[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:17

Die van mij staat er nu zo bij, hals is wel nat maar de rest is nog mooi droog.
Afbeelding

De shet heb ik net de deken afgetrokken, die was doorweekt. Nu hoop ik wel dat het niet té warm wordt als het even droog is. Anders zijn die rot muggen er gelijk weer..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:47

Hier ook de regendeken over de eczeemdeken gedaan.
Afbeelding
Heb de stalhoudster gevraagd of ze de regendeken er dan vanavond af wil halen. :j

Nivada

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:03

Die van mij staat er gewoon als een verzopen kat bij...
Ze ken wel tegen een stootje :+

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:12

Hoe doen jullie dat met de borstsluiting vd rambo sih. Mijn tinker is nogalbreed en dat trekt zo in de boeg. 6.0 deken zit goed. 6.3 is te lang en trekt naar achteren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:13

Appie niet,maar die heeft dat nooit gekund, die krijgt het heel snel koud als hij nat is.
En gezien zijn leeftijd van 25 ben ik nu wat voorzichtiger.
Andere eczemers bij hem in de groep stonden ook als verzopen katjes er bij :j

Bij appie zit de borstsluiting prima, wel heb ik bij hem dat stukje klittenband altijd los zitten.
Misschien kun je er wat tussen naaien?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-06-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:26

Ik ga mijn paard niet onder een drijfnatte deken laten staan. Dat is koud en plakt ontzettend. In de polder vol in de wind. Nee dan liever een keer extra deken wisselen

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:48

Hier hebben ze vrije toegang tot de schuilstal. Dus exczeemdeken blijft gewoon op zonder extra Regendeken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:59

Maar gaan jou paarden er in staan als het regent?
Hier doen ze dat helaas niet.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:36

Niet altijd nee, maar wel als het lang regent. Mijn schuilstal is wel compleet winddicht dus ik maak me daar geen zorgen om. Bovendien is de exczemer hier ook degene die het altijd het warmste heeft. Dus zij is blij met de regen haha

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:39

Silver_Fox schreef:
Sectolin Z-T shampoo + Sectolin Sweet Itch, goede combi :D

"Silver_Fox" hier ook veel betere ervaring met de Z-T teershampoo dan die van de Grand National.
Wel heb ik het idee dat die van de Grand National meer schuimt.

Ik ga bij het ruintje het advies volgen om 8x om de dag staart en manenkam te wassen met de Z-T teershampoo.
Zojuist heeft hij de 2e wasbeurt gehad en taalt niet eens naar de andere paarden. Normaliter loopt hij gelijk naar 1 van de anderen om uitgebreid in de manenkam geknabbeld te worden. Nu is het hooi en gras op de tracks van de PP. belangrijker :)

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:39

henny_w schreef:
Silver_Fox schreef:
Sectolin Z-T shampoo + Sectolin Sweet Itch, goede combi :D

"Silver_Fox" hier ook veel betere ervaring met de Z-T teershampoo dan die van de Grand National.
Wel heb ik het idee dat die van de Grand National meer schuimt.

Ik ga bij het ruintje het advies volgen om 8x om de dag staart en manenkam te wassen met de Z-T teershampoo.
Zojuist heeft hij de 2e wasbeurt gehad en taalt niet eens naar de andere paarden. Normaliter loopt hij gelijk naar 1 van de anderen om uitgebreid in de manenkam geknabbeld te worden. Nu is het hooi en gras op de tracks van de PP. belangrijker :)

Misschien domme vraag maar als je zoveel wast haal je dan het natuurlijke barriere in het vet van de huid niet naar omlaag ? Begrijp je wat ik bedoel ? Net zoals je bij een hond teveel talg uit de huid kan wassen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:24

Ik zou juist ook niet gaan wassen. Ik heb zelf seboroische eczeem op mn hoofd, wassen droogt de hoofdhuid uit en veroorzaakt meer jeuk en schilfers. Ook mijn gezicht mag ik max 1x per dag met water wassen ivm met dezelfde gevolgen.
Dus in de categorie: voor je van het een in het ander valt..
Wat je wel kan doen is het na het wassen nog behandelen met bijv. vaseline/uiercreme om het de extreme droogte iets tegen te gaan

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:34

Jotoma schreef:
Ik zou juist ook niet gaan wassen. Ik heb zelf seboroische eczeem op mn hoofd, wassen droogt de hoofdhuid uit en veroorzaakt meer jeuk en schilfers. Ook mijn gezicht mag ik max 1x per dag met water wassen ivm met dezelfde gevolgen.
Dus in de categorie: voor je van het een in het ander valt..
Wat je wel kan doen is het na het wassen nog behandelen met bijv. vaseline/uiercreme om het de extreme droogte iets tegen te gaan

Wassen kan prima..mits je een shampoo zonder SLS gebruikt..liefst met een vette basis zo als verzeepte koolzaadolie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:12

Nou ja, met een keer wassen is idd niet zoveel mis. Maar mijn voorkeur zou het niet hebben om 8x om de dag een eczemer te wassen met daarbij boven genoemde uitleg.
En in de categorie ingredienten zou ik ook ver van parfum en uitdrogende alcohol blijven

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:19

Jotoma schreef:
Nou ja, met een keer wassen is idd niet zoveel mis. Maar mijn voorkeur zou het niet hebben om 8x om de dag een eczemer te wassen met daarbij boven genoemde uitleg.
En in de categorie ingredienten zou ik ook ver van parfum en uitdrogende alcohol blijven

De shampoo bevat o.a amandelolie en tea tree. Parfum en alcohol zitten er voor zover ik kan lezen niet in.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:24

Vraagje.

Ik heb vanmiddag van een kennis die de paarden weg gedaan heeft een paar eczeem- en vliegendekens gekregen. Hij had Friezen en de maat is dus prima :)
Enige nadeel is dat de dekens best wel vuil zijn dus wil ik ze eerst in de voor week zetten en daarna in de wasmachine. Nou zitten er ook 2 Bucas Buzz Off met full nek zebra dekens bij.

Ik heb van Bucas dekens wel eens gelezen dat die met speciaal spul gewassen moeten worden. Maar is dat speciaal voor waterafstotende en winterdekens of ook voor de vliegendekens?
In het label van de dekens staat max. 40 graden.
Iemand tips hoe ik ze het best schoon kan krijgen?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:28

henny_w schreef:
Vraagje.

Ik heb vanmiddag van een kennis die de paarden weg gedaan heeft een paar eczeem- en vliegendekens gekregen. Hij had Friezen en de maat is dus prima :)
Enige nadeel is dat de dekens best wel vuil zijn dus wil ik ze eerst in de voor week zetten en daarna in de wasmachine. Nou zitten er ook 2 Bucas Buzz Off met full nek zebra dekens bij.

Ik heb van Bucas dekens wel eens gelezen dat die met speciaal spul gewassen moeten worden. Maar is dat speciaal voor waterafstotende en winterdekens of ook voor de vliegendekens?
In het label van de dekens staat max. 40 graden.
Iemand tips hoe ik ze het best schoon kan krijgen?

Dat wasmiddel is alleen voor de waterdichte dekens. Eczeem/vliegendekens kunnen gewoon zo in de wasmachine.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:00

MoniekV schreef:
Dat wasmiddel is alleen voor de waterdichte dekens. Eczeem/vliegendekens kunnen gewoon zo in de wasmachine.

Thanks ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:06

Wat die teershampoo betreft: ik heb even een stukje gekopieerd van de site van de Paardendrogist.
https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 804/25470/

Sectolin Z-T Shampoo

Deze shampoo bevat hooggedoseerde zwavel- teer en amandelolie voor het wassen van de gevoelige of droge huid.

Voor optimale resultaten de behandeling gedurende 8 dagen om de andere dag herhalen. Paarden na het wassen niet in de zon laten drogen.

Samenstelling
Zwavel-teer, tea tree olie en amandel olie.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:17

Ik mag me hier helaas ook melden, mijn merrie van bijna 3 die ik sinds september heb is nu ook flink aan het schuren gegaan. Helaas staart en manen. Ik kan geen beestjes ontdekken, wil hier wel binnenkort de dierenarts nog even naar laten kijken. Qua eten krijgt ze een handje luzerne en een handje marstall muesli. Vitalbix lust ze niet en nu metazoa besteld om te proberen. Verder dagen op het gras en nachten op stal met arm hooi.

Het ligt nog niet open en smeer de staart en manen regelmatig in om het wat rustiger te krijgen. Ze is vlak voor weideseizoen trouwens ook breedspectrum ontwormd.

Zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden? Deken wil ik eigenlijk niet gelijk naar grijpen.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:49

eline1991 schreef:
Ik mag me hier helaas ook melden, mijn merrie van bijna 3 die ik sinds september heb is nu ook flink aan het schuren gegaan. Helaas staart en manen. Ik kan geen beestjes ontdekken, wil hier wel binnenkort de dierenarts nog even naar laten kijken. Qua eten krijgt ze een handje luzerne en een handje marstall muesli. Vitalbix lust ze niet en nu metazoa besteld om te proberen. Verder dagen op het gras en nachten op stal met arm hooi.

Het ligt nog niet open en smeer de staart en manen regelmatig in om het wat rustiger te krijgen. Ze is vlak voor weideseizoen trouwens ook breedspectrum ontwormd.

Zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden? Deken wil ik eigenlijk niet gelijk naar grijpen.

Das miserie pfff
Eten ja het is voor iedereen anders maar luzerne is redelijk straf
Weet niet if je ned of belgie bent ? Ik belgie en ik geef novamix van het merk mijten is ontworpen voor jeukpaarden en ik ben er tevreden over
Verder hebben twee van mijn drie paardjes een deken op en smeer ik ze nu bijna twee weken in met helmosan wat tot nu goed bevalt en de jeuk goed wegneemt ( heb topic bij medisch met fotos ) moest je wilken kijken
Ze gaan bij mij overdag op de padock met hooi en s nachts te weide op omdat we ook veel dazen hebben
Spuit ook nog es extra tegen de dazen op hun deken
Hopelijk heb je hier iets aan ?
Veel succes

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:33

henny_w schreef:
Wat die teershampoo betreft: ik heb even een stukje gekopieerd van de site van de Paardendrogist.
https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 804/25470/

Sectolin Z-T Shampoo

Deze shampoo bevat hooggedoseerde zwavel- teer en amandelolie voor het wassen van de gevoelige of droge huid.

Voor optimale resultaten de behandeling gedurende 8 dagen om de andere dag herhalen. Paarden na het wassen niet in de zon laten drogen.

Samenstelling
Zwavel-teer, tea tree olie en amandel olie.

Water droogt de huid uit, dat was meer waarom het niet mijn voorkeur heeft om 8x te wassen.
Maar als je het daarna insmeert met een basis creme zou je het denk ik wel onder controle houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:55

Gisteren waaide het hier best hard en had ik het vliegenmasker gerepareerd en gewassen. Vanmorgen zag ik dat er weinig wind stond dus snel naar de paarden. Witte prinses haar ogen zaten werkelijk compleet onder de vliegen, wat is dat toch met die krengen dit jaar, ik vind het echt extreem.
Nieuwe paard is een tinker, die heeft haar eigen vliegengordijn, werkt prima :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:53

Kinke schreef:
Gisteren waaide het hier best hard en had ik het vliegenmasker gerepareerd en gewassen. Vanmorgen zag ik dat er weinig wind stond dus snel naar de paarden. Witte prinses haar ogen zaten werkelijk compleet onder de vliegen, wat is dat toch met die krengen dit jaar, ik vind het echt extreem.
Nieuwe paard is een tinker, die heeft haar eigen vliegengordijn, werkt prima :)

Hier vandaag ook weer legio vliegen bij de ogen. De laatste dagen viel het juist mee maar vanochtend de vliegenmaskers maar weer opgedaan. Echter ook de eerste dazen doodgemept vanochtend :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:26

Ik had vorige week al een enkele daas gesignaleerd, niks aan dat het weer begint :(