de DA die erbij is voor de verdoving vond dat ze niet zwalkte maar meer op eieren liep… DA heeft zelf een cushie gehad en wat meer ervaring van PPID. Een kleine klinische check en ze dacht meteen aan hoefbevangenheid! Ze denkt niet dat de tumor ergens op drukt aangezien haar ogen/zicht nog goed is.
Furi haar stand is inderdaad veranderd en ik zag nu ook dat ze in rust heel licht naar achteren leunt. Haar hoeven zijn niet warm enkel de kroonwand voelt lauw aan. Haar hoef is van onderen aan het veranderen, de zijkant ‘waait’ iets uit. De symptonen zijn zo subtiel, maar ik zie het duidelijker omdat ik haar door en door ken. Echter niet aan bevangenheid gedacht, Furi heeft gelukkig geen verleden met HB.
DA vond het niet raar dat mijn DA niks opgevallen was omdat het zo subtiel is. Ze gaf aan dat de bevangenheid door de PPID en cortisol van binnenuit komt, (er kan enige nuance zijn in mijn vertaling ;)) en ik naast de Prascend niet meer kan doen. Behalve verlichting geven door anders kappen of ijzers met zooltjes. Ik had haar gevraagd of Furi van het gras of moest, maar ze was duidelijk dat ze denkt dat dat toch geen zin heeft omdat het puur door de PPID komt (let op ze had het specifiek over Furi!). Haar verklaring is erg plausibel en ik laat haar vierkant beslaan met zooltjes, Furi liep al een aantal jaren blootvoets. Dat vind ik meer dan het proberen waard en kan in principe toch geen kwaad, hopelijk helpt het!
Er is nog zo weinig bekend over PPID en vooral de eindstadia dat ik erg blij ben dat de DA dit opmerkte. Een DA die zelf praktijkervaring heeft met een eigen cushie is sowieso veel waard. Ze woont helaas meer dan 300 km verder dus ze is niet mijn DA. De TA en DA komen 2x per jaar een hele dag paarden behandelen (de moeder van de DA staat op mijn vorige pensionstalling, vandaar). Voor Furi komen ze speciaal nog langs sinds ik met haar 2 jaar geleden verhuisd ben, erg fijn. Furi had overigens een lange kies die druk gaf op de kies eronder, daar is een stukje vanaf gehaald. Kunnen we weer een half jaar vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:57

Jeetje wat een verhaal ook weer Furi! Bizar is dat toch he, dat jij dan als enige wel ziet dat er wat mis is, maar toch ook je vinger er niet op kan leggen, wel super van die 2e DA zeg. Maar bedoelde zij dan ook dat er behalve door te verhogen met de prascend daar verder niets mee te doen is? Want je had tenslotte al verhoogd toch? Want ijzers met zooltjes, zijn toch alleen verlichtend, niet genezend van de hb? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:17

Je begrijpt het goed hoor!
Ze bedoelde echt dat dit chronische HB zal zijn/worden, door de PPID. Cru gezegd, beter wordt het niet. Het is natuurlijk de vraag hoelang? En hoelang ik haar pijnvrij kan houden. Omdat DA van mening is dat dit echt door de PPID komt, is ze van mening dat naast pijnbestrijding er niks aan te doen is. Vandaar dat ze nuchter reageerde dat ze niet van het gras of moet en ze ook zei dat ik gewoon ritjes met haar moet blijven maken.
Ijzers zijn inderdaad verlichtend. Of ze al pijn heeft is moeilijk te zeggen, ze is ontzettend hard voor zichzelf. DA stelde me gerust dat als het echt zover zal zijn, Furi hoogstwaarschijnlijk echt wel aan zal geven dat ze niet meer kan, mocht ze bv. niet meer kunnen bewegen van de hb. Daar zie ik nu al tegen op, denk dat we dat allemaal wel hebben.
Beetje dubbel gevoel allemaal, het voelt alsof het eindstation (alweer) in zicht is, maar van de andere kant had ik die dag meteen een gevoel van opluchting, eindelijk wetende wat er met haar aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:28

Dat van dat gras kan ik mij zo goed voorstellen, want wat hebben ze dan eigenlijk nog voor leut in het leven? Ritjes maken met chronisch hb, kan ik mij persoonlijk weinig bij voorstellen, maar goed, je ziet het, elke poging die ik weer waag om MiniMe wat meer beweging te geven , eindigt elke keer weer in een overbelasting van het een of het ander en dus ook weer pijn, dus of ik het nou zo goed doe... ;(

Wil je ontzettend veel sterkte wensen Furi en geniet nog met volle teugen van de mooie tijden die nog voor jullie liggen.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:49

Dankjewel!

Ritjes maken blijf ik toch per keer bekijken, eerst eens ijzers eronder en kijken hoe ze loopt. Het is absoluut geen vereiste (integendeel als ik mag tekenen om haar 5 jaar pijnvrij op de wei te houden zonder met mijn dikke kont erop te zitten...waar is dat papier ;) )
Ik heb overigens een endurance-bijrijdpaard waar ik mijn rijd-energie op kwijt kan, maar niks tipt aan mijn Furi. Ze loopt zo graag, zolang ze het kan en wilt, gaan we eens in de zoveel tijd het bos in.

Voordeel dat ik met Furi heb, is dat ze 31 jaar is en eigenlijk nog geen dag in haar leven echt heeft hoeven werken. Zelfs in haar hoogtijdagen waren het maximaal 3 boscross-ritjes per week. Nadeel van geen technische achtergrond/gymnasticering is haar gelukkig bespaard, ze draagt/loopt uit zichzelf enorm goed, mijn Arabier met 4WD :D

Veel beterschap voor MiniMe! En je doet het beste voor MiniMe dat je kunt!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:18

Jeetje Furi, ik zit nu met exact hetzelfde!
Jij doet ijzers met zooltjes? Ik heb me helemaal suf geGoogled, gezocht en rondgevraagd en ik ga denk ik voor het breakover beslag van de van Nassau's.

ohjajoh, wat superkl*te dat het nu weer mis is gegaan... Ik weet precies hoe je je voelt. Hoe oud is Minime nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 17:52

Net een maand 10 jaar... :\

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:57

Jeetje, dan is het echt bal!

Ik heb net met de Grote Rob van Nassau gebeld. Het was een bijzonder gesprek, hij gelooft niet zo dat Megan hoefbevangen is (geweest). Ik heb foto's opgestuurd en mag zeer binnenkort op audiëntie in Roosendaal. Ik ben erg benieuwd waar dit op uit gaat draaien!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:02

Zal denk ik best positief zijn.
Ik heb al 17 jaar een smid van de van Nassau groep en door hem loopt mijn 27 jarige fjord nog steeds goed ondanks verschillende mankementen zoals hoefkatrol.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:12

Als ze niet goed loopt kan je het misschien filmen Megan. Dan kan je dat meenemen?

Waar balen en sneu voor jullie beiden ojj!
10 is ook zo jong!

Ik stond er ook zo in fury, als ie maar pijn vrij is. Als ik dan nooit meer kan rijden vind ikt ook goed. Ik had mijn paardje ook niet speciaal voor het rijden. Vond alles leuk met hem.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:37

Ik heb een hele tijd deze topic niet meer gevolgd, aangezien wij ons oudje met cushing hebben moeten inslapen...

Nu ben ik al een jaar op de sukkel met een paardje dat ik zou moete rijden. Paardje komt niet aan in gewicht, geraakt na intensieve medicatie ook niet van een luchtweginfectie af, staat lang in het haar en ruift niet goed en heeft enorme platvoeten (lijkt alsof ze ooit bevangen heeft gestaan). Acth waarde is verdubbeld.

Met deze informatie zou je zeggen, oke; cushing! Maar het paardje is net 5 geworden...

We zijn reeds naar de dierenkliniek geweest en moeten binnen 3 a 4 weken terug.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:17

Ik zou niet gelijk zeggen cushing.
Maar er is bloed afgenomen alleen voor cushing of ook uitgebreider?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:49

alyel schreef:
Ik heb een hele tijd deze topic niet meer gevolgd, aangezien wij ons oudje met cushing hebben moeten inslapen...

Nu ben ik al een jaar op de sukkel met een paardje dat ik zou moete rijden. Paardje komt niet aan in gewicht, geraakt na intensieve medicatie ook niet van een luchtweginfectie af, staat lang in het haar en ruift niet goed en heeft enorme platvoeten (lijkt alsof ze ooit bevangen heeft gestaan). Acth waarde is verdubbeld.

Met deze informatie zou je zeggen, oke; cushing! Maar het paardje is net 5 geworden...

We zijn reeds naar de dierenkliniek geweest en moeten binnen 3 a 4 weken terug.

wel heel jong hoor...ik geloof daar persoonlijk niet in.Heb je weleens bloed laten afnemen?Is het paard goed ontwormd,met wormkuren en niet met mestonderzoek? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:53

Wat ik niet helemaal begrijp in het verhaal is de melding dat de acth waarde verdubbeld is?
Is er dan al meerdere malen op cushing getest? En wat waren dan de waardes als ik zo brutaal mag zijn?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:55

Mijn shet heeft ook cushing moet nog 7 worden, dus het kan wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:06

maringe schreef:
Mijn shet heeft ook cushing moet nog 7 worden, dus het kan wel.

ja,het kan wel,maar komt sporadisch voor.En dit paard moet nog vijf worden.Ik geloof daar persoonlijk niet in.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:30

Paard wordt 3x / jaar ontwormd, wordt jaarlijks een mest- en bloedonderzoek bij gedaan.
Er werd nog nooit naar de acth waardes gekeken, tot nu.

Stukje vanuit het verslag vd dierenkliniek

Kl. onderzoek :

°T 37,7, zeer goed verzorgd, matige algemene voedingstoestand, 416 kg, BCS 4/9, mat haarkleed, met nog behoorlijk deel wintervacht. Normale kleur oog- en mondmucosae, beiderzijds waterige neusvloei, no crt. Beiderzijds licht opgezette submn lnn, larynxreflex hoesten, reutels bij trachea auscultatie, no huidturgor.

Hartauscultatie 36/min., regelmatig ritme, goed geslagen, geen bijgeruis.

Ademhaling 18/min., beiderzijds licht versterkt vesiculair ademen.

Na lichte inspanning aan de longe snelle ademhaling. De ademhalingsfrekwnetie herstelt minder snel dan de hartfrekwentie. Paard vertoont weing looplust en moet behoorlijk aangespoord worden om lichte arbeid te verrichten. Rectaal onderzoek: papperige mest, inactieve ovaria.

Bloed: verhoogde creatinine, verhoogde CPK en LDH. Erg laag in vit E. Verhoogde ACTH.

Faeces: geen zand, geen wormeieren.

Urine

* sediment en semi- en kwantitatief onderzoek normaal.

* bacteriologisch onderzoek: geen pathogenen aangetroffen.

* cytologisch onderzoek: geen specifieke afwijkingen

BAL

* Macroscopisch troebel grijs en enkele slijmvlokken.

* Rechtstreeks onderzoek: enkele leukocyten.

* Cytologie: matig gestegen aantal mastcellen, suggestief voor AID en er zijn milde tekens van een oude bloeding

* Bacteriologisch onderzoek : geen groei na 48 uur incubatie.

De verdubbelde ACTH in het bloed is zeer uitzonderlijk voor zo'n jong paard: misschien eerst controleren over 3 weken vooraleer behandeling op te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:07

Ja sorry maar hier haal ik nog altijd geen verdubbelde acth waarde uit? Wie zegt dit dan dat dit verdubbeld is? En met welke waardes? Want dan moet er een eerdere bloedtest zijn gedaan of toch op zijn minst 2? En die test uitslagen moet de eigenaar toch te zien krijgen?