[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:19

dat zegt mij iets over de weerstand, en dat kan weer vele oorzaken hebben...

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:33

:j Er zit 'rottigheid' in haar lijf en dat komt er blijkbaar op allerlei manieren uit. Maar wat het is en hoe het er in komt/ gekomen is... geen idee.
Eerst maar eens kijken wat die holist kan vinden. Die omega-olie klinkt ook erg goed, maar ik wil eerst naar haar laten kijken voor ik zelf ga dokteren.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:13

heb je haar al vanaf veulen? kan het zijn dat ze medicatie heeft gekregen die veel vervuilt in haar lichaam? iets verkeerds gegeten? bloedwaardes zijn goed?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:20

dat is minder nieuws Muds... :(:) maar idd rottigheid komt op allerlei manieren eruit hoor. komt me bekend voor, mijn andere tinker had het ook begin dit jaar. kale plekken op de benen en maankam etc. echt apart. ik geef trouwens ook zeewierextract.ter ondersteuning, dat heeft me ooit iemand aangeraden en ik moet zeggen de hele combinatie met wat mijn tinkers krijgen werkt ook wel goed.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:28

Ze is bij ons geboren en heeft hier gestaan tot een leeftijd van 6 maanden. Heeft op het gras gelopen (dat jaar geen kunstmest, wel varkensmest uitgereden*), heeft hooi gehad van eigen land of dat van de buurman, en podo.
Daarna is ze naar een opfokadres gegaan waar ze 6 maanden in een groepsstal heeft gelopen: dus op stal en een verharde uitloop. Hier heeft ze voordroog en podo gehad. Begin mei zijn ze het land op gegaan. Dat land is een stuk natuurweide: geen bemesting dus. Wel JKK, maar of ze dat bestreden hebben met chemicaliën weet ik niet meer zeker. Bovendien zou je denken dat meer paarden er dan last van zouden moeten hebben lijkt me.
Ze heeft als veulen geen medicijnen gehad, maar is wel vaak en veel ontwormd ivm een resistente wormsoort. Ook toen ze uit de opfok weer naar huis kwam omdat er ZE geconstateerd was had ze een EPG van 5000. Dus ik denk dat dat ook zeker meegespeeld heeft.
Bloedwaardes heb ik nog niet laten controleren. Waar laat je bloed precies op controleren? ALP/GOT/natrium/kalium/dat soort dingen?

*Varkensmest ipv kunstmest vanwege de vitaliteit van de bodem. Van kunstmest krijg je een 'luie' bodem en om toch voedingsstoffen toe te voegen hebben we varkensmest uit laten rijden. Overigens wachten we minstens 2 weken én een goeie plensbui af voor ze daarna het land op mogen. Ik weet niet of dat voldoende is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:32

weerstand.... tja wat moet ik ervan zeggen.
Die van mij mankeerde nooit wat, echt helemaal niets.
En ze is afgelopen februari verhuisd, en sindsdien is het mis.
Van een schurftinfectie naar een bacteriele longinfectie.
Oorzaak? Stress. Overduidelijk stress.

Die JKK, als ze die al binnen heeft gehad, zou haar lever naar de knoppen kunnen zijn. Dit kan dan ook een oorzaak zijn.

Varkensmest, tja, hiervoor stond die van mij altijd op bemest land met koeienmest, dit jaar voor het eerst varkensmest en hier hebben we minder problemen mee.

Edit: Als ik dit allemaal zo terug lees, zou ik als de bliksem haar lever laten testen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:37

chemicaliËn zou kunnen, maar ook die wormenkuren... mijn paard reageert daar ook superheftig op en krijgt ze dus ook niet meer. ik geef verm-x en laat daarnaast mest controleren. ook af en toe het bloed als ik toch al bloed laat prikken ivm controleren van haar spiercelwaardes...

waar je op moet testen? ik den keen hele uitgebreide test. bij die van mij is bijvoorbeeld een glycogeenstapelingsziekte geconstateerd. sinds ik dat weet en haar daar naar behandel gaat het een stuk beter. een verborgen ziekte kan veel vergen van een dier, waardoor de weerstand ook lager wordt. die van mij kwakkelde ook constant, en ik heb haar altijd al niet helemaal fit gevonden. vaak zat een da bij gehad, maar die konden nooit wat vinden. uiteindelijk heb ik een bloedonderzoek `geeisd`. ze hebben op alles getest wat ze konden testen en toen waren er toch wel hele abnormale waardes die er uit kwamen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:40

muds vervelend zeg!
ideetje om als je klaar bent met de prednisonkuur om haar te reinigen??

je hebt toch ook een tijdje met hydrocortiderm gesmeerd?
dat is ook een corticosteroide he?
word via de huid opgenomen en kan belastend zijn voor de lever.
smeer je daar nog steeds mee eigenlijk??

wij hebben ook een stuk of 5 tinkers op stal rondlopen en er is er eentje bij die ook wat zomereczeemachtige klachten heeft.
dat is wel degene die altijd het zwaarste in gewicht is

valt mij bij de tinkers wel op dat je ze echt laag in eiwit moet houden.
ook het jonge spul en ook de zogende/dragende moeders.
kelly is zwanger en heeft nog een veulen aan de voet,maar die kan helemaal niet tegen teveel eiwit en suiker,die krijgt daar dus plekjes van op de benen.
is bij haar geen rasp,maar echt mijt, jeukt ook vreselijk!

krijgt ze nog steeds die pavo podo?

Citaat:
Ze heeft als veulen geen medicijnen gehad, maar is wel vaak en veel ontwormd ivm een resistente wormsoort. Ook toen ze uit de opfok weer naar huis kwam omdat er ZE geconstateerd was had ze een EPG van 5000. Dus ik denk dat dat ook zeker meegespeeld heeft.

wat is epg?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:58

EPG is wormEieren Per Gram mest. Aan de hand daarvan kun je bepalen of een paard ontwormd moet worden. Boven de 500 wordt geadviseerd te ontwormen (afhankelijk van of je een risicobedrijf bent of niet, bij een risicobedrijf geldt het al vanaf 250). May had dus een fikse wormbesmetting.

Reinigen wordt overwogen, ik zit nu op het overgangspunt van 'kijken hoe de vorige handeling werkte' naar 'kijken naar wat de volgende handeling wordt' ;)
Hydrocortiderm heb ik 2 weken lang gesmeerd, begin september en daarna niet meer. Dat vieze goedje wil ik niet langer gebruiken dan noodzakelijk :o
Ze krijgt 1kg Nature's Best per dag, met weidegang (tot vandaag) en hooi, water en een liksteen. Verder niets. Om haar helemaal geen krachtvoer te geven lijkt me griezelig omdat het toch een paard is wat in de groei is. Ik wil ook weer niet dat ze straks tekorten heeft natuurlijk.
Bloedtest ga ik zeker overleggen met de DA :j

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:35

ellepel....die klachten met kale plekken op de benen herken ik ook wel. hebben we ook een keer gehad. lastig is dat soms met het voeren, ik mag nu geen hooi voeren helaas ivm de luchtwegen en heb dus na lang zoeken hartstikke fijn voordroogkuil kunnen krijgen, je zal haast niet zeggen dat kuil is zo droog en in begin dacht ik ik hou m hart vast maar ze reageren er allemaal niet op gelukkig, ze verdragen het goed. toen ik nog op een manege stond verdroeg ie dat kuil helemaal niet. iig krijgen ze ook niet onbeperkt, maar 4 keer per dag dus een portie. want anders vreten ze zich helemaal klem.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:55

Zijn er wel is mensen hier die het merk Befix hebben gebruikt ?

ik zit eraan te denken om de shampoo en de creme te gaan kopen, het is wel prijzig maar vind wel keer proberen waard.
en dan koop ik het nu en kan ik mooi weer ff sparen haha..

was wel gewoon even nieuwgierig of er al testers waren hier

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:22

Mijn merrie staat nu een aantal weken zonder deken. Het gaat heel goed! ze heeft nog wel wat jeuk, maar schuurt niet.
Heb vandaag ook m'n RSH binnen! ben erg benieuwd hoe hij staat en past!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:02

MSophie schreef:

ik zit eraan te denken om de shampoo en de creme te gaan kopen, het is wel prijzig maar vind wel keer proberen waard.

is dat dat nieuwe spul waar ze het over hebben wat tgen ZE zal helpen?

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:43

Hallo ik heb al eens eerder berichtje gezet
maar mijn pony is nog steeds aan schuren met er buik.

Iemant een idee?????

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:18

Bari schreef:
MSophie schreef:

is dat dat nieuwe spul waar ze het over hebben wat tgen ZE zal helpen?

Befix is de nieuwe naam voor liberate.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:06

Muds schreef:
Hier even wat minder nieuws. De dierenarts is net geweest: May heeft een ontsteking in het been (het been dat dik is) en een explosieve uitbraak van rasp over haar hele been. Het zou ook een schimmeltje kunnen zijn... Ze heeft pred voorgeschreven gekregen, dus zal ze straks ook wel minder lopen te jeuken. Geluk bij een ongeluk noemen ze dat... denk ik.
Ik hoop dat ze snel bij de holist terecht kan, want ik heb de da ook gelijk naar haar manenkam laten kijken en de reactie was 'Tja, dik van het schuren'. Reguliere dierenartsen kijken helaas alleen naar de symptomen en niet naar de onderliggende oorzaak. En er moet een oorzaak zijn. ZE én acuut rasp op anderhalf jarige leeftijd? Ik vind het heel vreemd.

Sjee wat heftig zeg :(:)
En prednison is zo'n troep.. Zou je niet de holist kunnen bellen en verhaal uitleggen dat je liever niet aan de prednison wil maar gelijk de oorzaak wil zoeken..
Symptomen onderdrukken met prednison hou ik zelf nooit zo van :(:) sterkte ermee..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:07

Bari schreef:
dat is minder nieuws Muds... :(:) maar idd rottigheid komt op allerlei manieren eruit hoor. komt me bekend voor, mijn andere tinker had het ook begin dit jaar. kale plekken op de benen en maankam etc. echt apart. ik geef trouwens ook zeewierextract.ter ondersteuning, dat heeft me ooit iemand aangeraden en ik moet zeggen de hele combinatie met wat mijn tinkers krijgen werkt ook wel goed.

Geef je dit altijd of alleen in kuurvorm? De hoge jodium en zout gehaltes ben ik nooit zo blij mee voor de schildklier en dergelijke.. Ken paarden die het er goed op deden en paarden die het nauwelijks verdroegen.. Gelukkig horen jou paardjes bij de eerste groep..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:09

Muds schreef:
*Varkensmest ipv kunstmest vanwege de vitaliteit van de bodem. Van kunstmest krijg je een 'luie' bodem en om toch voedingsstoffen toe te voegen hebben we varkensmest uit laten rijden. Overigens wachten we minstens 2 weken én een goeie plensbui af voor ze daarna het land op mogen. Ik weet niet of dat voldoende is.

Hmmz, ik leg hier direct een link naar Diaz die dus ook is gaan schuren na een weide bemest met varkensmest..
Niet elk paard zal er gevoelig zijn maar als het lichaam al niet in staat is zichzelf schoon te houden kan dit net de druppel zijn denk ik..
Het hoge koper gehalte kan bij sommige paarden een vergiftiging opleveren die daar gevoelig voor zijn..
Vind het zeer interessant dat je dit schrijft :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:12

System4life schreef:
Hallo ik heb al eens eerder berichtje gezet
maar mijn pony is nog steeds aan schuren met er buik.

Iemant een idee?????

Misschien kun je wat meer vertellen want met dit soort berichten kunnen we niet veel denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:25

@Superroos, dank voor de uitleg over de olie, dat ga ik volgend jaar ook eens proberen.

Ik hoor dat sommige paarden naar verloop van tijd geen ZE meer krijgen. Maar is het paard dan niet meer allergisch voor de mug? Hoe werkt dat? Mijn DA zegt dat wanneer paarden ZE hebben, ze dat houden en vaak dat het juist met de jaren wat erger wordt. Geen genezing mogelijk.
Weet iemand hoe dat zit? Heeft DA ongelijk of hadden de paarden die ZE af zijn, geen ZE? Ik vind het wel wat verwarrend allemaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:37

mening Ge Huibers (maker Hogho voer) over seme :
Citaat:
85 % Van staart en maneneczeem wordt veroorzaakt door stofwisselingsproblemen.
De andere 15 % door steekmugjes (Culcoides, ongeveer 15 soorten in Nederland). De stofwisselingsproblemen worden vaak veroorzaakt door te energierijke voeding en stress.

Als ik hier lees hoeveel paarden er minder tot 0 klachten hebben met het juiste voerregime (incl. de mijne) heb ik de indruk dat die cijfers aardig kloppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:17

system4life:
dat schuren met de buik kan ook door een andere allergie komen dan de vliegjes he
smeer je er ook wat op?

bari:
appie krijgt nu ook heel arm hooi,die begon alweer dicht te groeien,met de daarbij behordende dikke manenkam.
hij kan niet tegen kuiul in welke vorm dan ook.
het hooi vind hij dus niet zo lekker haha.hoezo verwend :P

muds:
met de nature's best zit je wel op goed voer.
ik vind persoonlijk een kilo per dag wel veel,het is en blijft wel een tinker he.
helemaal als je het combineerd met weidegang.
maar je hebt wel gelijk als je zegt dat het jonge spul wat extra's nodig heeft.

nou snap ik het van die wormtelling.
weet je ook van welke worm dat was?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:36

SuperRoos schreef:
Bari schreef:

Geef je dit altijd of alleen in kuurvorm? De hoge jodium en zout gehaltes ben ik nooit zo blij mee voor de schildklier en dergelijke.. Ken paarden die het er goed op deden en paarden die het nauwelijks verdroegen.. Gelukkig horen jou paardjes bij de eerste groep..

goede morgen! :D ik geef het met tussenpauzes, want ik had idd ook al gezien qua jodium etc.dus een paar weken en dan stop ik ermee en dan pauze en dan na een poosje begin ik weer. heb het nog met iemand over gehad recent die zei dat dit beter was dan constant doorgaan met zeewier.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:40

Citaat:
muds:
met de nature's best zit je wel op goed voer.
ik vind persoonlijk een kilo per dag wel veel,het is en blijft wel een tinker he.
helemaal als je het combineerd met weidegang.
maar je hebt wel gelijk als je zegt dat het jonge spul wat extra's nodig heeft.

we geven ook natures best maar we geven maar een kwart schepje zoiets per keer, dus heel weinig. idd wat je zegt, het blijven tinkers.ik geef de jonge hengst ook weinig ervan, hoor. als ze maar voldoende ruwvoer hebben dan kunnen ze het prima doen op wat minder brok of muesli. hier gaat het iig goed en gezien de hengst dus ZE klachten heeft leek mij het ook het beste om de voeding wat aan te passen.iig geen kilos muesli.gezien ze 24/7 buiten lopen krijgen ze ook nog wat gras binnen(nou trouwens minder hoor want er staat haast niks meer noemenswaardigs).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:23

BleikjA schreef:
Mijn merrie staat nu een aantal weken zonder deken. Het gaat heel goed! ze heeft nog wel wat jeuk, maar schuurt niet.
Heb vandaag ook m'n RSH binnen! ben erg benieuwd hoe hij staat en past!

Hier staat de mijne nu ook alweer 2 weken zonder deken!
En een manen....
Kan nu echt zeggen dat ik het ZE onder controle heb :)
Heb zo 123 geen foto van de manen, maar ze komen nu al bijna onder de hals vandaan :)