[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:44

@ ellepel : die van jou lijkt op die van mij :+
Is er trouwens een reden dat het net dat stuk van de manenkam is? Of zou dat toeval zijn? (want het voorste stuk is gewoon nog mooi, is altijd al zo geweest .. als er manen verdwijnen is het het achterste stuk zeg maar).

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:51

[***] schreef:
Is er trouwens een reden dat het net dat stuk van de manenkam is? Of zou dat toeval zijn? (want het voorste stuk is gewoon nog mooi, is altijd al zo geweest .. als er manen verdwijnen is het het achterste stuk zeg maar).

En eenzelfde manen-coupe hier bij Dunla :D Ik vind het wel jammer maar goed het groeit al wel weer aan en het voorste deel + voorpluk zijn nog mooi vol en lang.
Dunla heeft nu ook meer jeuk. Ik heb haar de Bucas Buzz-off opgedaan met buikflap en smeer d'r nu om de 2-3 dagen in met Derfen. Nu is ze weer wat rustiger gelukkig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:03

Is de Bucas Buzz off niet te grofmazig voor de eczeem?? Tenminste dat is mij altijd verteld. Bevalt het jou wel goed?
Ik heb de RSIH daarom genomen, past perfect op mijn ierse man :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:11

Meeste Bucas dekens zijn veel te grofmazig idd, de vliegjes kruipen er gewoon doorheen.
De schoft komt toch wel veel druk op hoor als de deken erop ligt. Ook schuurt het daar altijd wel.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 23-08-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:21

Het is hier of de Bucas of de Pagony-burka. Dan vind ik de Bucas persoonlijk fijner wat op- en afdoen betreft. Dunla maakt het niet zoveel uit. Als die buikflap er maar aan zit want daar heeft ze op het moment de meeste jeuk.
RSIH komt hier misschien als de Bucas overleden is (en ik vrees dat die het niet nog een hele zomer volhoudt := ). Maar dan wil ik eerst de Busse deken van mijn andere sTinkie passen, moet zeggen dat dat ook wel een mooie deken is:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:38

Ik had ook altijd de pagony burka, nog steeds als reserve als de andere gewassen moet. Maar eigenlijk zijn ze op de rug te lang en bij het rollen trekt ie scheef uiteindelijk. De elastieken en buikflap gaan ook enorm lubberen.
De RSIH zit mijn tink erg goed, ondanks zijn echte cob figuur, dikke kont, zware boeg en korte nek :D
Afbeelding
Mijn moeder is handig met de naaimachine en heeft de oren er af gehaald en de hoogste gesp, want die pasten niet, dus dan krijg je dit:
Afbeelding

Vandaag en vannacht heeft ie de hekken met rust gelaten *\o/* *\o/*
Hij keek ook al weer een stuk vrolijker :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:02

wauw dat ziet er goed uit, vooral nu zonder die oren. zakt de hals nu niet af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:05

Nee, wonderwel niet. Ik had het wel verwacht dat het zou gaan zakken, maar hij blijft gewoon zo zitten. Na het rollen, rolt het randje wel eens op, maar dan schudt ie en dan zit het weer goed.
Ik had nog een foto geschoten, met hoofd omhoog, het lijkt strak, maar dat zit het niet. Er kunnen nog ruim twee handen tussen en met grazen zit ie helemaal los.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OBNHY7PZ.jpg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 05:53

zoiets wil ik voor appie ook, ik ben die boettdekens echt helemaal zat,die dingen gaan altijd scheef zitten inderdaad en ik blijf aan het naaien!

flettie,die deken is dus van Busse?
ziet er goed uit!! :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:01

Hier heeft Zita 3 dagen nog niet geschuurd...

Deken is heel gebleven, nu bang hart vasthouden dat het nu zo blijft!
Ze krijgt nu elke dag 2 schellen hooi en een handje vol pavo nature's best.
Krijgt ze nu wel voldoende voedsel?

@ellepel: zo zien de manen van mijn paard er ook uit!!!
Net op dezelfde plaats, ze schuurt tot halverwege de hals (schoft blijft trouwens gespaard!) en de rest blijft goed.

Ik hoop dat het zo blijft!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:00

Mindim schreef:
De dierenarts is hier net geweest.
Flint heeft een jeukonderdrukker gehad. Het is echt de eczeem, zijn hals en staart zijn mooi rustig. Zijn hoofd is practisch kaal met veel wondjes. Hij heeft ook een middel tegen mijt gespoten gekregen en ik moet zijn benen met een of ander goedje wassen. Ik ga toch kijken of ik een fijne kap kan krijgen voor hem. Ik kreeg een kap bij de RSIH, maar daar kan je amper wat door zien. Iemand tips voor een fijne kap, voor klungelige paarden :D
Iemand misschien nog tips hoe het hoofd vliegvrij te houden zonder kap, ik ga een paar dagen weg en durf hem dan niet ineens met kap te zetten.

Hij had weer het hek er uit geschuurd met zijn hoofd en het stikt hier van de vliegen.

Ik heb goede ervaringen met de Field relief maxi van de Paardendrogist. Die heeft mijn Fries in de zomer altijd op tegen vieze ogen.
Blijft ook goed zitten en ze kunnen er goed doorheen kijken.
Kost wel een paar centen, maar is zeker een goede kap.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:06

[***] schreef:

De mijne heeft ongeveer hetzelfde. Het voorste stuk van de manenkam blijft altijd mooi, daar schuurt hij ook nooit aan, bij de mijne is het altijd het middelste stuk.
Dit jaar gaat het redelijk, hij heeft nog manen.
Afgelopen winter (in januari, bij -10!!!) heeft hij een heel stuk uit zijn manenkam geschuurd. Dat is nu weer bijgegroeid, en ik heb alles op 1 lengte geknipt. Nu ziet het er weer een beetje toonbaar uit.
Helaas is het nu te kort om te vlechten, dus hij gaat zonder knotten op concours. Scheelt wel hoop werk :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:11

scheelt idd een hoop werk en zeker NA de wedstrijd ben ik erg blij met mijn losse manen :P

Maar wat vreemd dat ie in januari nog zo heeft geschuurd?

Die schuurplek is altijd een favo plek ofzo voor de manen om dun/kort te worden, zo voor de schoft.
Denk toch dat het voor een groot deel ook van dekens komt.

Zal kijken of ik een foto kan maken van Wisse's manen op dit moment onder de deken :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:15

Zo was het vorig jaar:

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

Momenteel heeft hij het nog wat korter dan op de bovenste foto.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:17

opisop_shop schreef:
scheelt idd een hoop werk en zeker NA de wedstrijd ben ik erg blij met mijn losse manen :P

Maar wat vreemd dat ie in januari nog zo heeft geschuurd?

Die schuurplek is altijd een favo plek ofzo voor de manen om dun/kort te worden, zo voor de schoft.
Denk toch dat het voor een groot deel ook van dekens komt.

Zal kijken of ik een foto kan maken van Wisse's manen op dit moment onder de deken :)

Ik had hem net zijn halsdeken afgedaan en een schone winterdeken ZONDER hals op gedaan. Toen heeft hij geschuurd.
Was er goed ziek van. Had alles mooi op 1 lengte.
Ja, heel vreemd zo midden in de winter.

Hij schuurt verder nergens, alleen aan het middenstuk van zijn manenkam.

Maar ik heb wel besloten dat hij nooit meer met blote hals komt te staan. Ook in de winter laat ik de hals bedekt, met een winterdeken met hele hals.
Die bevallen goed, en schuren het haar er niet af.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:18

oh ja die foto's kan ik me nog wel herinneren, vond/vind die korte coupe prima staan hoor :)
Krijg je er opmerkingen over op wedstrijd?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:23

Bij Senna is dat ook de eerste plek waar de manen weggaan. Gedeeltelijk door het deken, maar ook omdat ze daar vaak het eerst jeuk heeft. Ze heeft daar ook een verdikking in de manenkam zitten.

nadita

opisop_shop schreef:
oh ja die foto's kan ik me nog wel herinneren, vond/vind die korte coupe prima staan hoor :)
Krijg je er opmerkingen over op wedstrijd?

Nee, niet echt. Heb de laatste keer gewoon zonder knotten gereden en had een 7 op verzorging.
Zijn manen zijn nu gewoon te kort en te dik om te vlechten, althans het bovenste stuk.
En het duurt echt eeuwen voordat het weer wat is gegroeid.

off-topic: zag je de vorige keer nog in Oostwold. Jij was net klaar. Aan je punten te zien heb je goed gereden ;)

e_horse

Wat zonde! Het is een mooie fries :-)

Harlie's manen blijven tot nu toe redelijk heel, ze zijn wel uitgedunt. Hij schuurt zijn hals en ook op die plek op de manenkam die bij de fries hierboven kaal is. Zijn staart heeft hij een keer helemaal rondom stuk geschuurd (na wormenkuur en influenza prik), de haren zelf waren redelijk heel, maar de huid zat onder de wonden rond de staartaanzet. Na een week of 2 was het weer weg.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:21

Ik moet vrijdag mijn paard ontwormen met Equest.

Weet iemand of dat extra jeuk kan gaan opleveren? Het gaat nu eindelijk rustig...

Of zou ik toch maar beter eventjes wachten tot het seizoen voorbij is?

Zita staat op een eigen stukje paddock en weiland en de paarden daarrond zijn op tijd ontwormt,
dus besmetting is nihil (normaal aantal eitjes in het mestonderzoek 3 maand terug).

Maar ik wil niet nog een hoop manen kwijt :n

Ervaringen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:59

worsmpuit kan wel jeuk geven volgens mij?

Nadita, reed jij daar ook dan?
Oostwold is leuk rijden :D
Ga er morgen heen met een vriendin in de B.

Oke ik baal als een stekker en wil graag jullie ideen horen.
Iedere keer na het wassen voor een wedstrijd krijgt Wisse kleine bultjes, het zijn dan hele kleine korstjes zeg maar. Soms leek het wat erger als ik de lycra halsdeken omdeed, althans toenik die een wek afhad ging het gelijk beter. Ik heb Wisse vrijdag gewassen en sindsdien staat hij onder de eczeemdeken (pagony).
Niets aan de hand, zelfde korstjes die er nog steeds lichtjes zaten. Maandag had hij op zijn schouder 3 bulten, leken op dazenbulten dus geen aandacht aan geschonken. Gisteren ben ik niet geweest.
Nou kwam ik er vanmorgen en haalde ik hem onder de deken vandaan, had hij aan de rechterkant allemaal bultjes met korstjes, ook echt wat verdikkingen in de hals. Heb er wat aan gefriemeld, vond hij erg fijn, blijkbaar jeukte het echt erg. Heb het gewassen met aloevera-shampoo, laten opdrogen en er toen een anti-jeukzalf opgesmeerd. Voelde ook wat warm, echt flink geirriteerd dus :(
Waar zou dit door kunnen komen?
Ik was hem voor de wedstrijden eerst met aloevera-shampoo, dan wat biotex in de manen en dat speol ik goed uit, daarna weer aloevera-shampoo zodat alle restjes eruit zijn.

Zou het door de biotex komen? Wat zou ik er nu aan moeten doen?

Zijn staart gaat ook nog steeds niet beter trouwens, ondanks de deken. Hij schuurt niet dacht ik, toch een klein bloedkorstje te zien vandaag. Is ook erg gevoelig en schilferig. Heb er toch maar wat klitwortel opgedaan. Zal ik er weer Derfen op smeren?

Niet een hele duidelijke foto, hierop zie je eigenlijk alleen wat korstjes op kleine bultjes, in het echt was het erger. Dit was echter wel na het wassen, toen was het echt al een stuk verbeterd gelukkig.

Afbeelding

en wat foto's van de manen.
Afbeelding

Afbeelding

uitgedunde deel (verder naar links hangt het aan de andere kant van de hals)
Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:08

@ opisopshop: je kan mss beter met zachte zeep wassen, denk dat dat iets minder agressief is dan Biotex. En van zachte zeep worden ze ook mooi wit. Of gewoon met een PH neutrale shampoo, waar Wisse het minst last van zou kunnen krijgen.

Ja, Oostwold is fijn rijden. Kan ik kruipend naartoe :D
Ik hoop 1 september weer te starten. 19 augustus had ik hem niet goed genoeg, ivm veel regen de voorgaande dagen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:40

Ik heb ook even jullie raad nodig.

Mijn pony heeft voor het eerst sinds hij zomereczeem heeft superveel jeuk onder zijn buik. Op die naad zeg maar. Ook in de huidplooien bij zijn voorbenen aan de bovenkant.

Hij heeft een eczeemdeken met buikflap, maar hij ligt bijna continu met zijn buik over de grond heen te schuren, vooral s'avonds.

Zou dit echt de zomereczeem zijn die zich uitbreid?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:43

buikflap helpt bij die van mij daar ook nooit tegen, is echt zo'n plek waar hij altijd kaal is in de zomer en niets tegen helpt :(

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:46

:( Fijn

Jij hebt dus ook nog geen oplossing hiertegen gevonden?

Schuurt die van jou ook zo tegen de grond? Het ziet er zo zielig uit..