[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:15

*zucht* Ik geraak geen stap verder. Alles wat hier en op internet etc. gezegd wordt spreekt mijn DA tegen, en zelf stelt hij niks voor.. Enige wat zou kunnen is dagelijks cortisone geven maar dat durf ik niet :( Durf ook niet zomaar op eigen houtje wat te gaan doen... wat moeilijk :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:39

Cortisone is prednison toch?
Heeft appie vroeger gehad voor zijn bronchitis, tegen het schudden deed het niks,dat bleef gewoon doorgaan.
en als je een andere dierenarts benaderd? Misschien dat een ander er meer van af weet en je beter kan helpen :j

doordat de zon erg fel scheen bij ons was ik benieuwd of appie zou schudden, ik heb in de bak gereden rond 5 uur vanmidag en hij heeft wel 2x even geschud en een flinke bries er achter aan,maar dat was het.
ben verder ook benieuwd hoe het gaat als het vrijdag echt warm gaat worden.

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:08

Klopt :j
[***] heeft een paar jaar terug ook bij wijze van test 2x een spuit gehad (zou dan een week werken en dan zou hij niet mogen schudden) en dat werkte ook niet. Maar volgens deze DA werkt het ook niet als je zomaar 1x een spuit zet, en hangt het ook nog af van welke soort je gebruikt etc.

Heb nu nog even contact opgenomen met de DA/chiropractor die hem een paar maanden terug onder handen genomen heeft. Hebben regelmatig contact over hoe het gaat etc. en zij geeft ook raad. Maarja, ze zit aan de andere kant van het land dus kan niet zomaar even komen omdat dingen te proberen.. Zit nog te denken om echt een nieuwe DA van hier in de buurt eens te contacteren, maar dat voelt als passeren van DA 1, maarja, vooruit geraken we ook niet en ik vind het toch wel tijd worden :(

Wat fijn! Appie doet het echt goed tegenwoordig hé! Had je dat ooit nog gedacht?
Geef je nu nog steeds die pillen of ben je daar nog altijd mee gestopt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:20

Appie heeft toen prednisolon capsules gehad, deze moest hij dan smorgens vroeg krijgen.
maar schudden bleef hetzelfde.

Die cetirizine?
Heeft hij maar anderhalve week gehad, toen vond ik het prima want hij schud minimaal.

Persoonlijk denk ik wel dat als je er prednison in zou stoppen dat je ook best die cetrizine kan proberen
zelfs hier op bokt zijn er wel topics van te vinden.ik bedoel, als je dier prednison kan hebben,dan kan een antihistaminicum ook, maar wacht even af wat de andere dierenarts zegt :j

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:20

ellepel schreef:
Die cetirizine?
Heeft hij maar anderhalve week gehad, toen vond ik het prima want hij schud minimaal.

Persoonlijk denk ik wel dat als je er prednison in zou stoppen dat je ook best die cetrizine kan proberen
zelfs hier op bokt zijn er wel topics van te vinden.ik bedoel, als je dier prednison kan hebben,dan kan een antihistaminicum ook, maar wacht even af wat de andere dierenarts zegt :j

Als je kijkt naar de bijwerkingen van cetirizine (of welk antihistaminicum dan ook), staat er bij dat je suf kan worden. Heb je dat ook gemerkt bij Appie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:45

Niks van gemerkt, hij was wat gemoedelijker dat wel maar absoluut niet suf,reageerde overal perfect op :j

Ik heb vorig jaar zelf ook cetrizine voorgeschreven gekregen van de huisarts, en heb dat toen bij mezelf ook niet vernomen.
maar bij mensen word aangeraden om dit savonds te nemen.en dan 1 tabletje
ik gaf appie laat in de middag.dn ik gzv hem 4 tanletjes van elk 10 mg
en ik ben begonnen met 2 tabletjes van 10 mg

Ik blijf er bij dat het me sterk lijkt dat die dosering het deed bij hem hoor, denk toch het aparte/late voorjaar.
hij heeft bijna een jaar niks gedaan en er zijn bij zijn weide veel bomen gekapt.
maar ik wacht af ...majaar schud hij meestal ook en anders volgend jaar weer

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:09

Ik ga toch mijn lange verhaal hier even neerzetten in de hoop dat iemand uit dit 399 tellende topic het herkent of een oplossing heeft.

Ik heb in november vorig jaar een nieuwe 10-jarige merrie gekocht. Toen ik proefreed was ze wat onrustig met haar hoofd, maar ik was ook heel onrustig met mijn handen, dus daar hebben we het op gegooid. Toen ik daar aan begon te trainen werd het in maart van kwaad tot erger. Op een gegeven moment liep ze de hele les te kreunen, terwijl mijn handen toch al een stuk rustiger waren. Stelling naar links ging nog, maar naar rechts was een crime. Gestopt met rijden en gaan kijken wat er aan de hand was. Een chiropractor erbij, maar die vond niets. De tandarts ontdekte een verharding op de onderkaak op het gedeelte waar het bit lag. Foto's laten maken op de kliniek en inderdaad aan beide zijden een botwoekering. Advies bitloos rijden. Het was me al een tijdje opgevallen dat er dagen waren dat ze heel onverwacht met haar hoofd begon te slaan. Gooide dat op de pijn die ze in haar kaak had. Maar nu merkten we de laatste dagen dat ze constant rondjes in de paddock aan het lopen was, waarbij ze mijn oude bejaarde merrie met haar neus vooruitduwde. Vandaag in het weiland liep ze dat ook weer te doen. Mijn oudje krijgt geen rust om wat te eten. Toen ik haar rond een uur of 5 ging logeren werd ze tijdens het draven steeds onrustiger met haar hoofd, sloeg met haar voorbenen naar haar neus. Zodra ik haar binnenzette was het over. Weer buitengezet met een vliegenmasker tot over de neus, maar ze begon weer te schudden, niet zo extreem als tijdens het longeren, maar toch. Ook begon ze de oude merrie weer op te drijven. Ben toen toch eens gaan kijken naar symptomen van headshaking syndroom en ik ontdek toch heel veel bekende dingen. Ik heb het idee dat ze overgevoelig is voor het zonlicht/fel licht, want ook als het donker is op stal en ik doe het licht aan gaat ze met haar ogen staan te knijpen. Herkent iemand dit of heeft iemand wellicht al een oplossing? Volgende week maar weer eens naar de kliniek. Ik heb zo met haar te doen want ze is gewoon zich zelf niet. Rijden hoef ik op deze manier echt niet te proberen. Ik heb ook af en toe het idee dat haar hoofd wat opgezwollen is. Ze proest wel wat, maar niet abnormaal veel, ook heeft ze geen afscheiding in de neus. Soms wel wat traanoogjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:38

Mijn eerste idee is wel de Vliegen :j
dat lopen is wel heel typisch voor paarden die last hebben van de vliegen.
hooikoorts of zonlicht overgevoeligeheid staan dacht ik het liefst met de neus aan de grond.? Appie in elk geval wel,die loopt niet in de wei rond

Maar een botwoekering kan ook weer uitstralen naar die trigemenus zenuw denk ik, die het schudden kan veroorzaken.
Verstandig om haar goed na te laten kijken! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:00

Hmmja, als ik kijk naar [***] loopt die ook niet rond in de weide, staat ofwel te eten ofwel staat die in het verste hoekje van de schuilstal te slapen. Wat hij wel doet is als we toch eens naar buiten gaan en hij heeft last dan wil hij wel zijn neus in de staart van het paard voor hem duwen :j Maar bij gebrek aan paard doet hij dat ook over de grond, of tegen een boom, of tegen een mens als die meeloopt ..

Dus ze zal wel ergens last van hebben :j En headshaking kan veel oorzaken hebben :j Maar hooikoorts als oorzaak lijkt niet meteen zo.. Succes met zoeken!

Hier heb ik 2 DA's + de apotheek zelf die geen humane anti-histaminica willen proberen .. dus ik ga het maar niet riskeren ;) Ga nu beginnen met Puur Pollen en hoop dat dat op termijn voldoende is. Heb ook achter Nostrilvet gevraagd en zit te denken om Spirulina te gaan bijgeven maar dat weet ik nog niet zeker..

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:59

[***] schreef:
Ga nu beginnen met Puur Pollen en hoop dat dat op termijn voldoende is.

Is dat niet wat laat in het seizoen om nu te gaan geven? Heb dat spul ook in huis gehaald voor Guus, maar aangezien hij nu veel rustiger loopt met het masker en neusnetje, besloten om de Puur Pollen uit te stellen tot volgend jaar.

Homiafortuna schreef:
Toen ik haar rond een uur of 5 ging logeren werd ze tijdens het draven steeds onrustiger met haar hoofd, sloeg met haar voorbenen naar haar neus. Zodra ik haar binnenzette was het over. Ze proest wel wat, maar niet abnormaal veel, ook heeft ze geen afscheiding in de neus. Soms wel wat traanoogjes.

ellepel schreef:
Mijn eerste idee is wel de Vliegen :j
dat lopen is wel heel typisch voor paarden die last hebben van de vliegen.
hooikoorts of zonlicht overgevoeligeheid staan dacht ik het liefst met de neus aan de grond.? Appie in elk geval wel,die loopt niet in de wei rond

Homiafortuna; Dit gedrag heeft Guus ook, slaan met de benen naar zijn neus (we noemen het thuis altijd gekscherend 'De Spaanse Pas' ;-) ), en slaan met zijn hoofd (van zn tenen richting mijn neus). Ik dacht eerst ook licht, omdat een vliegenkap hielp. Maar hij staat zonder kap op de paddock, en heeft het dan niet. Nu heb ik een kap met neusnetje, en schud hij bijna niet meer. Op de wei zonder neusnet, maar dan zit zn neus toch in het gras :-p

Vandaag alleen geschud toen we door een zwerm van die minivliegjes/knuten reden, verder niet. Ook niet bij de zwermen bromvliegen die van een hoop mest af kwamen. Denk dus toch dat het deze kleine beestje zijn.

Ook is de tandarts vandaag geweest. Hij bleek wel te zijn gevijld bij zijn oude adres, maar mogelijk handmatig, want ze waren halverwege de kaak gestopt, en de voortanden waren ook niet (goed) gedaan. Hij is dus flink onder handen genomen, arm paardje. Staat nu heerlijk zn roesje uit te slapen met zn vriendje (die ook is geweest), arme paardjes... ;-) 8)7

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:11

Dames, even jullie mening. Mijn paard staat niet te schudden in de wei maar in het hoge, bloeiende gras heeft hij wel een flinke loopneus telkens. Zou hij dan wel graspollen allergie hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:20

Graffi86 schreef:
[***] schreef:
Ga nu beginnen met Puur Pollen en hoop dat dat op termijn voldoende is.

Is dat niet wat laat in het seizoen om nu te gaan geven? Heb dat spul ook in huis gehaald voor Guus, maar aangezien hij nu veel rustiger loopt met het masker en neusnetje, besloten om de Puur Pollen uit te stellen tot volgend jaar.

Is laat :j Maar zou wel nog verschil kunnen maken. En dan volgend jaar inderdaad vroeg genoeg beginnen :j

Hier maakt masker ook wat veschil maar niet voldoende vind ik (om weer te gaan rijden etc) en pony is nog altijd zielig dus wil toch iets proberen :)

@ Marloes : ik heb er zelf weinig verstand van maar kan het dan niet gewoon wat reactie op het gras zelf zijn?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:56

Je bedoelt reactie op het eten van gras Sabine?
Op zich staat hij altijd op het gras net als de rest van de kudde. Hij is de enige met een loopneus.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:18

[***] schreef:
Is laat :j Maar zou wel nog verschil kunnen maken. En dan volgend jaar inderdaad vroeg genoeg beginnen :j

Hier maakt masker ook wat verschil maar niet voldoende vind ik (om weer te gaan rijden etc) en pony is nog altijd zielig dus wil toch iets proberen :)

Snap ik! Hier is het met masker echte een wereld van verschil gelukkig. *\o/* _/-\o_ Schudden is minimaal, ik merk ook dat Guus duidelijker lekkerder in zijn vel zit. Morgen even afwachten wat de tandarts voor resultaat heeft gehad, maar we zijn in ieder geval goed op weg gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:44

In ieder geval fijn voor jullie *\o/* En wie weet is het na de tandarts helemaal ok ;)

@ Marloes : zoiets :j Je zegt dat het alleen in hoog, uitgebloeid gras is. Misschien dat dit wat kriebelt en daardoor irriteert en dat ze dan wat loopneus krijgt?

Echt een allergie is bij mij echt compleet met briesen en hoesten en luchtwegdingen zeg maar.. en indien erg dat ze dus gaan schudden omdat hun neus zo jeukt en kriebelt (hoe zou je zelf zijn zonder handen denk ik dan maar ;) )

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:18

Welk masker gebruiken jullie?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:38

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:52

Oei, die past mijn paard niet

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:22

Ik heb eentje van Harry's Horse dacht ik. Heel fijn ding, makkelijk om te doen en heel erg zacht. Jammer genoeg voor ponylief een beetje te zacht, hij krijgt er nog meer kriebel van aan zijn neus :') Heb ook nog een los neusnetje maar dat blijft niet altijd goed zitten (afhankelijk van het hoofdstel), ga dit nu eens onder het masker proberen om zijn neus te beschermen tegen het neusnetje :P En dan binnenkort eens kijken voor wat anders ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:38

Ik heb deze: http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-01.jpg omdat deze 90%uv licht tegenhoudt en Sjaak daar voornamelijk last van heeft.

Volgende week wordt de andere zenuw dan ein-de-lijk verdoofd. Verder zou het bloed verder onderzocht worden op specifiek waar ie allergisch voor is (welke mijten en schimmels), maar helaassss, ze zijn het bloed kwijt. Het amateurisme kent geen eind haha. Ben benieuwd wat er straks allemaal wordt doorberekend waar ik het niet mee eens ben :D

De prednison geef ik ook nog niet. Rommel en als ik het zo lees bij jou Ellepel, heeft het helemaal niet geholpen.

Ik wacht nu de resultaten af en ga dan alles doorsturen naar mijn DA uit Belgie. Die heeft me in het verleden al zo goed geholpen! Hij is ook chiropractor en acupuncturist, dus dat lijkt me in dit geval wel voordelen geven.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:12

Dat masker van Rambo lijkt mij super! Alleen ze dekken niet de neusgaten af he? Ik heb voor tijdens het rijden een netje van de paardendrogist. Heb ook een panty geprobeerd maar dat vond meneer niet fijn. Dat sloot teveel af.
Die van Kramer lijkt mij wel ideaal, dat ga ik eens bekijken!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:32

Vind het zelf niet zo lekker als dat gaas tegen zijn ogen kan komen en verder als je m alleen voor de vliegjes koopt is die wel goed. UV zal ie niet of nauwelijks tegenhouden.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:59

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:48

Zo dat is heftig!!